Pozytywizm - praca u podstaw w pozytywizmie. Znaczenie hasła i jego wykorzystanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Pozytywizm to okres w dziejach kultury polskiej, za którego początek przyjmuje się klęskę powstania styczniowego z 1863 r., a za koniec – połowę lat 90 XIX w. Program twórców, pisarzy i ideologów podporządkowany był ówczesnej sytuacji społecznej, ekonomicznej i politycznej kraju. Klęski kolejnych powstań ukazały bezsilność działań zbrojnych skierowanych przeciwko zaborcom. Zrozumiano, że siłą i walką niczego nie się wskóra, że należy jak najszybciej znaleźć nową drogę, by wyzwolić uciemiężony kraj, a skoro nie ma możliwości odzyskania pełnej suwerenności, trzeba ratować to, co pozostało. Stąd też hasła programowe propagowane na każdym kroku przez ideologów: konieczność pracy organicznej, pracy u podstaw, emancypacji kobiet oraz asymilacji Żydów.
Celem literatury stało się wychowanie i stworzenie świadomego i mądrego obywatela, niesienie „kaganka oświaty”. Dominowały utwory fabularne, bo w nich łatwiej było ukazać nurtujące autora problemy, wskazać drogi ich rozwiązania, zasygnalizować jakąś ważką sprawę. Przede wszystkim pozytywiści zauważyli, że nie tylko bogate mieszczaństwo, majętni ludzie, ale i biedni, żyjący w katastrofalnych warunkach, chłopi stanowią ważną część społeczeństwa. To przecież ich poparcie w kolejnym powstaniu mogło być decydujące, bo oni stanowili największy odsetek polskiego narodu – największy, ale i najbardziej zaniedbany. Stąd też hasło pracy u podstaw, głoszące konieczność edukacji tej fundamentalnej warstwy społecznej. Chodziło o uświadomienie chłopów o ich prawie do godnego życia, prawie do odwołania się do sądu, do sprawiedliwych wyroków, do nauki, płacy czy prawa do decydowania o losie swoim i najbliższych. Główne założenia hasła przedstawili m.in. Aleksander Świętochowski i Mikulski w cyklu artykułów „Praca u podstaw” z 1873 r. ukazujących się w „Przeglądzie Tygodniowym”.
Problem konieczności pracy u podstaw przedstawiany był na różne sposoby przez ówczesnych pisarzy. Przede wszystkim pojawiał się w nowelach, ale także jako jeden z wątków powieści (np. w „Nad Niemnem” Orzeszkowej, czy w „Lalce” Prusa). Twórczość Sienkiewicza z lat 70. to cały szereg krótkich form prozaicznych traktujących o potrzebie edukacji i szerzenia oświaty warstw najuboższych. „Szkice węglem” przynoszą nam obraz nieświadomego, zacofanego chłopa, który jest przekonany, że pisarz gminny może zadecydować o jego losie. Sienkiewicz dobitnie ukazuje ogromną ciemnotę najuboższych, krytykuje również ziemiaństwo, które po uwłaszczeniu zupełnie przestało interesować się losem wsi. Z kolei w „Jemiole” czy w „Janku Muzykancie” Sienkiewicz przedstawia los zaniedbanych, biednych dzieci, niemających szans na lepsze jutro, pozbawionych wsparcia i opieki dorosłych.
Również Bolesław Prus zabrał głos w dyskusji nad losem uzdolnionych, a egzystujących w skrajnych warunkach, dzieci. W „Antku” wykreował obraz chłopca, który pomimo zacofania i zabobonności otoczenia, rusza po trudach w świat, by zarobić na chleb i odciążyć schorowaną matkę. Z kolei Orzeszkowa w „ABC” przedstawia niestrudzoną w swych działaniach edukacyjnych kobietę, której ograniczające przepisy i pseudourzędnicy utrudniają pracę.
Działania polskich pozytywistów okazały się owocne. Odsetek analfabetyzmu w kraju znacznie się zmniejszył, zaczęło pojawiać się więcej ludzi chętnych do pomocy najuboższym, a kilkanaście lat później, w okresie zwanym Młodą Polską, to chłopi i ich życie stało się tematem głównym większości wybitnych utworów (np. „Chłopi” Reymonta).
Podobne wypracowania do Pozytywizm - praca u podstaw w pozytywizmie. Znaczenie hasła i jego wykorzystanie
- Czy Ignacego Krasickiego można określić mianem nauczyciela i wychowawcy oświeceniowego społeczeństwa?
- Opowiadanie o jesieni
- Marek Hłasko „Pętla” - charakterystyka Kuby
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - motyw matki w „Cudzoziemce”. Opracowanie
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - Mowa sądowa w obronie Balladyny - napisz mowę sądową
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie”, Zofia Nałkowska „Granica” - Cezary Baryka i Zenon Ziembiewicz - charakterystyka porównawcza
- Charles Baudelaire „Spleen II” - interpretacja i analiza utworu
- Manifest polskich romantyków - rozwiń pojęcie w oparciu o utwory Adama Mickiewicza „Oda do młodości” oraz „Romantyczność”
- Samuel Beckett „Czekając na Godota” - Człowiek Poszczególny a Człowiek Historyczny
- Jan Kochanowski „Na swoje księgi” - interpretacja i analiza fraszki
- Fiodor Dostojewski „Bracia Karamazow” - krytyka Kościoła i doktryny katolickiej zawarta w dziele Dostojewskiego. Opracowanie
- Antoni Czechow „Mewa” - charakterystyka bohaterów dramatu
- Stanisław Barańczak „Pan tu nie stał” - interpretacja, opracowanie
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren XIV” - interpretacja i analiza trenu
- Historia średniowiecznej miłości – Heloiza i Abelard
- Aleksander Fredro „Zemsta” - charakterystyka Papkina
- Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem” - Elza - czego dowiadujemy się o Elzie? Charakterystyka
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - Motyw wędrówki w „Przedwiośniu” Żeromskiego. Opracowanie
- Hans Christian Andersen „Dziewczynka z zapałkami” - streszczenie
- Franciszek Karpiński „Żale Sarmaty” - interpretacja, analiza, opracowanie wiersza