Michał Anioł „Stworzenie Adama” - interpretacja, opis obrazu (fresku)

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Stworzenie Adama” stanowi jedną ze scen utrwaloną na niesamowitym fresku, który zdobi sklepienie watykańskiej Kaplicy Sykstyńskiej. Twórcą tego wiekopomnego dzieła jest Michał Anioł Buonarotti, jeden z czołowych artystów włoskiego renesansu. Zleceniodawcą pracy i jej mecenasem był papież Juliusz II, który nieco wcześniej popadł w konflikt z artystą po tym, jak zrezygnował ze zlecenia mu wykonania swojego nagrobka. Po długich pertraktacjach kardynałowi Rzymu udało się namówić Buonarottiego do powrotu z Florencji, zaś prace nad zdobieniem sklepienia Kaplicy Sykstyńskiej rozpoczęto 10. maja 1508 roku. Ostatnie rusztowania zniknęły z tej części kościoła pod koniec października 1512 roku.
Grupa nazwana „Stworzeniem Adama” ukazuje dwóch mężczyzn – Adama spoczywającego na kawałku ziemi oraz Boga, który przybywa do niego na obłoku w towarzystwie cherubinów. Malowidło przedstawia ich zastygniętych w pozie z wyciągniętymi do siebie ramionami, na moment przed tym, jak zetkną się ich palce wskazujące.
Ładunek znaczeniowy został umiejscowiony w pozach obu postaci oraz ich wyglądzie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wyciągnięta dłoń Adama zdaje się „omdlewać”, sygnalizuje słabość i niepewność. Dotykająca go ręka Boga jest silna, zdecydowana i pewnie sięga ku czekającej nań dłoni. Bóg jest tutaj siłą sprawczą i dopiero Jego dotknięcie tchnie w Adama pełnię siły i potęgi, z jaką ma zawładnąć ziemskim światem.
Adam jest nagi, widzimy więc w pełnej krasie jego cielesną doskonałość odpowiadającą perfekcji, jakiej uosobieniem stanie się istota ludzka. Korpus Boga został spowity białą szatą, co z jednej strony sygnalizuje pewną symboliczność Jego cielesności, wykreowanej jedynie na potrzeby wizualizacji sceny Stworzenia, z drugiej zaś odwołuje się do tajemnicy, jaka skrywa Jego Osobę przed ludzkim okiem aż do czasu spotkania w Królestwie Niebieskim. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że pomimo owej osłony możemy zauważyć bardzo znaczące podobieństwo pomiędzy kształtami Boga i Adama. Ich ciała są zbudowane i ułożone w bardzo podobny sposób, a jedynym różniącym je elementem jest siwizna i długa broda Stworzyciela, symbolizująca Jego przedwieczność i mądrość. Przedstawienie obu postaci w taki sposób odnosi się do słów z pierwszej księgi Starego Testamentu mówiących o tym, iż człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boga.
Dynamikę całej sceny podkreśla podmuch wiatru, który został zobrazowany w formie ruchu, jaki nadaje włosom i szacie spowijającej Boga. Zastosowana tutaj kolorystyka jest dosyć uboga: tłem dla postaci jest białe niebo, zaś Adam spoczywa na „posłaniu” tworzonym przez dwa podstawowe kolory ziemi – zieleń ogrodów i błękit rzek. Również te elementy doskonale umiejscawiają całą scenę w momencie, gdy nie tylko człowiek, ale również cały otaczający go świat był dopiero tworzony.
Przez wiele wieków po Europie krążyły legendy o ciężkiej, prowadzonej w trudnych warunkach pracy nad freskiem, jaką Michał Anioł miał wykonać w całości samodzielnie. Najnowsze badania nie pozostawiają jednak wątpliwości, że wielkiemu mistrzowi asystowali pomocnicy. Niemniej ogromny kunszt i pietyzm, z jakim odmalowano „Stworzenie Adama” pozwalają przypuszczać, że był to temat szczególnie ważny dla znakomitego twórcy i w całości stanowiący owoc wyłącznie jego genialnego talentu.
Podobne wypracowania do Michał Anioł „Stworzenie Adama” - interpretacja, opis obrazu (fresku)
- Przedmowa Witolda Gombrowicza do „Trans-Atlantyku”
- Eliza Orzeszkowa „ABC” - krótkie streszczenie
- Czesław Centkiewicz „Anaruk, chłopiec z Grenlandii” - charakterystyka Anaruka
- Działalność „Małego Sabotażu” – „Kamienie na szaniec” Aleksander Kamiński
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - recenzja książki
- Motywy biblijne w malarstwie, ich funkcjonowanie - omów na przykładzie obrazów z różnych epok
- Legenda o Lechu, Czechu i Rusie - streszczenie
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz”, Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - porównanie wizji krain dzieciństwa
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - charakterystyka Nowosilcowa
- Adam Mickiewicz „Konrad Wallenrod” - tragizm Konrada Wallenroda - opracowanie
- Maria Dąbrowska „Noce i dnie” - problematyka powieści
- Paul Gauguin „Skąd pochodzimy...” - opis, interpretacja obrazu
- Antoni Czechow - opowiadania - recenzja
- Obrona Kreona - mowa sądowa w obronie Kreona
- Opis koleżanki
- George Byron „Giaur”, Goethe „Cierpienia młodego Wertera” - charakterystyka porównawcza Giaura i Wertera
- Antoni Czechow „Wiśniowy sad” - analiza psychiki bohaterów utworu Czechowa
- Jan Twardowski „Szukam” - interpretacja i analiza wiersza
- Jan Kochanowski - dzieła, wiersze, utwory. Ogólne opracowanie twórczości Jana Kochanowskiego
- Historia obozu w Jercewie - rozwiń temat na przykładzie utworu „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego