Michał Anioł „Sąd Ostateczny” - interpretacja, opis obrazu (fresku)
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Sąd Ostateczny” stanowi jedną ze scen wspaniałego fresku zdobiącego Kaplicę Sykstyńską w Watykanie. Autorem monumentalnego dzieła jest Michał Anioł Buonarotti, jeden z najznakomitszych twórców sztuki w epoce włoskiego renesansu. Zleceniodawcą pracy i jej mecenasem był papież Paweł III, zaś jej rozpoczęcie nastąpiło w roku 1535. Zdobienie Kaplicy Sykstyńskiej zakończono w 1541 roku.
Całe dzieło zostało oparte na scenach zaczerpniętych z obu ksiąg Biblii, przedstawia zatem dzieje ludzkości od stworzenia świata, poprzez grzech pierworodny, aż do potopu i rozpoczynającej się od niego nowotestamentowej historii przymierza pomiędzy Bogiem i człowiekiem. Zobrazowane tu postaci różnią się między sobą wymiarami – są najmniejsze przy wejściu do kaplicy, a największe w pobliżu ołtarza, dzięki czemu artysta osiągnął efekt ich proporcjonalnej wysokości w sytuacji oglądania fresku u wrót świątyni.
Z tej perspektywy najbardziej widoczną częścią fresku jest właśnie grupa nazwana „Sądem Ostatecznym”, znajdująca się na ścianie na wprost głównego wejścia. Zachwycające swoim przepychem i dynamiką dzieło przedstawia moment powtórnego przyjścia Chrystusa i rozliczenia grzeszników z ich ziemskiego żywota.
Dzieło posiada konstrukcję trójdzielną, ale w odróżnieniu np. od wiekopomnego dzieła Hansa Memlinga o tym samym tytule podział nie przebiega tutaj wertykalnie, ale horyzontalnie. Podstawę obrazu stanowi pogrom grzeszników ukazanych w dramatycznych, pełnych przerażenia pozach. Pośrodku widzimy grotę pełną ognia, w której możemy domyślać się wejścia do czeluści piekielnych, zaś nieco na prawo obserwujemy scenę spychania z łodzi potępionych, wiezionych w stronę otchłani przez Charona. Król piekieł – Minos – został tutaj ukazany jako postać z oślimi uszami i opleciona wężem. Ciała postaci zostały odmalowane przy użyciu ciemnych kolorów, mających za zadanie zobrazowanie towarzyszącego im rozkładu i trwogi przed zbliżającą się śmiercią ostateczną.
Drugą część tryptyku stanowią zastępy grzeszników, których dusze pokutowały w czyśćcu. Centralnym motywem w tej części jest grupa siedmiu aniołów wyposażonych w trąby, za pomocą których anonsują przyjście Chrystusa i nawołują do nawrócenia. Pozy skupionych tutaj postaci wyrażają pragnienie ucieczki od piekła roztaczającego się pod nimi i w dalszym ciągu pozostają bardzo dynamiczne, nie pozbawione dramatyzmu, charakteryzuje je jednak pełne nadziei, energiczne wspinanie się w górę, nie zaś trwoga i beznadzieja ciał z pierwszego kręgu. Kolorystyka ich postaci jest już zdecydowanie jaśniejsza, choć przemieszana zarówno z barwami najjaśniejszych postaci z najwyższego kręgu, które przybywają, by im pomóc i unieść się w kierunku Chrystusa, jak i z trupimi, szaro-brązowymi barwami potępionych, którzy przybywają, by ściągnąć ich do siebie.
Zwieńczeniem obrazu jest tłumna grupa zbawionych skupionych wokół centralnej postaci unoszonego się na chmurze Jezusa, któremu towarzyszy symbolizująca miłosierdzie i wybaczenie Maria. Otaczają Go chóry bezskrzydłych aniołów, postacie świętych, starotestamentowych mędrców oraz męczenników, a każda z nich wyposażona została w atrybut, który ułatwia zestawienie jej z konkretną osobą znaną z historii Kościoła. Co ciekawe – postać znajdująca się poniżej prawej stopy Chrystusa przedstawia św. Bartłomieja trzymającego w ręku własną skórę, na której Michał Anioł złożył charakterystyczny dla swoich dzieł „podpis”, odmalowując na niej swój autoportret. Centralną grupę otaczają również takie postaci jak św. Piotr (postać z prawej strony, trzymająca w ręku klucze) czy św. Wawrzyniec (na lewo od Bartłomieja), trzymający ruszt.
Ponad Chrystusem widzimy jeszcze dwie grupy bezskrzydłych aniołów unoszących krzyż i kolumnę – symbole męki Pańskiej.
Na szczególną uwagę zasługuje także postać Chrystusa przedstawiona w ciele pięknego, idealnie zbudowanego mężczyzny. Jest ona uderzająco podobna do osoby pierwszego człowieka odmalowanej na części fresku ze sklepienia Kaplicy Sykstyńskiej, przedstawiającego „Stworzenie Adama”. Raz jeszcze Michał Anioł przypomina więc i podkreśla zdanie z pierwszej księgi Starego Testamentu, iż – człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boga.
Dzieło Michała Anioła doczekało się ogromnego podziwu już u jego współczesnych, nie uniknęło jednak krytyki spowodowanej sporą śmiałością, z jaką artysta ukazał ludzką nagość. Następca papieża Pawła III, Paweł IV, zażądał zniszczenia całego fresku uznając go za nieprzyzwoity i gorszący, ostatecznie jednak stosując się do postanowień soboru trydenckiego uczeń Michała Anioła, Daniele da Volterra, na miesiąc przed śmiercią mistrza wprowadził do jego dzieła korekty polegające na zaopatrzeniu w bieliznę najbardziej kontrowersyjnych postaci.
Podobne wypracowania do Michał Anioł „Sąd Ostateczny” - interpretacja, opis obrazu (fresku)
- Znaczenie antyku w polskiej literaturze - rozwiń temat na dowolnie wybranych przykładach literackich
- Piotr Skarga „Kazania sejmowe” jako traktat publicystyczny - cechy
- Ignacy Krasicki „Hymn do miłości Ojczyzny” - motyw patriotyzmu w „Hymnie do miłości Ojczyzny”. Opracowanie
- Aleksander Kamiński - biografia, życiorys
- Praca organiczna - Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem”. Motyw pracy organicznej w „Nad Niemnem” - omówienie zagadnienia
- Bolesław Leśmian „Do siostry” - interpretacja i analiza utworu
- Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - bohaterowie. Charakterystyka
- Frances Hodgson Burnett „Mała księżniczka” - „Nawet w najgorszej chwili warto zachować optymizm” - rozwiń zdanie na podstawie książki
- Michał Anioł „Pieta watykańska” - opis, interpretacja rzeźby
- Jan Kochanowski „Psałterz Dawidów” - opracowanie, historia, geneza
- C. S. Lewis „Listy starego diabła do młodego” - Wartości chrześcijańskie zawarte w utworze - opracowanie
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - motyw starości - opracowanie
- Antoni Czechow „Kapral Priszibiejew” - problematyka, opracowanie opowiadania
- Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn” - cechy charakteru dzieci z Bullerbyn. Opis
- Tragedia antyczna - budowa i kompozycja tragedii greckiej
- Maria Konopnicka „Rota” - opracowanie utworu
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - charakterystyka Zołzikiewicza
- Portret kobiety w wierszu „Niestatek” („Oczy są ogień...”) Jana Andrzeja Morsztyna - charakterystyka
- Ponadczasowość utworu „Dywizjon 303” A. Fiedlera
- Archetyp matki - opracowanie, przykłady literackie