Horacy - Exegi monumentum - Ponadczasowość motywu exegi monumentum Horacego
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Motyw exegi monumentum uznawany za jeden z najważniejszych w literaturze. Zapoczątkowany wierszem Horacego i słynnym: „Stawiłem sobie pomnik trwalszy niż ze spiżu”, sam stał się ponadczasowy i do dziś przewija się w kulturach różnych epok i krajów.
Exegi monumentum oznacza chęć bycia zapamiętanym dzięki swojej twórczości. Jest to marzenie każdego artysty, który pragnie być obecny w umysłach czytelników nawet po swojej śmierci. Wierzy, iż pamięć o jego osobie przetrwa dzięki dziełom i że one właśnie zaskarbią mu przychylność odbiorców.
Chęć pozostania w świadomości odbiorców dotyczy każdego twórcy. Ponadczasowość jego dzieł to dla niego świadectwo wartości dorobku: tylko coś, co jest cenne i istotne, jest także godne zapamiętania.
Jednak chęć przetrwania w pamięci nie dotyczy wyłącznie artystów. Każdy człowiek pragnie zostawić po sobie coś wartościowego i dzięki temu zapisać się w umysłach potomnych. Dla jednych znakami takie trwania będą pozostawione nagrody, dowody sukcesu i kariery, dla innych - dzieci, bodajże najcenniejsze świadectwa naszego istnienia i jego wagi.
Sami także nie pozwalamy na to, aby poszły w zapomnienie ukochane chwile czy wspomnienia o naszych bliskich. Dlatego robimy zdjęcia, z tego samego też powodu zapalamy lampki na grobach. Utrwalone momenty przywołują minione chwile, a światełka są symbolem ciągle żywej pamięci, więc pośrednio także ciągłego trwania.
Możemy powiedzieć, ze motyw exegi monumentum wyraża pierwotne pragnienie ludzkości o życiu wiecznym. Obrazy Nieba, Edenu, Arkadii czy Pól Elizejskich są w istocie pokrewną wersją przytaczanego motywu. Wszystkie one bowiem, nawet dotycząc różnych płaszczyzn, odwołują się do chęci życia w innej, pośmiertnej formie.
Dowodem na nieśmiertelność samego motywu są liczne dzieła, poruszające wątek exegi monumentum Horacego. Wśród nich przytoczyć można m.in. te obecne w twórczości Jana Kochanowskiego, Adama Mickiewicza, Juliana Tuwima czy Stanisława Grochowiaka.
Podobne wypracowania do Horacy - Exegi monumentum - Ponadczasowość motywu exegi monumentum Horacego
- Jan Kochanowski - fraszki. Rodzina, dom i ojczyzna w fraszkach Jana Kochanowskiego - opracowanie
- „Dzieje Tristana i Izoldy” - charakterystyka króla Marka
- „Dzieje Tristana i Izoldy” - Motyw buntu w „Dziejach Tristana i Izoldy” - opracowanie
- „Dzieje Tristana i Izoldy” - Motyw przyrody w „Dziejach Tristana i Izoldy” - opracowanie
- „Dzieje Tristana i Izoldy” jako opowieść o miłości i cierpieniu - opracowanie
- Renesansowy charakter fraszek Jana Kochanowskiego
- „Treny” Kochanowskiego - wyraz tragedii ojca, poety, człowieka wierzącego
- Homer „Odyseja” - archetyp wędrowca na przykładzie „Odysei”. Opracowanie
- Homo viator w literaturze - Topos homo viator na przykładzie Odyseusza. Homer „Odyseja”
- Homer „Odyseja” - Motyw wędrówki w „Odysei” Homera - opracowanie
- Sofokles „Antygona” - Przemówienie Antygony do Kreona - napisz przemówienie
- Aktualność/ ponadczasowość problematyki zawartej w „Antygonie” Sofoklesa
- Istota tragedii greckiej na podstawie „Antygony” Sofoklesa
- Kto ma rację - Kreon czy Antygona?
- „Antygona” - tragizm postaci. Najtragiczniejsza postać „Antygony” to... - wypracowanie
- Sofokles „Antygona” - Motyw władzy w „Antygonie” - opracowanie
- „Boska komedia” jako dzieło dwóch epok - średniowiecza i renesansu - argumentacja
- Motyw winy i kary na podstawie lektur: „Antygona” Sofoklesa, „Zbrodnia i kara” Dostojewskiego, „Weronika postanawia umrzeć” Coelho i „Proces” Kafki
- Sofokles „Antygona” - Motyw miłości w „Antygonie” - opracowanie
- Sofokles „Antygona” - Motyw rodziny w „Antygonie” - opracowanie