Sztuka antyku - opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Sztuka antyku nie pozostała bez wpływu na stosowane w Europie kanony piękna. Przyjrzyjmy się temu zjawisku i zapoznajmy się z jego najważniejszymi założeniami.
W starożytnej Grecji, a dokładniej w Atenach najważniejszym miejscem był Akropol. To wzgórze świątynne, na którym znajdowały się świątynie najważniejszych bóstw, było miejscem o największej kumulacji wspaniałych cudów architektury. Warto wspomnieć Partenon, czyli świątynię Ateny, patronki miasta. Znajdowała się w niej rzeźba autorstwa Fidiasza, która przedstawiała postać bogini. Została wykonana z kości słoniowej oraz złota, czyli szczególnie cennych surowców. Wysokość tego dzieła wynosiła 12 metrów, co najlepiej świadczy o jego okazałości.
Architektura starożytnej Grecji była bardzo okazała. Obowiązywały w niej trzy porządki: dorycki, joński i koryncki. Ich nazwy pochodzą od plemion, które pierwsze wprowadziły je do swojego budownictwa. Pierwszy z nich podporządkowany był walorom funkcjonalności. Dużo mniejszą uwagę przykładano do estetyki. Owocowało to surowością budynków. Drugi wiąże się z bogatymi zdobieniami i lekkością bryły. To właśnie z niego wywodzi się kolumna, ozdabiana motywem przypominającym baranie rogi. Jego rozwinięciem był porządek koryncki, o smukłych i ozdobnych konstrukcjach. Często używano w nim zdobień roślinnych przypominających wyglądem akant (roślina ozdobna).
Kolejne osiągnięcia sztuki greckiej to ceramika i malarstwo wazowe oraz płaskorzeźby. Naczynia ozdabiano w stylu geometrycznym, czyli za pomocą wzorów i figur geometrycznych, między którymi znajdowały się sceny z życia ludzkiego. Drugi styl ozdabiania ceramiki to porządek czarnofigurowy, gdzie odwzorowywano wydarzenia mityczne. Wraz z nim funkcjonował styl czerwonofigurowy, gdzie na ciemnym tle prezentowano postaci sportowców. Natomiast płaskorzeźby pojawiały się jako ozdoby na budynkach, świątyniach a nawet podstawach posągów. Reliefy w starożytnej Grecji były dynamiczne i przedstawiały sceny z dbałością o najdrobniejsze detale.
Sztuka grecka dzieli się na trzy najważniejsze okresy. Pierwszy z nich to wczesnoklasyczny (480 p.n.e. do 445 p. n. e.) to właśnie w tych latach Fidiasz zajmował się odnową Akropolu. Drugi to okres klasyczny (445 p.n.e. do 404p.n.e.), a ostatni to późnoklasyczny (404 p.n.e, do 323 p.n.e.). Później, w osłabionym wojną peloponeską kraju, rozwój sztuki został znacznie zahamowany.
Sztuka starożytnego Rzymu kształtowała się głównie pod wpływem greckiej. Wprowadziła jednak kilka zmian i udoskonaleń. Pierwsze z nich to zmiana sposobu ozdabiania naczyń. W Rzymie metalowe naczynia ozdabiano płaskorzeźbą, a gliniane malowano. Podobnie jak w Grecji, najpopularniejszymi motywy wywodziły się z mitologii.
W malarstwie popularnością cieszyły się freski, czyli obrazy tworzone na mokrym tynku. Natomiast architektura doczekała się innowacji w postaci betonu, co umożliwiło zastosowanie sklepień i kopuł. Własna inicjatywa pojawiała się tylko w budynkach użytkowych, w sferze sakralnej nie odchodzono od wzorców greckich.
Podobne wypracowania do Sztuka antyku - opracowanie
- Edmund Niziurski „Sposób na Alcybiadesa” - uczniowie Alcybiadesa - charakterystyka
- Jan Chryzostom Pasek „Pamiętniki” - „Pan Pasek w Danii” - interpretacja i analiza fragmentu „Pamiętników” Paska
- Cechy gatunkowe noweli na podstawie utworu Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”
- Charles Dickens „Opowieść wigilijna” - recenzja utworu
- Wolter „Prostaczek” jako powiastka filozoficzna - cechy
- Leopold Staff „Kartoflisko” - interpretacja i analiza wiersza
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - charakterystyka Tomasz Judyma
- Iwan Bunin - biografia, życiorys
- Józef Chełmoński „Babie lato” - opis obrazu, interpretacja
- Goethe „Cierpienia Młodego Wertera” - charakterystyka Wertera
- Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” jako powieść o mieszkańcach Afryki - opracowanie zagadnienia
- Julian Ursyn Niemcewicz „Powrót posła” - geneza
- „Pieśń o Rolandzie” - prawda historyczna a fikcja literacka
- Opowiedz o zwyczajach i obyczajach krasnoludków - Maria Konopnicka „O krasnoludkach i sierotce Marysi”
- Motyw domu - „Pan Tadeusz” Mickiewicza, „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego. Opracowanie
- Eric Knight „Lassie wróć” - najciekawsza przygoda Lassie
- Polskie hymny narodowe - porównanie: „Bogurodzica”, „Hymn do miłości ojczyzny”, „Mazurek Dąbrowskiego”
- Gustaw Flaubert „Pani Bovary” - charakterystyka Karola Bovary
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - interpretacja tytułu dzieła
- Stanisław Przybyszewski „Dzieci szatana” - streszczenie powieści