Stanisław Wyspiański „Macierzyństwo” - opis, interpretacja obrazu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Malarstwo Wyspiańskiego w dużym stopniu skoncentrowane jest na portretach ludzi, przede wszystkim dzieci. „Macierzyństwo” (1905, wymiary 58,8cm x 91cm) – jedno z najbardziej znanych i najczęściej reprodukowanych jego dzieł – nie jest wyjątkiem.
Obraz, wykonany w technice pastelowej, skomponowany został na planie prostokąta na linii diagonalnej wytyczonej przez ciało karmionego niemowlęcia, ramię karmiącej go kobiety i przechodzącej pomiędzy głowami dziewczynek z kokardami we włosach. Linia ta mogłaby nadać mu niepotrzebnego niepokoju, kompozycja została jednak zmyślnie uspokojona przez dodanie elementów przeciwwagi w postaci mocnych akcentów kolorystycznych, skupiających uwagę – przede wszystkim białych kwiatów w tle i mocnej, jednolicie ciemnej plamy w prawym dolnym rogu. Zabieg ten pozwolił na otrzymanie wrażenia statyczności i spokoju.
Gama kolorystyczna obrazu jest monochromatyczna, utrzymana głównie w ciepłych odcieniach brązu, żółci i zieleni, uzupełnionych zimnym błękitem i bielą, stanowiącymi uzupełnienie i dodatkowo podkreślającymi ciepły charakter całości. Dominantą kompozycyjną są postaci matki i karmionego synka, zarówno dzięki umiejscowieniu ich w centrum obrazu jak i użyciu najcieplejszych barw.
„Macierzyństwo” przedstawia żonę artysty, karmiącą piersią małego synka Stasia. Wyraźnie wyczuwalna jest w nim atmosfera miłości i czułości oraz skupienia, widocznego na twarzach przedstawionych postaci. Interesujący wydaje się charakterystyczny gest matki, uciskającej dłonią pierś w celu ułatwieniu dziecku ssania. Można założyć, że obraz namalowany został z natury, lub przynajmniej że artysta był świadkiem podobnej sceny.
Matce towarzyszy dziewczynka z żółtymi kokardami we włosach (ciekawy jest zabieg artystyczny, polegający na uchwyceniu jej z profilu oraz en face, w ujęciu frontalnym – dwie postacie stanowią przeciwwagę dla postaci matki i dziecka). Dziewczynka ciekawie obserwuje proces karmienia dziecka. Obraz wyraźnie zdominowany jest przez pierwiastek kobiecy; może to świadczyć o przekonaniu artysty o pewnego rodzaju niedostępności przedstawionych w obrazie emocji dla świata mężczyzn.
Elementy roślinne, zarówno w postaci kwiatów pelargonii (a może geranii) w tle, jak również motywów kwiatowych widocznych na sukienkach matki i dziewczynki, namalowane zostały z wielką precyzją i pieczołowitością. Prawdopodobnie analogia ta ma oznaczać przynależność kobiety do świata natury, jej powiązanie z pewną pierwotnością, widoczną w procesie dawania życia.
Obraz z roku 1905 to wersja druga obrazu wcześniejszego o trzy lata, którego Wyspiański nie ukończył.
Podobne wypracowania do Stanisław Wyspiański „Macierzyństwo” - opis, interpretacja obrazu
- Maria Dąbrowska „Noce i dnie” - charakterystyka Agnieszki Niechcic
- Julian Ursyn Niemcewicz „Powrót posła” - charakterystyka Starościny
- Czesław Miłosz „Ojciec objaśnia” - interpretacja i analiza wiersza
- Mój ulubiony film
- Caravaggio „Ofiarowanie Izaaka” - opis obrazu, interpretacja
- Deszczowy dzień - Opis deszczu
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Zanurzcie mnie w niego” - interpretacja i analiza wiersza
- Adam Mickiewicz „Śmierć pułkownika” - interpretacja i analiza wiersza
- Zbigniew Herbert „Dom” - interpretacja i analiza wiersza
- Henryk Sienkiewicz „Bartek zwycięzca” - charakterystyka Bartka Słowika
- Gabriela Zapolska - biografia, życiorys
- Modernizm - przejawy modernizmu oraz postawy dekadenckiej w literaturze XIX wieku
- Adam Mickiewicz „Konrad Wallenrod” - charakterystyka Konrada Wallenroda
- Czy przyjaźń jest najważniejszą wartością w życiu człowieka? - rozprawka
- Teatr grecki - budowa teatru antycznego
- Wisława Szymborska „Na wieży Babel” - interpretacja i analiza wiersza
- Opis łąki - Opis spaceru po łące
- Antoni Czechow „Wiśniowy sad” - problematyka dramatu
- Wisława Szymborska „Sto pociech” - interpretacja i analiza wiersza
- Stanisław Ignacy Witkiewicz „Szewcy” - groteska i absurd