Portret kobiety w wierszu „Niestatek” („Oczy są ogień...”) Jana Andrzeja Morsztyna - charakterystyka
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Już sam tytuł wiersza „Niestatek” przywodzi na myśl niestałość, dysharmonię, zmienność. Na tej właśnie koncepcji opiera się jego treść.
Mimo, iż w epigramacie opisany jest głównie wygląd kobiety, tytułowy „niestatek” odnosi się do niestałości mężczyzn, przejawiających się w postrzeganiu uroków płci pięknej. Optyka uzależniona jest tu od humoru mężczyzny, a dokładniej - od jego zgody z ukochaną.
W pierwszych trzech wersach podmiot liryczny, z rozmachem godnym zakochanego, opisuje przymioty swojej wybranki: oczy jak ogień - sugerujące pałające spojrzenie, włosy porównywane do złota - podpowiadają nam ich kolor, koralowe usta - mają przywodzić na myśl ich intensywną barwę. Te i inne porównania, są dość standardowe, jednak całkowicie uzasadnione, w przypadku zaślepionego miłością mężczyzny.
W drugiej części wiersza występuje apostrofa do „panny”, adresatki wiersza. Dowiadujemy się z niej, iż wszystkie komplementy, mają ważność dopóty, dopóki kobieta będzie pozostawała ze swoim wybrankiem w zgodzie. Jeśli sytuacja między nimi się popsuje, jej atuty, w oczach mężczyzny, natychmiast zmienią się w przywary. Włosy dotąd porównywane do cennego kruszcu stają się wówczas „pajęczyną”, usta zamiast koralu robią się podobne „czeluści”, purpurowe policzki natomiast zmieniają się w „trąd”.
Dostrzegamy więc, iż opis kobiecych cech, nie ma nic wspólnego z obiektywizmem. Jest uzależniony wyłącznie od sytuacji panującej między kocankami. Fakt ten sprawia, iż nie wierzymy podmiotowi lirycznemu, zarówno kiedy z zachwytem opowiada nam o urokach kobiety, jak i wtedy, kiedy ją oczernia. Oceny jego nie są bowiem obiektywne, zabarwione przez skrajne emocje, dlatego też nieweryfikowalne.
Tak więc panna, może być zarówno przeciętnie urodziwa, jak i niepospolicie piękna, możliwe jest także, iż nie grzeszy urodą. Nie wiemy tego, gdyż hiperbola występująca w opisie jej wyglądu, skutecznie uniemożliwia nam jakąkolwiek ocenę.
Podobne wypracowania do Portret kobiety w wierszu „Niestatek” („Oczy są ogień...”) Jana Andrzeja Morsztyna - charakterystyka
- Michał Anioł „Pieta watykańska” - opis, interpretacja rzeźby
- Jan Kochanowski „Psałterz Dawidów” - opracowanie, historia, geneza
- Michał Anioł „Sąd Ostateczny” - interpretacja, opis obrazu (fresku)
- C. S. Lewis „Listy starego diabła do młodego” - Wartości chrześcijańskie zawarte w utworze - opracowanie
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - motyw starości - opracowanie
- Antoni Czechow „Kapral Priszibiejew” - problematyka, opracowanie opowiadania
- Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn” - cechy charakteru dzieci z Bullerbyn. Opis
- Tragedia antyczna - budowa i kompozycja tragedii greckiej
- Maria Konopnicka „Rota” - opracowanie utworu
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - charakterystyka Zołzikiewicza
- Ponadczasowość utworu „Dywizjon 303” A. Fiedlera
- Archetyp matki - opracowanie, przykłady literackie
- Krytyka narodu, społeczeństwa i poszczególnych jednostek w „Kordianie” Słowackiego
- Goethe „Faust” - czy Faust zasłużył na zbawienie? Wypracowanie
- William Szekspir „Romeo i Julia” - charakterystyka Julii
- Tadeusz Makowski „Jazz” - opis obrazu, interpretacja
- Konstanty Ildefons Gałczyński - biografia, życiorys
- Kazimierz Brandys - biografia, życiorys
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren XV” - interpretacja i analiza trenu
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - „Inny świat” jako zbiór opowieści biograficznych