„Potop” - obraz Polaków w „Trylogii” Henryka Sienkiewicza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Trylogia” Henryka Sienkiewicza szybko zyskała sławę dzieła stworzonego „ku pokrzepieniu serc” skupiając się na okresie militarnej i gospodarczej potęgi Rzeczypospolitej, której wspomnienie miało pocieszać Polaków pozbawionych własnego państwa. Wszystkie trzy powieści cyklu okazały się jednak ogromnie wartościowe nie tylko ze względu na swój aspekt rozrywkowo-przygodowy, ale przede wszystkim dzięki doskonałemu opracowaniu warstwy faktograficznej, na której kanwie Sienkiewicz stworzył dzieło wiernie relacjonujące realia XVII-wiecznej Polski.
Jednym z elementów opracowanych na podstawie wnikliwych studiów stał się opisany szczególnie barwnie w „Potopie” przekrój społeczeństwa polskiego z czasów najazdu Szwedów. Większość bohaterów wywodzi się co prawda ze szlachty lub arystokracji, nie zabrakło jednak również przedstawicieli ubogiej szlachty zagrodowej i zwykłych chłopów, których rola w ważnych wydarzeniach historycznych została bardzo wyraźnie zaznaczona. Jedną z najmocniej wyeksponowanych przez Sienkiewicza cech narodu jest więc jego zdolnośc do jednoczenia się w obliczu zagrożenia – do walki z najeźdźcami moblizują się przedstawiciele wszystkich warstw społecznych, stanowiąc na polu bitwy zgrany zespół bez względu na pochodzenie jego członków.
Rysę na jedności Polaków stanowi niesubordynowana i lekkomyślna postawa szlachty, która buntuje się przeciwko królowi i nie bierze udziału w odpieraniu szwedzkiego ataku. Sienkiewicz napiętnował tu szczególnie mocno rody Radziwiłłów i Sapiehów, które w XVII wieku bardziej zajęte były wewnętrznymi walkami o wpływy niż sprawami państwa. Ich przedstawiciele funkcjonują w powieści jako postaci negatywne, nie tylko jako „wadliwi” patrioci, ale również osoby pozbawione powszechnie rozumianej moralności – Bogusław Radziwiłł porywa Oleńkę Billewiczównę, zamierzając zmusić ją do ślubu, zaś jeden z przedtsawicieli rodu Sapiehów usiłuje osadzić Anusię Borzobohatą-Krasieńską, przyszłą żonę Wołodyjowskiego, w jednym ze swych ustronnych majątków, by uczynic z niej swoją kochankę.
W „Potopie” zwrócono więc uwagę na zepsucie polskiej arystokracji i jej brak zaangażowania w sprawy całego narodu, które to wady okazały obecne w społeczeństwie także w czasach powstawania powieści – pod koniec XIX wieku. Przedstawiciele najmożniejszych rodów okazują się też jednostkami o wybitnie roszczeniowym charakterze, wielbiącymi wygodę, dla której łatwo godzą się na sojusze z wrogiem.
Największą liczbą cech pozytywnych została obdarzona w powieści średnia szlachta, z której wywodzą się najbardziej waleczni rycerze stojący wiernie przy boku króla Jana Kazimierza – Wołodyjowski, Skrzetuski, Zagłoba, a później również Kmicic, który wypowiada w końcu posłuszeństwo Radziwiłłowi, wyżej ceniąc dobro ojczyzny niż przyrzeczenie złożone księciu. I ta warstwa nie jest jednak całkowicie wolna od przywar, wszak „Potop” rozpoczyna się scenami nieokrzesanych pijatyk i bójek, w jakie Kmicic wplątuje się z powodu swojej „podejrzanej” kompanii. Powieść wiernie dokumentuje więc nie tylko charakterystyczny dla XVII-wiecznej szlachty etos rycerski, ale również jej obyczajowe rozpasanie i przywiązanie do uroków życia, ostatecznie jednak zawsze wartością najwyższą okazywała się ojczyzna, dla której bohaterowie zmieniali się z „niebieskich ptaków” w dzielnych żołnierzy i religijnych patriotów.
Podobne wypracowania do „Potop” - obraz Polaków w „Trylogii” Henryka Sienkiewicza
- Jak napisać charakterystykę postaci? Przykład charakterystyki
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - Raskolnikow i koncepcja podziału społeczeństwa
- Notatka prasowa - Rowerzyści to też ludzie?!
- Aleksander Kamiński „Kamienie na szaniec” - sprawozdanie z akcji pod Arsenałem
- Sprawozdanie z bitwy pod Grunwaldem
- Julian Tuwim „Chrystus miasta” - interpretacja wiersza. Analiza
- Józef Ratajczak „Droga za progiem” - interpretacja i analiza wiersza
- Leopold Staff „Klasyk” - interpretacja i analiza wiersza
- Charakterystyka porównawcza Kmicica i Wołodyjowskiego - Henryk Sienkiewicz „Potop”
- Kazimierz Wierzyński „Lewa kieszeń” - interpretacja i analiza wiersza
- Adam Mickiewicz „Oda do młodości” jako manifest pokolenia romantyków. Opracowanie
- Maria Konopnicka „O krasnoludkach i sierotce Marysi” - bohaterowie. Charakterystyka
- Dzieje miłości Oleńki i Kmicica - Henryk Sienkiewicz „Potop”
- Maria Konopnicka „O krasnoludkach i sierotce Marysi”- opracowanie
- Zbigniew Herbert „Pan Cogito a perła” - interpretacja i analiza wiersza
- Zbigniew Herbert „Dedal i Ikar” - interpretacja i analiza wiersza
- Zbigniew Herbert „Do Marka Aurelego” - interpretacja i analiza wiersza
- Zbigniew Herbert „Mona Lisa” - interpretacja i analiza wiersza
- Konstanty Ildefons Gałczyński „Pieśń o fladze” - interpretacja i analiza wiersza
- Zbigniew Herbert „Pan Cogito. Powrót” - interpretacja i analiza wiersza