Gabriela Zapolska „Moralność Pani Dulskiej” - problematyka i symbolika dramatu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Fenomen popularności i ponadczasowości „Moralności Pani Dulskiej” wynika z ukrytego pod płaszczem tragifarsy, ośmieszającej styl życia mieszczaństwa końca XIX i początku XX wieku Polski, problemu dulszczyzny. Pojęcie, które wzięło swoją nazwę od głównej bohaterki – Anieli Dulskiej – urasta do rangi symbolu, którego znaczenia należy dopatrywać się w postawie moralnej prezentowanej przez tę właśnie Dulską. Interpretacja relacji, zachowań i decyzji życiowych (czyli wierzchniej warstwy symbolu) podejmowanych przez Anielę przybliży zakryty przed czytelnikiem sens dramatu.
Dulska to wyznawczyni trzech zasad. Pierwsza z nich brzmi: „Na to mamy cztery ściany i sufit, aby brudy swoje prać w domu i aby nikt o nich nie wiedział”. Druga: „żyć po bożemu”. I trzecia: „Kto nie szanuje grosza, ten niewart...”. Przykładem na owo „pranie brudów” można w dramacie znaleźć kilka. Najłatwiej rozpoznawalny – Dulska, aby ochronić reputację Zbyszka i zatrzymać ciąg nocnych hulanek, pozwala na romans syna ze służącą, zupełnie nie dbając o jego konsekwencje. Liczy się dla niej tylko uniknięcie skandalu, który mógłby zepsuć jej dalekosiężne plany oraz skalać dobre imię rodziny. Kiedy Zbyszek wymyśla ślub, Dulska wpada w panikę. Jedynym argumentem w jej ręku wobec Zbyszka jest słowo „mezalians”, a w stosunku do Hanki i Tadrachowej – tysiąc koron. Nie dba o to, iż dziecko, które się urodzi, będzie jej wnukiem. Nie interesuje jej jego przyszłość, gdyż – jak sama stwierdza – nie doczeka jego dorosłości. Obnaża to krótkowzroczność i egoizm Dulskiej, przy jednoczesnej obłudzie i bezlitosnej walce o zachowanie pozorów „porządnej” rodziny.
Nie do końca wiadomo jednak, co Dulska ma na myśli, mówiąc „żyć po bożemu”. Jest to jeden z wielu frazesów, które bezmyślnie wyrzuca z siebie podczas kłótni, którymi przeplata wydawanie rozkazów i plotki z Juliasiewiczową. Do pustych słów, które często padają z jej ust, można zaliczyć bajanie o uczciwości, skromności, oszczędności, dobrym prowadzeniu się itd. Dla Dulskiej istnieje niewątpliwie jedno słowo, które posiada pokrycie w rzeczywistości: pieniądz. Aniela jest niezwykle skąpa – skąpi wszystkim wszystkiego, począwszy od lokatorów a skończywszy na mężu Felicjanie. Marnotrawstwem nazywa wyjścia do teatru czy czytanie naukowych czasopism. Ci, którzy nie płacą czynszu w terminie z powodu realnych problemów finansowych, budzą w niej pogardę; z pełną wyrozumiałością traktuje zaś tych, którzy regulują rachunki na czas nawet przy wątpliwej moralnej jakości życia, jakie prowadzą. Felicjanowi wydziela cygara, Juliasiewiczowej pod pozorem niezadowolenie z jej pomysłu na życie (kokieta, o której „zaczynają mówić”) nie wynajmuje większego lokum ani nie daruje opłaty. Oszczędzić chce nawet na córce, której każe kulić się w tramwaju, aby konduktor sprzedał im tańszy bilet.
Wprowadzenie przez Dulską w życie tych trzech „zasad” tworzy z jej domu pralnię brudów i prywatne piekło, w którym każdy domownik pełni rolę kata. Wymowa (symbolika) dramatu odsyła odbiorcę do uniwersalnych wartości takich jak moralność, uczciwość, prawda, przede wszystkim jednak chodzi Zapolskiej o konfrontację owych wartości z życiem codziennym, gdzie pod wpływem konwenansów i presji otoczenia łatwo zapomnieć o tym, co dobre, piękne i mądre.
Podobne wypracowania do Gabriela Zapolska „Moralność Pani Dulskiej” - problematyka i symbolika dramatu
- „Kartoteka” Tadeusza Różewicza jako dramat absurdu
- Zbigniew Herbert - biografia, życiorys
- Włodzimierz Odojewski - biografia, życiorys
- Biblia - Listy Apostolskie - geneza, interpretacja
- Antoni Czechow „Romans z kontrabasem” - interpretacja, opracowanie opowiadania
- Sarmata - cechy dobre i złe szlachcica sarmaty na przykładzie duchowej przemiany Jacka Soplicy. „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz
- Fiodor Dostojewski „Bracia Karamazow” - charakterystyka porównawcza braci Karamazow
- Franciszek Karpiński „Pieśń o narodzeniu Pańskim” - interpretacja i analiza utworu
- Jan Kochanowski „Pieśń o cnocie” - interpretacja i analiza wiersza
- Molier „Skąpiec” - motyw pieniędzy w „Skąpcu” Moliera. Opracowanie
- Motyw małżeństwa w literaturze - opracowanie
- Zofia Nałkowska „Medaliony” - bohaterowie. Charakterystyka postaci z opowiadań Nałkowskiej
- Władysław Reymont „Ziemia Obiecana” - opracowanie
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Lubię, kiedy kobieta...” - opracowanie, interpretacja, analiza erotyku
- Obraz miłości romantycznej w oparciu o „Śluby panieńskie” Aleksander Fredro oraz „Cierpienia młodego Wertera” Johann Wolfgang Goethe
- Św. Łukasz Ewangelista - życiorys
- Stanisław Ignacy Witkiewicz „Matka” - recenzja dramatu
- Guy de Maupassant „Baryłeczka” - opracowanie ogólne
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - charakterystyka Janusza Radziwiłła
- Stanisław Przybyszewski „Śnieg” - opracowanie utworu