Leon Kruczkowski „Niemcy” - czy obojętność zwalnia z odpowiedzialności? Wypracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
„Niemcy” Leona Kruczkowskiego to dramat mający wiele przesłań. Zdecydowanie mówi on przede wszystkim o odpowiedzialności za los innych ludzi. W dramacie znajdziemy wiele momentów, w których jedna osoba decyduje o losie innych, często niewinnych ludzi. Staje ona wtedy przed wyborem i dokonuje tego jedynego, według niej słusznego. W dramacie spotykamy się także z obojętnością, brakiem zaangażowania i biernością w sytuacji, w której sumienie nakazywałoby zadziałać.
Najbardziej obojętną wobec działań faszystowskich postacią jest Walter Sonnenbruch, niemiecki profesor biologii. Nie angażuje się on w sprawy polityczne związane z wojną. Uważa, że jeśli bezpośrednio nie zabija ludzi, nie jest odpowiedzialny za ich śmierć i tym samym uznaje się za dobrego człowieka. Szczyt jego obojętności widoczny jest w sytuacji, kiedy jego córka, Ruth staje w obronie jego dawnego przyjaciela i dobrowolnie oddaje się w ręce policji, by ratować życie drugiego człowieka. Walter nie okazał swojemu przyjacielowi pomocy, wykazał się obojętnością wobec niego, nie próbując go ratować w trudnej sytuacji. Wydawać by się mogło, że los córki nie jest obojętny dla ojca. Walter nie odezwał się słowem, widząc, że ta świadomie skazuje się na śmierć....
Podobne wypracowania
- Symbolika III części „Dziadów” Adama Mickiewicza
- Antoni Czechow „Mewa” - problematyka dramatu
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - przemiana wewnętrzna Marka Winicjusza
- Emil Zola „Nana” - interpretacja powieści
- Miron Białoszewski - biografia, życiorys
- Władysław Broniewski „Żołnierz polski” - interpretacja i analiza wiersza
- Juliusz Verne - biografia, życiorys
- Groteska w „Małej apokalipsie” Tadeusza Konwickiego
- Władysław Reymont „Chłopi” - naturalizm w „Chłopach” Władysława Reymonta
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Któż nam powróci” - interpretacja, opracowanie wiersza
- Człowiek a cierpienie - na przykładzie utworów Marii Kuncewiczowej, Jana Kochanowskiego oraz Tadeusza Borowskiego
- Leopold Staff „Spotkanie” - interpretacja i analiza wiersza
- Daniel Defoe - biografia, życiorys
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - Człowiek wobec „innego ”świata w powieści Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
- „Prawiek i inne czasy” Olgi Tokarczuk - funkcja i znaczenie mitu
- Tadeusz Konwicki „Mała apokalipsa” - tragizm w „Małej apokalipsie” Konwickiego. Opracowanie
- Teatr absurdu w „Tangu” Sławomira Mrożka
- Mikołaj Gogol „Płaszcz” - kreacja bohatera w konwencji realistycznej
- Paul Verlaine „Sztuka poetycka”, „Confiteor” Stanisława Przybyszewskiego - manifesty modernistyczne w sprawie artysty i sztuki. Opracowanie
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - forma. Zniewolenie formą w książkach oraz w filozofii pisarza - opracowanie zagadnienia