Bruno Jasieński „But w butonierce” - jako manifest
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Utwór Brunona Jasieńskiego pt.: „But w butonierce” ukazał się w jego debiutanckim tomiku o takim samym tytule w 1921 roku. Jego celem była estetyczna i artystyczna prowokacja, która miała stać się zaczątkiem nowej ery w polskiej poezji, prowadzącej do wyzwolenia słowa z okowów znaczenia, a artysty – z ograniczeń narzucanych przez społeczne konwenanse i konwencjonalnie rozumianą moralność.
Zapowiedzią negacji dotychczasowych wartości literatury jest już sam tytuł utworu, nawiązujący do założeń futuryzmu w kwestii lingwistycznej – brzmienie słów miało przejąć prymarną funkcję nad ich znaczeniem. Ów „but w butonierce” stanowi pewnego rodzaju byt abstrakcyjny, trudno bowiem wyobrazić sobie artystę upychającego w rzeczywistości mokasyna do malutkiej kieszonki marynarki. Stworzony w ten sposób zlepek głosek nie oznacza niczego, ma tylko i wyłącznie brzmieć. Lingwistyczne założenia futuryzmu realizują się tu również za pośrednictwem zapożyczeń z języków obcych („meeting”, „jour-fixe”, „adieu”) oraz neologizmów i celowych niepoprawności stylistycznych („całodzienne spieszenia”, „siebiepewny”, „parkocień”).
Podmiot liryczny wiersza zapowiada koniec epoki modernistycznych dekadentów i śmierć dotychczasowych autorytetów, w buńczuczny sposób stawiając siebie na ich miejscu:
„ (…) gdy nastał Jasieński,
Bezpowrotnie umarli i Tetmajer i Staff.”
Zgodnie z duchem futuryzmu nie proponuje żadnych założeń pozytywnych, ograniczając się jedynie do sformułowania tezy o konieczności zerwania z zastaną przeszłością. Wartością, która ma wkroczyć na jej miejsce, jest przede wszystkim młodzieńczy entuzjazm zbliżający się wręcz do euforii, biologiczna radość życia i niespożyta witalność. W utworze Jasieńskiego wyrażają się one w bardzo charakterystycznej konstrukcji, która wymaga czytanie wiersza w pośpiechu, bez zatrzymywania się na dłużej nad jakimkolwiek obrazem. Z podobną prędkością świat przedstawiony przemyka również obok podmiotu lirycznego, który szybko przerzuca swoją uwagę z jednego obiektu na następny, nad żadnym nie tracąc zbyt wiele czasu.
Elementem charakterystycznym jest również samochód, który „mknie w białych kłębach benzyny” przez ulice, wzbudzając u podmiotu lirycznego podziw „miastem-masą-maszyną”. „Motoryczny pęd” pcha go stale do przodu, nie pozwalając zatrzymywać się nad przeszłością i teraźniejszością.
„But w butonierce” doskonale wpisywał się w stylistykę żartu i prowokacji, jaką futuryści pragnęli przemawiać do swoich odbiorców. Utwór nosi na sobie znamiona pewnego rodzaju happeningu, którym młodzi twórcy, żyjący w czasach świeżo odzyskanej niepodległości, posługiwali się często w swoich wystąpieniach.
Podobne wypracowania do Bruno Jasieński „But w butonierce” - jako manifest
- Franciszek Villon - biografia, życiorys
- Manuela Gretkowska - biografia, życiorys
- Sławomir Mrożek „Szuler” - streszczenie opowiadania
- Cyprian Kamil Norwid „Przeszłość” - interpretacja i analiza wiersza
- Narodziny totalitaryzmu a „Tango” Sławomira Mrożka - opracowanie
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - znaczenie tytułu utworu. Opracowanie
- Zofia Nałkowska „Granica” - Justyna Bogutówna i Elżbieta Biecka - charakterystyka porównawcza
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Wielka Improwizacja - interpretacja. Charakterystyka Konrada
- Aleksander Puszkin „Eugeniusz Oniegin” - streszczenie skrótowe
- Fiodor Dostojewski „Zbrodni i kara”, Jorge Luis Borges „Krążek” - analiza porównawcza. Uzasadnij, że przesłaniem obu tych utworów jest teza o daremności popełnionej zbrodni
- Obraz miasta w literaturze - Maria Konopnicka „Mendel Gdański”. Obraz Warszawy w noweli Konopnickiej
- Dziedzictwo średniowiecza – literatura, rzeźba, malarstwo - opracowanie
- Aleksander Fredro „Śluby panieńskie” - polemika poety z ideałami romantyzmu
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - charakterystyka Zagłoby
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Dzieje Jacka Soplicy - streszczenie
- Władysław Podkowiński „Szał uniesień” - opis i analiza obrazu
- Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - charakterystyka Johna Keatinga
- Rimbaud „Statek pijany” - interpretacja i analiza utworu
- Motyw winy w literaturze - opracowanie
- Adam Asnyk „Między nami nic nie było” - interpretacja i analiza wiersza