„Świętoszek” Moliera - komizm w „Świętoszku”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
W komedii Moliera mamy przedstawioną historię Orgona i jego rodziny, do której nagle dołącza obłudny Tartuffe – człowiek niewiadomego pochodzenia, który udając osobą niezwykle skromną i pobożną, zaskarbia sobie łaski pana domu, co powoduje splot zabawnych wydarzeń i zwrotów akcji, ponieważ reszta rodziny przekonuje się o prawdziwej naturze ich gościa o wiele wcześniej.
Taka opozycja postaw wobec Tartuffe’a, z jednej strony Orgon oraz jego matka wielbiący go niemal jak bóstwo, a z drugiej pozostali bohaterowie doskonale orientujący się w tym, jakim człowiekiem jest naprawdę, stanowi szkielet budowy dramatu i już sama w sobie stwarza doskonałą okazję do wykorzystania w sztuce wszystkich rodzajów komizmu. Możemy tu więc odszukać trzy jego modelowe rodzaje – komizm sytuacyjny, słowny i postaci.
Komizm sytuacyjny „Świętoszka” (oprócz obecności w domu Tartuffe’a i kontaktów z innymi bohaterami) opiera się przede wszystkim na scenie, w której Świętoszek próbuje uwieść żonę Orgona, Elmirę, nie wiedząc, iż jego oddany wielbiciel uczestniczy w całych zalotach ukryty pod stołem, a następnie za plecami małżonki.
Dopiero takie działanie i podjęcie skrajnych środków uświadamia Orgonowi pomyłkę, jaką popełnił, obdarzając „przyjaciela” zbyt dużym zaufaniem. Jest to punkt kulminacyjny całego utworu, rodzina doprowadzona bowiem do ostateczności, tęskniąca za ojcem i mężem, podejmuje zdecydowane kroki i ucieka się do podstępu, by obłuda i zakłamanie Świętoszka w końcu wyszły na jaw, co w rezultacie kończy się powodzeniem.
Komizm słowny w utworze możemy zauważyć przede wszystkim na początku utworu, kiedy Orgon po powrocie do domu, wypytuje o swego przyjaciela i kwituje każde zdanie stwierdzeniem „Biedaczek”, mimo iż to, o czym mówi służąca Doryna nie jest w żadnym stopniu wypowiedzią świadczącą o nieszczęściach jakich doświadczył Tartuffe podczas nieobecności Orgona, a wręcz przeciwnie. Postać Doryny wnosi do sztuki wiele zabawnych cytatów, gdyż kobieta jest bezczelna i wygadana, nie boi się używać w swych wypowiedziach ani ironii, ani niewybrednych słów.
Komizm postaci więc opiera się przede wszystkim na jej osobie, ale nie tylko. Mamy również postać samego Świętoszka, który charakteryzowany jest z dwóch stron – poprzez kwestie wypowiadane na jego temat przez Orgona oraz jego matkę, a także przez samego siebie zaprzeczającego swą postawą wcześniejszym oczekiwaniom czytelnika wobec jego osoby.
Widać wyraźnie, że Molier mocno przerysował i skarykaturował postać Tartuffe’a, zamykając w nim doprowadzone do skrajności cechy, zarówno pozytywne – pokorę, pobożność – mimo iż doskonale wiemy, że stanowią zaledwie maskę (co oczywiście nie przeszkadza w dostrzeganiu, na czym polega dotarcie do granicy tych cech), jak i negatywne – obłudę, fałsz, nieuczciwe zagrywki. Taki kontrast wpleciony w postać jednego człowieka, daje niezwykle komiczny efekt i sprawia, że mimo, iż jest to bohater negatywny, nie budzi naszej odrazy, a jedynie śmiech, politowanie i przekonanie, że prawda o nim prędzej czy później i tak wyjdzie na jaw.
Podobne wypracowania do „Świętoszek” Moliera - komizm w „Świętoszku”
- Jesień - opis jesieni - charakterystyka jesieni
- Gałczyński „Zaczarowana dorożka” - interpretacja i analiza wiersza
- Napisz sprawozdanie z wycieczki szkolnej - Sprawozdanie z wycieczki szkolnej do teatru
- Najważniejsze gatunki literackie w średniowieczu
- Jan Kochanowski - „Treny” - „Tren VI” - interpretacja i analiza trenu
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - opracowanie
- Motyw labiryntu w literaturze - opracowanie
- Główne wątki powieści „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego
- Wiktor Gomulicki „Wspomnienia niebieskiego mundurka” - rozmowa Dembowskiego i Sprężyckiego na temat literatury
- Eric Knight „Lassie wróć” - opis Lassie
- Kwiat paproci - Co bym zrobił, gdybym znalazł kwiat paproci?
- Henryk Sienkiewicz „Janko Muzykant” - streszczenie noweli
- Motyw przemijania w baroku - poezja Daniela Naborowskiego i Zbigniewa Morsztyna. Opracowanie tematu
- Bolesław Prus „Faraon” - Co zaskoczyło Cię w powieści „Faraon”? Wypracowanie
- Święta Wielkanocne - opis - jak spędziłem Święta Wielkanocne?
- Kornel Ujejski - biografia, życiorys
- Czesław Miłosz „Dolina Issy” - charakterystyka Tomasza Surkonta
- Przeżycia cierpiącego ojca zawarte w „Trenach” Jana Kochanowskiego
- Tadeusz Borowski „Proszę państwa do gazu” - opracowanie opowiadania
- William Szekspir „Hamlet” jako dramat elżbietański/ dramat renesansowy - cechy