Tadeusz Różewicz „Kartoteka” - znaczenie tytułu dramatu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Tytuł „Kartoteka” odnosi się do kompozycji dramatu Różewicza, a pośrednio także do zawartej w niej koncepcji człowieka. Kartoteka to jakiś zbiór informacji. Zebrane na kartach fakty układane są w jakimś porządku, najczęściej alfabetycznym lub chronologicznym. Poszczególne sceny dramatu są niczym karty w kartotece, jednak nie sposób dopatrzyć się klucza, według którego zostały uporządkowane. Odnosi się wrażenie, że to kartoteka rozsypana i zebrana w sposób przypadkowy.
Przedstawione w niej spotkania różnych osób z Bohaterem nie są ani chronologiczne, ani powiązane w żadną logiczną całość. Najpierw widzimy Bohatera jako dojrzałego mężczyznę, potem wchodzi w rolę siedmiolatka, by po chwili znów być dorosłym, który przeżył wojnę. Biografia Bohatera składa się z luźnych faktów, często sprzecznych. Kolejne postaci, pojawiające się na scenie, w jakiś sposób go charakteryzują, ale obraz, jaki się z tych rozmów wyłania nie jest jednoznaczny. Bohater jest nazywany różnymi imionami, przypisuje mu się różne zawody, zmienia się jego wiek, a wygląd pozostaje niedookreślony. Ten zabieg kompozycyjny nie jest tylko teatralnym eksperymentem, ale też odzwierciedla absurdalność życia. Egzystencja Bohatera jest nieuporządkowana, nie zmierza do żadnego celu, składa się z przypadkowych epizodów. Rozbicie akcji jest odbiciem wewnętrznego rozbicia Bohatera. To człowiek pozbawiony tożsamości, ktoś bez celu i marzeń. Jego życie zależy od okoliczności, to inni bohaterowie determinują jego zachowanie i to, kim w danej chwili jest.
Brak powiązania przyczynowo-skutkowego między następującymi po sobie scenami można też tłumaczyć snem lub strumieniem świadomości. Świat przedstawiony w „Kartotece” jest nierzeczywisty, nie wiadomo, czy te wydarzenia faktycznie się dzieją, czy są tylko snem albo mimowolnym wspomnieniem. Fakt, że Bohater cały czas spędza w łóżku, a wokół niego przewijają się postacie z jego przeszłości, upoważnia taką interpretację. Stąd brak porządku chronologicznego i często dziwaczne zachowania bohaterów. Pan z Przedziałkiem, Tłusta Kobieta, Przyjaciel z Dzieciństwa, nawet rodzice nie zachowują się logicznie, jakby zniekształcały ich negatywne emocje Bohatera. Kolejne sceny wiążą jedynie luźne skojarzenia Bohatera, który przywołuje je w swojej pamięci. Jego pokój staje się sceną, na której rozgrywają się wydarzenia z przeszłości, wszystko to tkwi w jego zmęczonej pamięci i nie daje o sobie zapomnieć. Oczywiście to rozbicie jest wynikiem przeżytej traumy. Bohatera dręczą koszmary z przeszłości.
Podobne wypracowania do Tadeusz Różewicz „Kartoteka” - znaczenie tytułu dramatu, interpretacja
- Stanisław Przybyszewski - charakterystyka twórczości
- Moja mama - charakterystyka mojej mamy
- Tycjan „Prometeusz” - interpretacja, opis obrazu
- Artyzm Prusa - romantyczny nastrój grozy i tajemniczości w powieści Prusa „Faraon”
- Praca u podstaw - hasło programowe pozytywistów na przykładzie nowel Henryka Sienkiewicza
- Tadeusz Różewicz „Zostawcie nas” - poeta przemawia w imieniu pokolenia Kolumbów. Opracowanie, interpretacja
- Martyrologia narodu polskiego - opracowanie zagadnienia. Podaj przykłady z literatury
- Sofokles „Antygona” - tragizm Antygony i Kreona. Porównanie
- Jarosław Iwaszkiewicz „Ikar” - streszczenie opowiadania
- Maria Kownacka „Rogaś z Doliny Roztoki” - charakterystyka głównych bohaterów
- Czy bohaterów „Dywizjonu 303” można nazwać współczesnymi rycerzami?
- Stanisław Lem „Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła” - streszczenie, bohaterowie, opracowanie
- Lucy Maud Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza” - Ania Shirley patrzy na Zielone Wzgórze
- Cyprian Kamil Norwid „Marionetki” - interpretacja i analiza wiersza
- Onomatopeja - co to jest onomatopeja? Definicja, funkcja, przykłady
- Apollo i muzy - motyw sztuki w micie - opracowanie
- Jan Kasprowicz „Witajcie kochane góry” - interpretacja i analiza wiersza
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - Co łączy doświadczenia wojenne i powojenne Marka Edelmana?
- Cyprian Kamil Norwid „Coś ty Atenom zrobił Sokratesie”, „Fortepian Chopina”, „Bema pamięci żałobny rapsod” - interpretacja i analiza porównawcza utworów
- Auguste Renoir „Lekcja pisania” - opis i nterpretacja obrazu