Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - pożegnanie z „Kapitanem”. Opis uczuć i przeżyć Todda Andersona
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Todd Anderson to jeden z uczniów Akademii Weltona, elitarnej amerykańskiej szkoły średniej, w której język angielski wykładał John Keating. Anderson był w grupie nastolatków, która pod wpływem Keatinga reaktywowała Stowarzyszenie Umarłych Poetów, tajną szkolną organizację, do jakiej należał ich nauczyciel, kiedy chodził do Akademii. Todd jest zamknięty w sobie, nieśmiały, boi się publicznych występów. Na spotkaniach Stowarzyszenia nie chce recytować wierszy mimo że powinien to robić każdy z członków tego związku. Anderson unika rozgłosu, wstydzi się wobec kolegów z klasy. Jednak to właśnie ten nieśmiały chłopak najbardziej przejął się losem Keatinga, wyrzuconego z pracy z powodu tragicznej śmierci Neila Perry`ego. Anderson reaguje gwałtownie na odejście Keatinga w ostatniej scenie książki. Okazuje się, że nowym nauczycielem angielskiego, do końca semestru, będzie dyrektor szkoły, Gale Nolan. Prowadząc lekcję, dyrektor ze zdumieniem i złością odkrywa, że wiele z materiału zostało pominięte. Postanawia zacząć od początku, czyli od przeczytania definicji rozumienia poezji z podręcznika. Ale okazuje się, że strony te zostały wyrwane (zrobili to uczniowie na polecenie Keatinga, twierdzącego, że za pomocą wykresu poezji zrozumieć się nie da). Rozłoszczony dyrektor każe czytać definicję z własnego podręcznika, wtedy właśnie wchodzi Keating, by zabrać swoje rzeczy.
Dla uczniów i samego Keatinga ta scena jest bardzo smutna i przygnębiająca. Ulubiony nauczyciel pakuje się, słuchając słów, które uważa za niemądre i szkodliwe. Uczniowie siedzą smutni, Todd Anderson zaczyna nawet płakać. Kiedy wydaje się, że Keating odejdzie w niesławie, właśnie Anderson zrywa się z ławki i wyznaje, że został zmuszony do podpisania oświadczenia przeciwko wyrzuconemu nauczycielowi. Tylko Todd ma na tyle odwagi i silnej woli, by się do tego przyznać i to mimo obecności dyrektora. W tym właśnie dochodzi do przemiany Andersona - z niezdecydowanego i zastraszonego chłopca w osobę pewną siebie i odważną. Dyrektor Nolan jest wściekły, próbuje krzykiem zapanować nad uczniem. Ale Anderson wypowiada ulubione słowa Keatinga z tytułu wiersza Walta Whitmana: „O kapitanie mój, kapitanie”, a potem wchodzi na ławkę, powtarzając zachowanie, do którego zachęcał uczniów Keating, kiedy tłumaczył im, by spróbowali zmienić swój punkt widzenia. Postępowanie Andersona staje się zarzewiem buntu - Nolan próbuje ściągnąć go z ławki, ale w innej części klasy na ławkę wchodzi Knox Overstreet i kolejni członkowie Stowarzyszenia, a potem pozostali uczniowie. W ten sposób chłopcy żegnają się z ulubionym nauczycielem i składają mu hołd. Wzruszony Keating dziękuje uczniom i wychodzi.
W ostatniej scenie książki uczucia Todda Andersona zmieniają się całkowicie - od nastroju całkowitej rezygnacji i klęski do poczucia dumy i ogromnej odwagi. Przemiana Andersona jest dowodem na to, że Keating zdołał zmienić uczniów i wpoić im zasady, które uważał za ważne, a dzięki temu jego przegrana nie jest tak dotliwa, jak mogłoby się wydawać.
Podobne wypracowania do Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - pożegnanie z „Kapitanem”. Opis uczuć i przeżyć Todda Andersona
- Opis mojej klasy
- Julian Przyboś „Widzenie katedry w Chartres” - interpretacja i analiza wiersza
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - obraz społeczeństwa rosyjskiego (Ustęp; Do przyjaciół Moskali)
- „Tango” Sławomira Mrożka jako utwór groteskowy
- Tadeusz Różewicz „Ocalony”, Józef Baran „Mam dwadzieścia pięć lat” - doświadczenia podmiotu lirycznego w wierszach. Opracowanie
- Adam Zagajewski „Klęska”, „Kraj podobny do innych” Ewy Lipskiej - interpretacja i analiza porównawcza
- Molier „Świętoszek” - ponadczasowość „Świętoszka” Moliera - opracowanie
- „Pan Tadeusz” - grzybobranie. Opis
- Krzywda dziecka na podstawie noweli „Nasza szkapa” Marii Konopnickiej - dziecko w literaturze pozytywizmu. Opracowanie
- Labirynt Kafki – kreacja przestrzeni w „Procesie” Franza Kafki. Opracowanie
- Julian Przyboś „Świt kwietniowy” - interpretacja i analiza wiersza
- Opis państwa totalitarnego - „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Jacek Soplica - nowy typ bohatera romantycznego
- Zbigniew Herbert „U wrót doliny” - interpretacja i analiza wiersza
- Leonardo da Vinci „Ostatnia wieczerza” - opis obrazu, interpretacja
- Biblia - charakterystyka Judasza
- List Nel do Stasia. „W pustyni i w puszczy” Henryk Sienkiewicz
- Lew Tołstoj „Anna Karenina” - charakterystyka Anny Kareniny
- Pakt z diabłem - Motyw paktu z diabłem w literaturze, malarstwie i filmie - opracowanie
- List do Ani Shirley z propozycją przyjaźni. Na podstawie „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery