Zbigniew Herbert „Pana Cogito” - kim jesteśmy? – refleksje po lekturze
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Cykl wierszy „Pan Cogito” to zbiór refleksji nad człowiekiem współczesnym. Pan Cogito zadaje sobie pytania o to, kim jest, co odziedziczył po przodkach, jakie jest jego miejsce w świecie i jak winien postępować. Pan Cogito to jednocześnie moralista i zwykły człowiek swojej epoki, z którym czytelnik może się utożsamiać.
Jeden z wierszy mówi o związku człowieka z jego historią. Pan Cogito, oglądając w lustrze swoją twarz, dostrzega cechy swoich przodków, które bynajmniej nie napawają go dumą. Nie są to bowiem znamiona bohaterstwa, a raczej zbrodni i słabości: „(...) lecz po kim mam podwójny podbródek/ po jakim żarłoku gdy cała moja dusza/ wzdycha do ascezy dlaczego oczy/ osadzone tak blisko wszak to on nie ja/ wypatrywał wśród chaszczy najazdu Wenedów/ uszy zbyt odstające dwie muszle ze skóry/ zapewne spadek po praszczurze który łowił echo/ dudniącego pochodu mamutów przez stepy” - zastanawia się Pan Cogito, sięgając bardzo odległej przeszłości. Nasi przodkowie żyją w nas. Człowiek nie może odciąć się od swojej historii. W tym utworze Herbert ukazuje człowieka współczesnego, jako zawstydzonego swoimi związkami z niechlubną przeszłością, próbującego się od niej uwolnić w sposób naiwny, poprzez „nacieranie uszu Mozartem” i stosowanie „kremów na szlachetność”. Zabiegi te są powierzchowne, dowodzą instrumentalnego traktowania dorobku kultury. Sztuka uszlachetnia, ale tylko wówczas, gdy jest autentycznie przeżywana i rozumiana, zaś współczesny człowiek traktuje ją jako tarczę, którą osłania się przed swoją atawistyczna naturą.
Refleksja na temat kondycji współczesnego człowieka została zawarta także w utworze zatytułowanym „O dwu nogach Pan Cogito”. Pan Cogito w roli współczesnego człowieka idzie przez świat „zataczając się lekko”. Ten jego chwiejny krok wynika z faktu, że ma dwie bardzo rożne nogi. Lewa jest okazem zdrowia, chłopięca, dobrze zbudowana, chętna do podskoków, prawa zaś mizerna i chuda, poznaczona bliznami, sztywna. Nogi są tu symbolem ludzkiej natury, która nie jest jednolita, mieszczą się w niej pierwiastki duchowe i cielesne, marzenia i konkretne potrzeby. Współczesny człowiek jest połączeniem błędnego rycerza, walczącego z wiatrakami i Sancho Pansy, pragmatycznego giermka, mocno stąpającego po
ziemi.
Podobnie niepochlebne refleksje na temat współczesnego człowieka płyną z wiersza „Pan Cogito o cnocie”. Obecna cywilizacja została tu oceniona surowo. Współczesność nie znajduje miejsca na cnotę. Czczona w starożytności jako najwyższa wartość, uznawana za powód do dumy i wiecznej chwały, dziś zostaje wyśmiana, jako niepasująca do rzeczywistości. Dziś prawdziwi mężczyźni, to generałowie, ludzie władzy, a nie ludzie cnót moralnych. Przewrotna konkluzja Pana Cogito: „(...) gdyby szła z duchem czasu/ kołysała się w biodrach/ w takt modnej muzyki/ może wówczas pokochali by ją/ prawdziwi mężczyźni”, jest w gruncie rzeczy krytyczną oceną współczesności, która nie dorasta do prawdziwej cnoty.„Pan Cogito czyta gazetę”, a w niej doniesienia o śmierci. Cyfry obok zbrodni nie budzą wzruszenia, są zbyt odległe i abstrakcyjne. Śmierć stała się powszechna, samo doniesienie o kolejnych ofiarach nikogo nie interesuje. Jego oko przyciąga artykuł o rolniku, który zamordował żonę i dzieci. Dokładny opis zbrodni jest pasjonujący, makabryczne szczegóły budzą ciekawość.
Ocena człowieka współczesnego, jaka wyłania się z lektury „Pana Cogito” nie jest pochlebna. Upadek cnoty, brak współczucia i wrażliwości, niezrozumienie dla sztuki i historii. A jednak całość wieńczy „Przesłanie Pana Cogito” skierowane wprost do odbiorcy. Pan Cogito żąda heroicznej odwagi, mówi: „idź wyprostowany wśród tych co na kolanach”. Jest więc w nim przekonanie, że człowiek jest jednak zdolny do czynów wielkich i godnych. Że stać go na prawdziwą odwagę i właściwy wybór.
Podobne wypracowania do Zbigniew Herbert „Pana Cogito” - kim jesteśmy? – refleksje po lekturze
- Alfred Szklarski „Tomek w krainie kangurów” - opis przygody Tomka Wilmowskiego
- Wisława Szymborska „Nic dwa razy” - analiza i interpretacja wiersza
- Gustaw Morcinek „Łysek z pokładu Idy” – opracowanie, interpretacja utworu
- Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” - charakterystyka Witolda Korczyńskiego
- Jan Chryzostom Pasek „Pamiętniki” - analiza wybranych fragmentów
- Andrzej Kmicic - przemiana. Na czym polegała przemiana Kmicica w „Potopie”? Andrzej Kmicic jako bohater dynamiczny
- Rilke „Sonety do Orfeusza” - interpretacja i analiza utworu
- Charakterystyka porównawcza Jacka Soplicy i Andrzeja Kmicica
- Jan Brzechwa - biografia, życiorys
- Tragizm - tragizm Edypa i Konrada Wallenroda - porównanie
- Krzysztof Kamil Baczyński „Do matki” - interpretacja i analiza utworu
- Wanda Chotomska „Dzieci Pana Astronoma” - interpretacja utworu
- Moja wymarzona rodzina. Opis
- Aleksander Dumas „Hrabia Monte Christo” - interpretacja powieści
- Poezja Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego - Motyw wanitatywny w twórczości Sępa-Szarzyńskiego. Opracowanie
- Znaczenie tytułu „Nie-Boska komedia” - „Nie-Boska komedia” Krasińskiego a „Boska komedia” Dantego. Opracowanie
- Bolesław Leśmian „Ballada bezludna” - interpretacja i analiza utworu
- Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy” - charakterystyka Zenka Wójcika
- Bolesław Leśmian „Zielona godzina” - analiza i interpretacja utworu
- Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni” - charakterystyka Gereba