Charakterystyka bohatera „Kartoteki” Tadeusza Różewicza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Różewicz w „Kartotece” kreuje bohatera bardzo osobliwego, bo właściwie pozbawionego cech indywidualnych. Już sam fakt nazywania go po prostu Bohaterem wskazuje na pewien brak tożsamości, ustalonych cech osobowości, a nawet brak jednoznacznej przeszłości. Sam autor słowo bohater ujmuje w cudzysłów, mając świadomość, że to raczej antybohater, postać niespójna i bierna.
O Bohaterze czytelnik dowiaduje się sporo, ale często są to informacje sprzeczne. Już samo imię przybiera różne wersje: czasem nazywany jest Wiktorem albo Jurkiem, innym razem Stasiem, Henrykiem czy Dzidkiem. Autor w didaskaliach podkreśla też, że postać ta nie ma określonego wieku, w toku akcji bywa czterdziestolatkiem, albo małym chłopcem. Czytelnik jest w jeszcze trudniejszej sytuacji niż odbiorca teatralny, ponieważ ma do czynienia wyłącznie ze swoim wyobrażeniem Bohatera, a nie z żywym człowiekiem. Tożsamość Bohatera zmienia się w zależności od otoczenia. To osoby, z którymi się styka, determinują kim jest i gdzie się znajduje. Rodzice traktują go jak siedmiolatka i dla nich jest małym dzieckiem, dla nauczyciela wchodzi w rolę maturzysty, w towarzystwie innych postaci staje się dyrektorem instytutu lub operetki. Przez ten brak określonej osobowości, historii, nawet wyglądu, Bohater staje się everymanem, czyli każdym, po prostu człowiekiem epoki powojennej. W średniowiecznych moralitetach postać everymana służyła utożsamieniu się odbiorcy z bohaterem i przedstawieniu pewnych ogólnych prawd, dotyczących każdego, niezależnie od stanu. U Różewicza rozbicie tożsamości jest wynikiem traumatycznych przeżyć. Bohater utracił wszystko, co miało dla niego wartość. Dziecięcą niewinność zabiła w nim wojna, stracił wiarę w miłość i dobro, tradycja nie ma dla niego znaczenia, nie dba też o ludzki szacunek.
Bohater „Kartoteki” uosabia całe pokolenie, które doświadczyło wojny. Jego zagubienie i utrata tożsamości są losem całej generacji. Także jego wyjątkowa bierność wynika z traumatycznych doświadczeń. Wydarzenia toczą się obok niego, on wydaje się tylko ich świadkiem, większość czasu spędzającym w łóżku. Jego losy zostają ukazane niczym fakty zawarte w kartotece, ale zebrane bardzo chaotycznie i nie ułożone w żadnym porządku. W efekcie akcja stanowi zestaw przypadkowo połączonych epizodów, których nie łączy nawet postać głównego bohatera, ponieważ on, tak samo jak wydarzenia, jest chaotyczny, niejednoznaczny i niespójny. Nie wiadomo właściwie jak wygląda, ani kim jest, podobnie jak imię zmieniają się jego zajęcia. Ostatecznie nie wiadomo o nim właściwie nic, jak się nazywa, kim jest, ile ma lat ani jak wygląda. Tym bardziej nie sposób doszukać się u niego indywidualnego języka czy zachowań. Wszystko, co się z nim wiąże, ma charakter ogólny i powszechny, jego dziecięce przewinienia, takie jak wyjadanie cukru z cukiernicy czy podjadanie kiełbasy w Wielki Piątek, są typowe dla tego wieku, podobnie jak jego obecna bierność i rozbicie dla pokolenia powojennego.
Ważnym epizodem w życiu bohatera jest groteskowy egzamin maturalny, zdawany o 20 lat za późno. Bohater okazuje się świetnie przygotowany, bez trudu podaje daty i zdarzenia. Zachwycony nauczyciel z entuzjazmem stwierdza, że zdał egzamin dojrzałości. Ta opinia szybko zostaje skonfrontowana z rzeczywistością, w której Bohater nie jest zdolny nawet streścić przeczytanego artykułu. Jego wiedza okazuje się czysto teoretyczna i nie daje mu żadnego przygotowania do prawdziwego życia. Bohater jest człowiekiem samotnym, nieumiejącym nawiązać bliższych kontaktów z drugą osobą. Jego związki z kobietami okazują się przelotne i powierzchowne, nie ma w nich prawdziwej bliskości i zrozumienia. Poczucie winy, jakie cały czas dręczy człowieka, który przeżył wojnę, obiera mu możliwość cieszenia się życiem, które zdołał ocalić.
Podobne wypracowania do Charakterystyka bohatera „Kartoteki” Tadeusza Różewicza
- Mądrość w ujęciu biblijnej Księgi Mądrości oraz w wierszu „Zaklęcie” Czesława Miłosza - opracowanie
- Apostrofa - co to jest apostrofa? Definicja, funkcja, przykłady
- Katastrofizm w literaturze - „Dies irae” Kasprowicza, „Z lasu” Baczyńskiego, „Roki” Miłosza, „Żal” Czechowicza
- Mechanizm systemu totalitarnego w „Innym świecie” G. Herlinga-Grudzińskiego - Czy działał poprawnie? Uzasadnij swoją odpowiedź
- Cyprian Kamil Norwid „W Weronie” - interpretacja i analiza wiersza
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - nawiązania Henryka Sienkiewicza do kultury sarmackiej
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - charakterystyka porównawcza Hrabiego i Sędziego
- Obraz życia w okupowanej Warszawie - rozwiń temat w oparciu o utwór „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego
- Francisco Goya „Kolos” - opis obrazu, interpretacja
- Tyrteusz - charakterystyka postaci i twóczości
- Janosik - historia Janosika - opracowanie legendy
- Tytus Czyżewski - biografia, życiorys
- Maria Konopnicka „Botticelli” - interpretacja i analiza wiersza
- Klemens Janicki „O sobie samym do potomności”, „Do gór i lasów” Jana Kochanowskiego - interpretacja i analiza porównawcza
- Ernest Hemingway - charakterystyka twórczości
- List do autora powieści „Chłopcy z Placu Broni” Ferenca Molnara z prośbą o inne (szczęśliwe) zakończenie książki
- Jan Kochanowski „Na nabożną” - interpretacja, opracowanie fraszki
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - charakterystyka Ursusa
- Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” - dom i rodzina w „Nad Niemnem” Orzeszkowej. Opracowanie tematu
- William Szekspir „Hamlet” - tragizm Hamleta - opracowanie