Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

Michał Anioł „Stworzenie Adama” - interpretacja, opis obrazu (fresku)

Michał Anioł, Stworzenie Adama, Stworzenie Adama opis fresku
webexhibits.org

„Stworzenie Adama” stanowi jedną ze scen utrwaloną na niesamowitym fresku, który zdobi sklepienie watykańskiej Kaplicy Sykstyńskiej. Twórcą tego wiekopomnego dzieła jest Michał Anioł Buonarotti, jeden z czołowych artystów włoskiego renesansu. Zleceniodawcą pracy i jej mecenasem był papież Juliusz II, który nieco wcześniej popadł w konflikt z artystą po tym, jak zrezygnował ze zlecenia mu wykonania swojego nagrobka. Po długich pertraktacjach kardynałowi Rzymu udało się namówić Buonarottiego do powrotu z Florencji, zaś prace nad zdobieniem sklepienia Kaplicy Sykstyńskiej rozpoczęto 10. maja 1508 roku. Ostatnie rusztowania zniknęły z tej części kościoła pod koniec października 1512 roku.

Grupa nazwana „Stworzeniem Adama” ukazuje dwóch mężczyzn – Adama spoczywającego na kawałku ziemi oraz Boga, który przybywa do niego na obłoku w towarzystwie cherubinów. Malowidło przedstawia ich zastygniętych w pozie z wyciągniętymi do siebie ramionami, na moment przed tym, jak zetkną się ich palce wskazujące.

Ładunek znaczeniowy został umiejscowiony w pozach obu postaci oraz ich wyglądzie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wyciągnięta dłoń Adama zdaje się „omdlewać”, sygnalizuje słabość i niepewność. Dotykająca go ręka Boga jest silna, zdecydowana i pewnie sięga ku czekającej nań dłoni. Bóg jest tutaj siłą sprawczą i dopiero Jego dotknięcie tchnie w Adama pełnię siły i potęgi, z jaką ma zawładnąć ziemskim światem.

Adam jest nagi, widzimy więc w pełnej krasie jego cielesną doskonałość odpowiadającą perfekcji, jakiej uosobieniem stanie się istota ludzka. Korpus Boga został spowity białą szatą, co z jednej strony sygnalizuje pewną symboliczność Jego cielesności, wykreowanej jedynie na potrzeby wizualizacji sceny Stworzenia, z drugiej zaś odwołuje się do tajemnicy, jaka skrywa Jego Osobę przed ludzkim okiem aż do czasu spotkania w Królestwie Niebieskim. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że pomimo owej osłony możemy zauważyć bardzo znaczące podobieństwo pomiędzy kształtami Boga i Adama. Ich ciała są zbudowane i ułożone w bardzo podobny sposób, a jedynym różniącym je elementem jest siwizna i długa broda Stworzyciela, symbolizująca Jego przedwieczność i mądrość. Przedstawienie obu postaci w taki sposób odnosi się do słów z pierwszej księgi Starego Testamentu mówiących o tym, iż człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boga.

Dynamikę całej sceny podkreśla podmuch wiatru, który został zobrazowany w formie ruchu, jaki nadaje włosom i szacie spowijającej Boga. Zastosowana tutaj kolorystyka jest dosyć uboga: tłem dla postaci jest białe niebo, zaś Adam spoczywa na „posłaniu” tworzonym przez dwa podstawowe kolory ziemi – zieleń ogrodów i błękit rzek. Również te elementy doskonale umiejscawiają całą scenę w momencie, gdy nie tylko człowiek, ale również cały otaczający go świat był dopiero tworzony.

Przez wiele wieków po Europie krążyły legendy o ciężkiej, prowadzonej w trudnych warunkach pracy nad freskiem, jaką Michał Anioł miał wykonać w całości samodzielnie. Najnowsze badania nie pozostawiają jednak wątpliwości, że wielkiemu mistrzowi asystowali pomocnicy. Niemniej ogromny kunszt i pietyzm, z jakim odmalowano „Stworzenie Adama” pozwalają przypuszczać, że był to temat szczególnie ważny dla znakomitego twórcy i w całości stanowiący owoc wyłącznie jego genialnego talentu.

Podobne wypracowania do Michał Anioł „Stworzenie Adama” - interpretacja, opis obrazu (fresku)