Zbigniew Herbert „Historia Minotaura” - motyw labiryntu - opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
W literaturze labirynt najczęściej pełni rolę wyobrażenia (metafory) skomplikowanego i zagmatwanego świata. Plątanina korytarzy przywodzi na myśl przeciwności, trudności. W środku może znajdować się wielkie niebezpieczeństwo (np. Minotaur w klasycznej wersji mitu), ale także pewnego rodzaju sacrum (np. strych w plątaninie domowych pomieszczeń w „Sklepach cynamonowych”). Czym jest labirynt w „Historii Minotaura” - napisanym przez Zbigniewa Herberta poemacie.
System skomplikowanych korytarzy zostaje zbudowany przez Dedala - twórcę kierunku „architektury pedagogicznej”. Możemy więc wywnioskować, że w plątaninie różnych dróg Minotaur będzie odbierał jakieś nauki. Celem labiryntu jest, jak zostało to określone w tekście, „wdrożenie Minotaura w zasady poprawnego myślenia”. Konstrukcja okazała się być bardzo przemyślana. Ciekawym rozwiązaniem wydaje się stopniowanie trudności kolejnych pomieszczeń. Wielkogłowy książę miał najpierw nauczyć się podstaw, następnie doskonalić swe umiejętności. Na ścianach znajdowały się nawet „poglądowe” freski. Niestety pomimo wielkich starań Dedala i Minosa, pomimo stworzenia swego rodzaju perły „architektury pedagogicznej”, wszystko okazało się być przedsięwziętym nadaremnie. Minotaur niczego nie rozumiał, bezmyślnie plątał się po kolejnych korytarzach, zupełnie nie udało mu się „wdrożyć w zasady poprawnego myślenia”.
W klasycznej wersji mitu to hybryda byka i człowieka znajduje się w centrum labiryntu. Jest on jej domem a zarazem więzieniem. Na wchodzącego człowieka czeka tam śmiertelne niebezpieczeństwo. Zatem konstrukcję tą możemy rozumieć jako symbol trudności, wielkiego zagrożenia, sytuacji, z której wyjście wymaga heroicznego czynu. W „Historii Minotaura” Zbigniew Herbert zupełnie odwrócił rolę labiryntu. Ta wersja mitu upatruje się w nim „ścieżki edukacyjnej”, jaką musi przebyć wielkogłowy książę. Niestety ta sztuczna forma nauczania zupełnie się nie sprawdza. Nie funkcjonuje ani popychanie bohatera przez kolejne korytarze, ani prezentowanie mu „poglądowych fresków”. Znacznie bardziej skuteczną metodą okazuje się doświadczenie. Ironia losu sprawia jednak, że ostatnim doznaniem Minotaura jest śmierć, nie ma już czasu na wyciąganie wniosków.
Labirynt w utworze Zbigniewa Herberta jawi się więc jako brutalna metafora życia. Ten, kto nie jest w stanie nadążyć, nie ma na tyle sprawności (czy to intelektualnej, czy fizycznej) gubi się. Być może byłoby inaczej, gdyby ludzie przejawiali więcej tolerancji i zrozumienia, przecież to na skutek ich braku zapada ostateczny wyrok na wielkogłowego księcia.
Podobne wypracowania do Zbigniew Herbert „Historia Minotaura” - motyw labiryntu - opracowanie
- Symboliczne znaczenie latarni w utworze „Latarnik” Henryka Sienkiewicza
- Aleksander Kamiński „Kamienie na szaniec” - opisz swoje wrażenia po przeczytaniu utworu
- Balzac „Ojciec Goriot” - Dlaczego ojca Goriot można nazwać „Chrystusem ojcostwa”? Wypracowanie
- Mój pokój - opis
- List Tomka Wilmowskiego do ciotki - „Tomek w krainie kangurów” Alfreda Szklarskiego
- Ksiądz Jan Twardowski - wiersze. „Radosne bytowanie” Jana Twardowskiego - wiara, nadzieja, miłość w twórczości poety
- Refleksja nad losem ludzkim ujęta w utworze Diderota „Kubuś fatalista i jego pan”
- Goethe „Król Olch” - interpretacja i analiza ballady
- Cechy epoki romantyzmu na przykładzie utworów Adama Mickiewicza: „Oda do młodości”, „Ballady i romanse”
- Tolkien „Władca pierścieni” - Rola przyjaźni w powieści Tolkiena - opracowanie
- Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - Zwyczaje rdzennych mieszkańców Czarnego Lądu przedstawione w powieści Sienkiewicza. Opis, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Powrót taty” - interpretacja i analiza ballady
- William Szekspir - biografia, życiorys
- Lucy Maud Montgomery - biografia, życiorys
- Opis przeżyć wewnętrznych
- Miguel de Cervantes „Don Kichot z La Manczy” - charakterystyka porównawcza don Kichota i Rolanda
- Ignacy Krasicki „Przyjaciele” - interpretacja i analiza bajki
- Ignacy Krasicki „Żona modna” - interpretacja i analiza satyry
- Pierre Corneille „Cyd” - rozdarcie wewnętrzne bohatera tragikomedii
- Frances Hodgson Burnett „Tajemniczy ogród” - charakterystyka Colina Cravena