Symbolika III części „Dziadów” Adama Mickiewicza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Jedną z charakterystycznych cech dramatu romantycznego jest posługiwanie się symbolem. „Dziady” nie są tu wyjątkiem. Ich symbolika jest bogata i różnorodna. Mickiewicz często odwołuje się do Biblii, do drogi krzyżowej i Apokalipsy, korzysta też z symboliki kultury ludowej i kreuje własne, oryginalne symbole. Niektóre z nich do dziś pozostają niejasne, inne na stałe wpisały się w polską tradycję literacką.
Symbolika biblijna w III części "Dziadów"
Bogato rozbudowana jest tu symbolika biblijna. Cała idea mesjanizmu zawarta w III części „Dziadów” oparta jest na skojarzeniu cierpienia narodu polskiego i męki Chrystusa. W widzeniu księdza Piotra analogia ta zostaje wyrażona jednoznacznie, Polska jest „Chrystusem narodów”, ukrzyżowanym przez zaborców. Podobnie jak śmierć Jezusa, śmierć Polaków przyniesie odkupienie i wolność. Naród polski jest tu umęczonym Jezusem, jego prześladowania to droga krzyżowa, car to okrutny Herod, Prusy i Austria - rzymscy żołdacy, a obojętna Francja jest Piłatem. Mickiewicz nawiązuje też często do symboliki Apokalipsy św. Jana i jego wizji końca świata. Wizja księdza Piotra jest utrzymana w podobnym tajemniczym nastroju, pełna niedopowiedzeń i symboli właśnie.
Symboliczna przemiana bohatera (Gustaw -> Konrad)
W utworze odnajdziemy też sporo symboli powstałych na użytek dramatu. Symboliczna jest przemiana głównego bohatera. Gustaw, znany z IV części „Dziadów”, uosabia romantycznego kochanka. Jest człowiekiem nieszczęśliwym, ale jego nieszczęście ma wymiar jednostkowy, dotyczy jego miłości do kobiety. W Prologu III części następuje symboliczna śmierć Gustawa, bohater zapisuje na ścianie takie słowa: „Umarł Gustaw, narodził się Konrad”. Tak rodzi się nowy typ bohatera, już nie nieszczęśliwego kochanka, ale patrioty cierpiącego dla ojczyzny. Gustaw żył własnym nieszczęściem, Konrad czuje za miliony.
"Czterdzieści i cztery" - symbolika tajemniczego imienia zbawcy
Największą zagadką III części „Dziadów” pozostaje owo tajemnicze imię zbawcy narodu - „czterdzieści i cztery”. Ta tajemnicza postać, która ma ocalić naród, pojawia się w wizji księdza Piotra. Bóg, w odpowiedzi na pytanie księdza o to, czy pozwoli wygubić cały naród, ukazuje mu postać dziecka, o którym poeta pisze tak:
„Wskrzesiciel narodu,
Z matki obcej; krew jego dawne bohatery
A imię jego będzie czterdzieści i cztery."
Tajemnicze imię do dziś pozostaje kwestią sporną. Badacze Mickiewicza głowią się nad tą metaforą i nadal nie są zgodni. Istnieje kilka najczęściej przytaczanych wyjaśnień. I tak, przyjmuje się, że „czterdzieści i cztery” to postać wieszcza Konrada lub Mickiewicza. Inna wersja zakłada, że chodzi tu o Andrzeja Towiańskiego, mistyka, skupiającego wokół siebie uczniów (m.in. Mickiewicza). Późniejsi badacze wskazywali też na Piłsudskiego i powstańców roku czterdziestego czwartego.
Symbolika ludowa w III części "Dziadów"
W III części „Dziadów” brakuje akcentów ludowych, jednak w warstwie symbolicznej odnajdziemy takie odwołanie w scenie śmierci Doktora. Doktor umiera rażony piorunem. Taka gwałtowna śmierć przychodząca z nieba była w ludowych wierzeniach wyrazem Boskiego gniewu. Grom z jasnego nieba to przejaw boskiej sprawiedliwości, kara dla ludzi, których grzechy są ciężkie, a których nie dosięga ręka ludzkiej sprawiedliwości. Doktor współpracował z zaborcą, wydawało mu się, że stając po stronie silniejszego, może czuć się bezpieczny, ale wina, musi zostać ukarana.
Symbolika barw
Ponadto można wskazać na powszechne symbole, jak na przykład symbolika barw. W scenie ukrzyżowania narodu polskiego w chwili śmierci pojawia się biała szata:
„Ku niebu, on ku niebu, ku niebu ulata!
I od stóp jego wionęła
Biała jak śnieg szata -
Spadła, - szeroko - cały świat się w nią obwinął”.
Biel to kolor niewinności. Tu szata symbolizuje też zwycięstwo, jest lśniącym płaszczem oznaczającym triumf nad złem.
Podobne wypracowania do Symbolika III części „Dziadów” Adama Mickiewicza
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Gospodarza
- Józef Wittlin - biografia, życiorys
- Literatura II wojny światowej – Motyw tyrtejski w literaturze wojennej (W. Broniewski, K.K. Baczyński)
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Ogród” - interpretacja i analiza utworu
- Miguel de Cervantes „Don Kichot” - charakterystyka Dulcynei
- Charles Baudelaire „Padlina” i obraz „Piękna z lustrem i śmierć” Hansa Baldunga - motyw przemijania w kontekście dzieł. Opracowanie
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - charakterystyka Ewy
- Legenda o Morskim Oku - streszczenie
- Stanisław Grochowiak „Pocałunek – krajobraz”, „W malinowym chruśniaku” Bolesława Leśmiana - interpretacja i analiza porównawcza
- Julian Tuwim „Bal w Operze” - interpretacja i analiza wiersza
- Antoni Czechow „Mewa” - problematyka dramatu
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - przemiana wewnętrzna Marka Winicjusza
- Emil Zola „Nana” - interpretacja powieści
- Miron Białoszewski - biografia, życiorys
- Władysław Broniewski „Żołnierz polski” - interpretacja i analiza wiersza
- Juliusz Verne - biografia, życiorys
- Groteska w „Małej apokalipsie” Tadeusza Konwickiego
- Władysław Reymont „Chłopi” - naturalizm w „Chłopach” Władysława Reymonta
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Któż nam powróci” - interpretacja, opracowanie wiersza
- Leon Kruczkowski „Niemcy” - czy obojętność zwalnia z odpowiedzialności? Wypracowanie