Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Ogród” - interpretacja i analiza utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Ogród” jest kolejną z kunsztownych miniatur, jakie wyszły spod pióra Marii Pawlikowskiej–Jasnorzewskiej. Tytułowe miejsce ulega następującym po sobie przeobrażeniom. Wraz z nim zmieniają się uczucia podmiotu lirycznego.
W utworze roztacza się wizja ogrodu w porze, kiedy wszystko kwitnie i przekwita. Raz jest ciemno, raz jest jasno, a wszystko budzi się do życia, jest w pełnym cyklu rozwojowym. Przecież łatwo jest wyobrazić sobie rozjaśniony barwnym kwieciem ogród, w którym nieustannie rozbrzmiewa śpiew ptaków. Przedstawione w ten sposób miejsce staje się odbiciem duszy podmiotu lirycznego.
Flora rozwija się, kiedy do ziemi dotrą pierwsze promienie wiosennego słońca. Dla „ja” mówiącego takim ożywczym sygnałem staje się miłość. Dzięki niej sytuacja wygląda jak wiosną w ogrodzie. Wszystko staje się dynamiczne, piękne i optymistyczne. Wydaje się, że miłość dodaje życiowych sił, pozwala poczuć radość.
Wiemy jakie podobieństwa dostrzega podmiot liryczny między ogrodem a uczuciem. Należy również zastanowić się nad formą wiersza. „Ogród” to typ liryki bezpośredniej. W utworze poznajemy więc uczucia osoby wypowiadającej się, jej wyznania. Najpierw poznajemy opis ogrodu – duszy, który rozwija się pod wpływem wiosny – uczucia. Wszystko wydaje się jak najbardziej w porządku, jednak obraz ten nieco rozmazuje puenta: „wczoraj kwitło moje serce, dziś jaśmin”.
Czas przeszły w formie czasownika „kwitło” może sugerować stracone uczucie. Skoro przestało, zapewne oznacza to, że miłość już go nie rozpala. Teraz rozkwita jaśmin – roślina o szczególnie intensywnym i głębokim zapachu. Jego symbolika oznacza miłość zmysłową. Dlatego kwiat ten staje się pośrednim przedstawieniem wielkiego uczucia, które jest wszędzie – nawet w ogrodzie.
Przepełniony miłością świat, rytm przyrody przypominający jej przemiany, intensywne zapachy, liczne doznania zmysłowe – tak wygląda poetycka rzeczywistość „Ogrodu” Marii Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej.
Podobne wypracowania do Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Ogród” - interpretacja i analiza utworu
- Olga Tokarczuk „Dom dzienny, dom nocny” - główne wątki
- Jan Kochanowski „O życiu ludzkim”, „Dar” Czesława Miłosza - interpretacja i analiza porównawcza
- Juliusz Słowacki „Beniowski” - streszczenie skrótowe
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Burza” - interpretacja i analiza sonetu
- Jan Kochanowski „Pieśni XI” („Stateczny umysł pamiętaj zachować”) - analiza wiersza - renesansowa recepta na dobre życie
- Eric Emmanuel Schmitt „Oskar i pani Róża” - recenzja utworu
- Polska rzeczywistość w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Gospodarza
- Józef Wittlin - biografia, życiorys
- Literatura II wojny światowej – Motyw tyrtejski w literaturze wojennej (W. Broniewski, K.K. Baczyński)
- Miguel de Cervantes „Don Kichot” - charakterystyka Dulcynei
- Charles Baudelaire „Padlina” i obraz „Piękna z lustrem i śmierć” Hansa Baldunga - motyw przemijania w kontekście dzieł. Opracowanie
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - charakterystyka Ewy
- Legenda o Morskim Oku - streszczenie
- Stanisław Grochowiak „Pocałunek – krajobraz”, „W malinowym chruśniaku” Bolesława Leśmiana - interpretacja i analiza porównawcza
- Julian Tuwim „Bal w Operze” - interpretacja i analiza wiersza
- Symbolika III części „Dziadów” Adama Mickiewicza
- Antoni Czechow „Mewa” - problematyka dramatu
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - przemiana wewnętrzna Marka Winicjusza
- Emil Zola „Nana” - interpretacja powieści