Stanisław Młodożeniec - futuryzm w twórczości Młodożeńca
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Stanisław Młodożeniec zetknął się z ideami futuryzmu w Moskwie, gdzie spędził czasy pierwszej wojny światowej. Kształtujący się tutaj kierunek pozostawał pod wpływem futuryzmu włoskiego, ale w miarę rozwoju wypracowywał nowe, odrębne koncepcje. Awangardowy ruch podzielił się na dwie frakcje: egofuturystów z Igorem Siewierianinem na czele oraz kubofuturystów, wśród których najbardziej aktywną i najciekawszą postacią był Włodzimierz Majakowski. Podstawowe założenie futuryzmu, jakim było odrzucenie tradycji i zwrot w kierunku współczesności, zrealizowało się tutaj poprzez ostrą negację osiągnięć takich prądów artystycznych, jak realizm, naturalizm, symbolizm i impresjonizm. Twórcy Rosyjskiej Awangardy buńczucznie deprecjonowali również wartość utworów pisarzy takiego formatu, jak Fiodor Dostojewski czy Lew Tołstoj.
Po powrocie do Polski w 1918 roku Młodożeniec rozpoczął działalność w rodzących się na terenie kraju grupach artystycznych, które dążyły do przeszczepienia awangardowego nurtu na bardzo specyficzny grunt, jakim była odradzająca się po wielu latach niewoli państwowość polska. Sprzeciw wobec tradycji wiązał się tutaj z burzeniem pomników narodowych wieszczów, którzy w czasach kryzysu podtrzymywali w Polakach nadzieję i wolę walki o niepodległość, dlatego ten wymiar futuryzmu przybrał tutaj szczególnie agresywną i wichrzycielską formę.
W czerwcu 1921 na ulicach Krakowa i Warszawy pojawiła się wydana w formie plakatu „JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską”. Czterostronicowy druk zawierał zarówno utrzymane w awangardowej stylistyce utwory poetyckie Młodożeńca, jak i współredagowane przez tego twórcę teksty programowe. Zakładały one radykalne zerwanie z tradycją literacką spod znaku Mickiewicza i Słowackiego, wyśmiewając jednocześnie młodopolskie „izmy”, które miały zostać zastąpione całkowitą swobodą twórczą młodych, energicznych artystów. Podobne idee zawarto również w drugiej jednodniówce, która w formie druku ulotnego pojawiła się na ulicach polskich miast w październiku 1921 roku. Jej tytuł - „Nuż w bżuchu” – symbolizował cios zadany przez nowoczesną sztukę „ospałemu bydlęciu” kultury zanurzonej w gloryfikacji dawnych autorytetów i przebrzmiałych idei. Tutaj zarysowała się również konwencja estetyczna, w jakiej zamierzano promować futuryzm, wiele z zamieszczonych tu tekstów otwarcie prowokowało bowiem publiczność przez atak na „drobnomieszczańskie” wartości umiarkowania, poprawności politycznej i szacunku dla odmiennych poglądów.
Futuryzm w twórczości Młodożeńca przyniósł w zasadzie więcej założeń negatywnych niż konkretnych realizacji. Jego wczesna poezja skłaniała się ku idei wyzwolenia języka z „tyranii” ortograficznej i stylistycznej poprawności, oscylując najczęściej wokół tematu gloryfikowanego przez futurystów miasta i jego maszynerii. Stały się one materią wydanego w 1921 roku tomu poetyckiego „Kreski i Futureski”, zaś w późniejszym czasie twórca zaangażował się głównie w działalność publicystyczną i wydawał utwory prozatorskie związane z tematyką wsi.
Podobne wypracowania do Stanisław Młodożeniec - futuryzm w twórczości Młodożeńca
- Sławomir Mrożek „Tango” - charakterystyka Eleonory
- Postacie biblijne - Abraham i Hiob - charakterystyka porównawcza
- Wyjaśnij, co powoduje, że „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej kończy się happy endem, a „Lalka” Bolesława Prusa katastrofą
- Jan Kasprowicz „Dies irae” - bunt prometejski w „Dies irae”. Opracowanie
- Boccaccio „Dekameron” - Humanizm renesansowy w „Dekameronie” - opracowanie
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - znaczenie tytułu powieści. Opracowanie
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Eviva l'arte” - interpretacja, analiza i opracowanie wiersza
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren IV” - interpretacja i analiza trenu
- Epikureizm i stoicyzm - scharakteryzuj oba kierunki filozoficzne, wskaż różnice i podobieństwa
- Molier „Skąpiec” jako komedia charakterów - cechy
- Motyw miasta - Obraz Moskwy w „Mistrzu i Małgorzacie”. Opracowanie
- Bolesław Prus „Z legend dawnego Egiptu” - opracowanie
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - przedstaw metaforyczne znaczenie drogi w powieści
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Zanurzcie mnie w Niego”, Krzysztof Kamil Baczyński „Niebo złote Ci otworzę” - porównanie wizji miłości
- Samson - charakterystyka postaci biblijnej, życiorys
- Opis charakteru - Opis charakteru osoby
- Anakreont - charakterystyka twórczości
- Ignacy Krasicki „Hymn do miłości Ojczyzny” - interpretacja i analiza wiersza
- Stanisław Młodożeniec - biografia, życiorys
- Jan Kasprowicz - etapy twórczości. Jan Kasprowicz i jego poezja - ewolucja twórczości