Bohater-narrator „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego – omów temat
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego jest jednym z wstrząsających dokumentów wynaturzeń drugiej wojny światowej. To dowód ludzkiego bestialstwa, okrucieństwa i rozbudzenia w jego naturze najgorszych instynktów.
Główny bohater, będący zarazem narratorem utworu, jest całkowicie utożsamiony z autorem, który wszystkie opisane wydarzenia przeżył i był ich świadkiem, podzielając los współwięźniów w łagrze rosyjskim. Obok własnej egzystencji w obozie narrator opisuje również historie innych skazańców, które zostały mu przez nich opowiedziane.
Z relacji Gustawa można poznać wszystkie mechanizmy upodlenia ludzi, które Rosjanie stosowali na więźniach obozu. Głównym zadaniem uwięzionych była nadludzka praca, która musieli wykonywać w nieludzkich warunkach, dla zysku ciemiężcy. Wypracowywanie ponad stuprocentowej normy dziennej było powolną śmiercią dla ciała. Narrator przybliża szczegóły tego niewolnictwa. Obok potwornego wysiłku, w zimę dodatkowo obciążonego niską temperaturą i śniegiem, elementem wykańczającym ludzi był niewyobrażalny i wszechobecny głód.
Problem głodu narrator opisuje szeroko. Mikroskopijne racje żywieniowe dla tak ciężko pracujących fizycznie, oznaczały całkowitą eksploatację ciała, ale i umysłu. Z głodu przychodziła śmierć, ale i choroby wywołane brakiem potrzebnych do życia składników odżywczych. Głód był również przyczyną najgorszego upadku moralnego w obozie. Według narratora z głodu więźniowie byli w stanie zrobić wszystko. Ten obszar życia obozowego związanego z chorobami, śmiercią i głodem narrator opisał niezwykle precyzyjnie, sugestywnie, z dużym realizmem.
Pomimo upadku człowieka w rosyjskich łagrach, narrator przekonuje, że nie można całkowicie i każdego człowieka zredukować do czystego biologizmu. Przykłady niektórych więźniów, którzy ocalili resztki takich wartości jak miłość, przyjaźń, altruizm świadczą o tym, że doświadczenie tak ogromnego zła nie jest w stanie zniszczyć wszystkiego.
Autor-narrator w swym dziele z wielką dokładnością i realizmem ukazał ten inny świat, w którym jemu i innym skazańcom przyszło żyć. To niezwykły, jeden z najwybitniejszych dokumentów naszych czasów, gdzie Grudziński jako świadek i uczestnik ujawnił szczegóły tragicznej prawdy o sowieckim systemie totalitarnym.
Podobne wypracowania do Bohater-narrator „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego – omów temat
- Mit o Niobe – streszczenie, interpretacja mitu
- Małgorzata Musierowicz „Kwiat kalafiora” - bohaterowie. Charakterystyka
- Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole” - bohaterowie. Charakterystyka
- Mit o Narcyzie – streszczenie, interpretacja mitu
- Mit o Minotaurze – streszczenie, interpretacja mitu
- Tadeusz Gajcy „Widma” - interpretacja i analiza wiersza
- Mit o królu Edypie – streszczenie, interpretacja mitu
- Mit o Demeter i Korze – streszczenie, interpretacja mitu
- „Bogurodzica” w kontekście poezji średniowiecznej - omów temat
- Mit o Dedalu i Ikarze - motyw marzyciela - opracowanie
- Mit o Dedalu i Ikarze – streszczenie, interpretacja mitu
- Portret Sarmaty w literaturze i malarstwie baroku. Omów na wybranych przykładach
- Jak napisać autocharakterystykę? Przykład autocharakterystyki
- Frances Hodgson Burnett „Tajemniczy ogród” - jak zmienił się Colin pod wpływem Mary, Dicka i tajemniczego ogrodu?
- Autocharakterystyka jako chłopak
- Homer „Iliada” - opracowanie utworu
- Autocharakterystyka jako dziewczyna
- Maria Konopnicka „Nasza szkapa” - opracowanie noweli
- Maria Konopnicka „Nasza szkapa” - najważniejsza problematyka noweli
- Maria Konopnicka „Nasza szkapa” - bohaterowie. Charakterystyka