Zbigniew Herbert „Guziki” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz Zbigniewa Herberta „Guziki” składa się z czterech krótkich strofek po cztery wersy każda. Poszczególne wersy składają się z dziewięciu sylab (z wyjątkiem wersów 2 i 4 w trzeciej strofie, krótszych o jedną sylabę); regularność ta buduje charakterystyczną rytmikę wiersza.
Rymy zastosowane przez poetę to asonanse (tzw. rymy niepełne, brzmieniowe, zgodne ze względu na brzmienie samogłosek).
Wiersz w bardzo typowy dla Herberta, bardzo dobitny i jednocześnie delikatny sposób mówi o zbrodni katyńskiej. Poeta stosuje ciekawy zabieg: porusząc niezwykle poważny temat, skupia uwagę odbiorcy na małych i bardzo zwyczajnych elementach codzienności, jakimi są guziki. Pozwala to jednocześnie odciążyć atmosferę wiersza jak i nadać mu swoiście złowieszczego charakteru. Guziki to jedyna część, która pozostała po ludziach pochowanych w katyńskim lesie. Ciała zostały pochowane, stopniowo zespalając się z ziemią, lecz guziki wciąż tam są; niczym pamiątka, niczym wyrzut sumienia. Herbert nazywa je „świadkami zbrodni” - jest to niezwykle ironiczne, bo cóż za pożytek ze świadka zbrodni, który niezdolny jest myśleć i mówić. W tym wypadku nie ma lepszych świadków, a więc zbrodnia zostanie zapomniana, gdyż nie pozostał nikt, kto byłby w stanie o niej opowiadać.
Guziki są również kamieniem nagrobnym - w miejsce marmurowego pomnika, który upamiętniłby tragedię mamy jedynie garść guzików pomiędzy liśćmi.
Druga strofa wiersza wyraża nadzieję, że guziki wskażą Bogu miejsce pochówku, by ten mógł wynagrodzić poległym cierpienie i ulitować się nad nimi. Jednak poeta zadaje też retoryczne pytanie-wyrzut: „lecz jak zmartwychwstać mają ciałem / kiedy są lepką cząstką ziemi”. Autor boi się, że na zmartwychwstanie ciała jest już za późno, skoro ciało to zamiast przyzwoitego pochówku zostało byle-jak wtrącone do pospiesznie wykopanego dołka, skoro nie ma nawet świadka, który mógłby odnaleźć miejsce, w którym ciało leży, skoro wreszcie zjednoczyło się już ono z ziemią, bo przecież nie zostało z niego nic, prócz guzików.
Trzecia strofa ukazuje otoczenie katyńskiej mogiły - gęstwinę leśną, gdzie natura rządzi się swoimi prawami. Wokół wszystko toczy się własnym torem, rosną drzewa, po niebie przepływają chmury. Grób jest cichy i spokojny, tylko czasem przelatujący ptak nieświadomie zakłóci odpoczynek zamordowanych. Porównanie osnuwającej las mgły do dymu przywołuje jednak nieprzyjemne skojarzenia z czasem wojny i pożogi, jak gdyby miejsce to nigdy już nie mogło być po prostu lasem.
Ostatni obraz, nakreślony przez poetę, to wizja ciszy. „Guziki nieugięte”, niezniszczalne, wieczne, wciąż leżą na grobie, przypominając o przeszłości, pomimo swego wymownego milczenia.
Podobne wypracowania do Zbigniew Herbert „Guziki” - interpretacja i analiza wiersza
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - konstrukcja i język powieści. Opracowanie
- Goethe „Król Olch” - nowe idee i formy romantyczne
- C. S. Lewis „Opowieści z Narnii”- moje spotkanie z bohaterem powieści
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - Tragizm Róży Żabczyńskiej - opracowanie
- Francisco Goya „Rozstrzelanie powstańców madryckich” - opis obrazu
- Jarosław Iwaszkiewicz „Pogoda Lasu” - interpretacja i analiza wiersza
- Wacław Potocki - życie i twórczość
- Opowieść o królewskich przodkach Maciusia Pierwszego - Janusz Korczak „Król Maciuś Pierwszy”
- Opis postaci - Ambroży Kleks „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy
- Frances Hodges Burnett „Mała księżniczka” - Czy przyjaźń pomaga przetrwać trudne chwile? Odpowiedz na podstawie książki
- Zofia Kossak-Szczucka „Pożoga” - obraz martyrologii kresowego ziemiaństwa polskiego. Opracowanie
- Albert Camus „Dżuma” - charakterystyka Tarrou
- „Piękny bal, ale tragiczny w skutkach” - rozwiń temat w oparciu o satyrę Ignacego Krasickiego „Żona modna”
- Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” - Kult pracy w „Nad Niemnem” Orzeszkowej
- Co się wydarzyło w cmentarnej kaplicy? - opowiadanie w oparciu o II część „Dziadów” Adama Mickiewicza
- Zofia Kossak-Szczucka „Pożoga” - Motyw domu w „Pożodze” Kossak-Szczuckiej. Opracowanie
- Adam Mickiewicz „Konrad Wallenrod” - Konrad Wallenrod jako bohater romantyczny
- Goethe „Cierpienia młodego Wertera” - Miłość Wertera - charakterystyka uczucia romantycznego
- Antoni Czechow „Dyplomata” - problematyka utworu
- Aleksander Puszkin „Jeździec miedziany” - interpretacja utworu