„Kazania świętokrzyskie” - opracowanie i historia
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Kazania świętokrzyskie” uznawane są za najdawniejszy zabytek polskiej prozy religijnej. Spisano je najprawdopodobniej w drugiej połowie XIV w. Historia tego zbioru średniowiecznych homilii jest bardzo ciekawa, z dzisiejszego punktu widzenia można uznać za cud, że zachowały się chociaż ich fragmenty.
Były to czasy, kiedy teksty zapisywano na pergaminie. Kiedy druk stał się popularny, a powszechną postacią dzieł literackich była książka, cielęca skóra zaczęła pełnić zupełnie inną funkcję. Z niepotrzebnych utworów i zapisków sporządzano okładki dla ważnych tomów, zarówno tych drukowanych, jak i spisywanych w klasztorach. Zapewne ktoś uznał kiedyś, że stare kazania są już zbędne i postanowił oprawić nimi kodeks zawierający łaciński tekst Dziejów Apostolskich oraz Apokalipsy św. Jana. W 1890 r. Aleksander Brückner przebywał w Petersburgu, gdzie odwiedził Cesarską Bibliotekę Publiczną. Tam przeglądał wspomniany kodeks i natrafił na pocięty na paski pergamin, którego użyto do oprawienia opasłego tomu. Okazało się, że księga była wcześniej własnością opactwa na Łysej Górze, stąd wzięła się nazwa.
Kiedy Brückner połączył odnalezione fragmenty, stwierdził, że zachowało się jedno kompletne kazanie (na dzień św. Katarzyny – 25 listopada) oraz urywki pięciu innych homilii (na dzień: św. Michała – 29 września, św. Mikołaja – 6 grudnia, Bożego Narodzenia – 24 grudnia, Trzech Króli – 6 stycznia oraz Oczyszczenia NMP – 2 lutego). Te cząstki stanowią materiał, na którym prowadzono liczne badania. Jednak nadal „Kazania świętokrzyskie” spowite są mgłą tajemnic.
Zajmijmy się teraz budową omawianych tekstów. Zadziwia ona artyzmem i sprawnością retorycznej konstrukcji. Wywód jest skomponowany w sposób logiczny – każde twierdzenie poparte jest dowodem, a ze wszystkiego wyciągane są należyte wnioski. W „Kazaniu na dzień św. Katarzyny” autor przechodzi od świętej dziewicy (którą Bóg zachęcał, by udała się do nieba) do typologii grzeszników. Wyróżnia ich cztery rodzaje: siedzący, leżący, śpiący i umarli. Każda postawa symbolizuje coraz większe oddalenie od Boga i coraz silniejsze tkwienie w grzechu. Nadmieńmy jeszcze, że proza kazań jest rytmiczna i pojawiają się w niej rymy. Przykładem może być fragment „Kazania na dzień św. Katarzyny”: „(...) siedzący są, jiż się k dobremu obleniają; leżący są, jiż się w<e z>łem kochają”. Taka konstrukcja oraz częste nawiązywanie do symboliki (wiele razy pojawia się cyfra 9, oznaczająca dziewięć anielskich chórów) wskazują na to, że kazania stworzone zostały dla ludzi wykształconych.
Poza wielką wartością literacką „Kazania świętokrzyskie” stanowią także wspaniały zabytek języka polskiego. Typ pisowni, która została użyta w tym dziele, określany jest mianem prostego. Cechuje go używanie jednego znaku do oznaczenia wielu głosek, brak stosowania dwuznaków oraz brak oznaczania miękkości spółgłosek. To jeden z najwcześniejszych tekstów prozatorskich w języku polskim, jaki jest nam znany.
„Kazania świętokrzyskie” są wspaniałym przykładem średniowiecznego „ars dictandi” oraz „ars praedicandi”, czyli sztuki dyktowania tekstów oraz logicznego i retorycznego układania kazań. Dzięki nim możemy poznać nie tylko prawa rządzące tworzeniem tekstów w średniowieczu i formę używanego wtedy języka, ale także przybliżają nam one obraz ówczesnej kultury i religii.
Podobne wypracowania do „Kazania świętokrzyskie” - opracowanie i historia
- Goethe „Faust” - charakterystyka Mefistofelesa
- Twórczość Kornela Ujejskiego - cechy poezji Ujejskiego
- Leon Kruczkowski „Niemcy” - charakterystyka Liesel
- „Szatan z siódmej klasy” Kornel Makuszyński - przygody Adasia Cisowskiego
- Sens życia człowieka - jaki jest sens życia?
- Aleksander Puszkin „Prorok” - interpretacja i analiza utworu
- „Dzika kaczka” Henryka Ibsena punktem wyjścia do twoich rozważań: Czy w życiu należy zawsze mówić prawdę?
- Kazimiera Iłłakowiczówna „Błękitna chwila” - interpretacja wiersza
- Apollo i Marsjasz - Apollo i Dafne - Apollo i jego muzy. Charakterystyka Apolla
- Wisława Szymborska „Przypowieść” - interpretacja i analiza wiersza
- Hasła programowe pozytywizmu - emancypacja kobiet w „Lalce” Bolesława Prusa
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - recenzja
- Najciekawsze literackie portrety psychologiczne - portret psychologiczny Raskolnikowa
- Émil Zola „Germinal” - charakterystyka Stefana Lantiera
- Trzy pokolenia idealistów w „Lalce” Bolesława Prusa - powieść o straconych złudzeniach
- Julian Kornhauser - charakterystyka twórczości Kornhausera
- Homer „Iliada” - charakterystyka Hektora
- Ryszard Kapuściński „Cesarz” - Hajle Sellasje. Charakterystyka
- Stefan Żeromski „Echa leśne” - streszczenie skrótowe
- Arystoteles - charakterystyka postaci i poglądów