Józef Czechowicz „Na wsi” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Utwór „Na wsi” Józefa Czechowicza jest utworem rymowanym, podzielonym na pięć strof o długości od trzech do pięciu wersów. Użyte w nim rymy to asonanse - rymy niedokładne, brzmieniowe. Typowo dla Czechowicza w utworze występują bardzo nieliczne spójniki.
Należy zwrócić także uwagę na finezję autora w doborze słów, użytych w sąsiedztwie. Aby zauważyć to zjawisko należy głośno wiersz wyrecytować. Często zachodzi w wierszu pewna zależność pomiędzy poszczególnymi słowami w wersie („wieczór i nieszpór”, „świerszczyki świergocą w stogach”). Taki dobór słów pozwala na niemal onomatopeiczne oddanie charakteru opisywanych zdarzeń. Zabieg ten nie jest nowością (na płaszczyźnie metrycznej stosował go już Homer), lecz w poezji polskiej definitywnie można uznać go za zjawisko awangardowe.
„Na wsi” opisuje krajobraz wiejski w dość onirycznej stylistyce. Pierwszy wers wiersza („siano pachnie snem”) wprowadza nas właśnie w taką atmosferę, zdradzając prawdziwy charakter wiersza. Zapach siana przypomina noce na nim przespane, przenosząc podmiot liryczny w krainę wspomnień, marzeń i snów. Taką krainą staje się wspomniana wieś - przeobraża się ona w świat rodem z marzenia sennego, w którym słońce dzwoni o rzekę, wieczorne niebo staje się pomostem, dmuchawiec niepostrzeżenie zamienia się w chmury.
Czechowicz buduje w wierszu atmosferę niezmąconego niczym bezpieczeństwa. Poczucie takie właściwe jest tylko dzieciom - a więc można przypuszczać, że ukazana wieś jest krajobrazem rodem z jego lat dziecinnych. To właśnie zapach siana przeniósł go z powrotem do dzieciństwa, gdzie otacza go aura spokoju i szczęścia, gdzie nie może się mu stać nic złego. Wieś zostaje niejako zmitologizowana, postawiona na równi z krainą wiecznego szczęścia, Arkadią.
Podobne wypracowania do Józef Czechowicz „Na wsi” - interpretacja i analiza wiersza
- Tolkien „Władca Pierścieni” - charakterystyka Gandalfa
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - motyw zbrodni i kary - opracowanie
- William Szekspir „Romeo i Julia” - Opowiadanie na podstawie dramatu: historia miłości Romea i Julii
- Stanisław Lem - twórczość. Ogólna charakterystyka
- Jerome David Salinger „Buszujący w zbożu” - recenzja książki
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - charakterystyka Ligii
- Powieść historyczna jako gatunek literacki. Cechy powieści historycznej
- Adam Mickiewicz „Dziady”- kompozycja i walory artystyczne „Dziadów” kowieńsko-wileńskich
- Motyw dziecka w literaturze - Motyw sieroty w literaturze. Opracowanie
- Adam Mickiewicz „Pieśń Filaretów” - interpretacja i analiza utworu
- Bolesław Prus „Faraon” - charakterystyka Ramzesa XIII jako namiestnika i faraona
- Adam Mickiewicz „Pana Tadeusz” - kim był Napoleon Bonaparte dla Polaków? Odpowiedz na podstawie wybranych fragmentów
- Szlachcic sarmata w „Pamiętnikach” Jana Chryzostoma Paska
- Cyprian Kamil Norwid „Białe kwiaty” - interpretacja i analiza dzieła
- Liryka miłosna - dwudziestolecie międzywojenne (Tuwim, Pawlikowska-Jasnorzewska, Leśmian)
- Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - refleksje po lekturze książki
- Maria Kownacka „Rogaś z Doliny Roztoki” - krótkie opracowanie
- Cechy ballady - cechy ballady romantycznej na przykładzie „Króla olch” Goethego i „Romantyczności” Mickiewicza
- Awangarda Krakowska - dokonaj charakterystyki Awangardy Krakowskiej
- Waldemar Łysiak - biografia, życiorys