Francisco Goya „Kolos” - opis obrazu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Spośród bardzo różnorodnej twórczości Francisca Goi wyróżniają się obrazy przepełnione pesymizmem. Ten malarz, próbujący połączyć zasady klasycyzmu i baroku, dokonał wielkiego przewartościowania w sztuce. Odstąpił od tworzenia wizerunków świętych i portretów, by „walczyć o sprawiedliwość”. Do takiego kroku skłoniły go krwawe wojny i ogólny upadek moralności. Za taką reakcją na fatalny stan społeczeństwa możemy uznać obraz pt.: „Kolos”.
Dzieło możemy podzielić na dwie strefy – dolną i górna. W tej pierwszej została przedstawiona ucieczka zdezorientowanych i przerażonych ludzi oraz zwierząt. Zerwana zostaje jakakolwiek więź – każdy ucieka w swoją stronę, byle tylko ocalić życie. Na wszystkich padł wielki strach, a co jest jego przyczyną? Otóż sprawcą całego zamieszania jest górujący nad tym chaosem kolos. Jest to postać olbrzymia, zajmująca niemal całe płótno. Jego głowa ginie gdzieś w czarnych chmurach, a dłonie zaciśnięte są jakby w złości i wielkiej agresji. Nie możemy zobaczyć jego twarzy, ponieważ odwrócony jest do nas bokiem, tak, jakby kierował się w głąb obrazu, po swojej lewej stronie. Jego ciało jest nagie, ale zupełnie pozbawione piękna. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że budzi lekkie przerażenie.
Kolorystyka obrazu jest niesamowicie przygnębiająca. Wszystko utrzymane zostało w ciemnych, pesymistycznych barwach. Nad sceną nieludzkiego wręcz zamieszania góruje niebo pokryte ciemnoszarymi i ciężkimi chmurami. Na wysokości bioder olbrzyma znajdują się góry, także ukazane w mrocznych barwach.
Tytułowa postać kolosa jest metaforycznym przedstawieniem agresji i kataklizmów. Jest wszystkim tym, czego ludzie panicznie się boją, co powoduje, że są gotowi opuścić swoje domy, byle tylko ratować życie. Obraz ten powstał w 1812 r., a więc w okresie, kiedy Francja okupowała Hiszpanię. Goya był wielkim przeciwnikiem tej agresji, dlatego możemy przypuszczać, iż „Kolos” miał przedstawiać okrucieństwo wojny. Uosobienie wszelkich niszczycielskich sił w postaci niewyobrażalnie wielkiego olbrzyma pokazuje, jak bezradni i bezbronni są ludzie względem takich wydarzeń.
Podobne wypracowania do Francisco Goya „Kolos” - opis obrazu, interpretacja
- Dzieje Apostolskie - pierwsi chrześcijanie - charakterystyka
- J.M. Barrie „Piotruś Pan” - recenzja książki
- Mądrość w ujęciu biblijnej Księgi Mądrości oraz w wierszu „Zaklęcie” Czesława Miłosza - opracowanie
- Apostrofa - co to jest apostrofa? Definicja, funkcja, przykłady
- Katastrofizm w literaturze - „Dies irae” Kasprowicza, „Z lasu” Baczyńskiego, „Roki” Miłosza, „Żal” Czechowicza
- Mechanizm systemu totalitarnego w „Innym świecie” G. Herlinga-Grudzińskiego - Czy działał poprawnie? Uzasadnij swoją odpowiedź
- Cyprian Kamil Norwid „W Weronie” - interpretacja i analiza wiersza
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - nawiązania Henryka Sienkiewicza do kultury sarmackiej
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - charakterystyka porównawcza Hrabiego i Sędziego
- Obraz życia w okupowanej Warszawie - rozwiń temat w oparciu o utwór „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego
- Tyrteusz - charakterystyka postaci i twóczości
- Charakterystyka bohatera „Kartoteki” Tadeusza Różewicza
- Janosik - historia Janosika - opracowanie legendy
- Tytus Czyżewski - biografia, życiorys
- Maria Konopnicka „Botticelli” - interpretacja i analiza wiersza
- Klemens Janicki „O sobie samym do potomności”, „Do gór i lasów” Jana Kochanowskiego - interpretacja i analiza porównawcza
- Ernest Hemingway - charakterystyka twórczości
- List do autora powieści „Chłopcy z Placu Broni” Ferenca Molnara z prośbą o inne (szczęśliwe) zakończenie książki
- Jan Kochanowski „Na nabożną” - interpretacja, opracowanie fraszki
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - charakterystyka Ursusa