Fiodor Dostojewski „Bracia Karamazow” - krytyka Kościoła i doktryny katolickiej zawarta w dziele Dostojewskiego. Opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Fiodor Dostojewski wielokrotnie wyrażał swoją niechęć do religii katolickiej i Kościoła Katolickiego. Jednym z dowodów jego podglądów jest ostatnia w dorobku słynnego rosyjskiego pisarza powieść „Bracia Karamazow”, a szczególnie rozdział zatytułowany „Wielki Inkwizytor”. Wcześniej antykatolickie i antyreligijne poglądy wyraża Iwan Karamazow, średni z trójki tytułowych braci. Dla niego ateizm i kwestionowanie istnienia Boga to wystarczająca przesłanka do popełniania niegodziwości. Ktoś, kto utracił wiarę, powinien stać się egoistą i nikczemnikiem, to - zdaniem Iwana - jedyne wyjście.
Apogeum antykatolickich poglądów występuje w części, zatytułowanej „Wielki Inkwizytor”. Tytułowa postać w XVI-wiecznej Hiszpanii zajmuje się walką z heretykami, strzeże czystości wiary, nie pozwala na fałszywe interpretowanie słów Pisma świętego. Pewnego dnia na ziemię zstępuje Chrystus. Syn Boży dokonuje cudów i wieść o nich rozchodzi się szeroko, Chrystus zostaje schwytany i uwięziony, a kiedy siedzi w celi, odwiedza go Wielki Inkwizytor, zarzucając, że nie rozumie potrzeb ludzkich. Wielki Inkwizytor powołuje się na przypowieść o kuszeniu Chrystusa na pustyni, kiedy Syn Boży pościł przez 40 dni, a potem ukazał mu się szatan. W przypowieści zły kusił Chrystusa, aby zamienił kamień w chleb i w ten sposób zaspokoił swój głód. Wielki Inkwizytor krytykuje postępowanie Boga, twierdząc, że niepotrzebnie odrzucił pokarm ziemski, bo to jest właśnie to, czego ludzie potrzebują. Nie marzą oni o wolności, chcą się najeść do syta i nie głodować - twierdzi Wielki Inkwizytor. Ponadto, skoro ludziom niepotrzebna jest wolność, oni sami nie są zdolni do buntu, wystarczy więc, że wyjątkowe jednostki przejmą władzę, zajmą się rozgrzeszaniem zwykłych śmiertelników i pocieszaniem grzeszników. Na dodatek będą ich oszukiwać, bo po śmierci nie ma niczego.
Zdaniem Dostojewskiego, Kościół Katolicki postępuje według tego samego schematu. Zamiast Chrystusa, rządzi papież, mamiąc wiernych obietnicami życia w raju, rozdając strapionym pocieszenie i odpuszczając grzechy. Kościół dał się pokonać szatanowi, uległ jego trzem pokusom – chleba, władzy i bezgranicznej pychy. Zamiast kwestiami wiary, zajmuje się sprawowaniem absolutnej i despotycznej władzy, podobnej do uprawnień Wielkiego Inkwizytora. Gdyby Chrystus przyszedł na ziemię dziś, zostałby przez Kościół i jego hierarchów tak samo potraktowany, jak przez Wielkiego Inkwizytora – sugeruje Dostojewski.
Pisarz nie ukrywa, że zamiast wiary katolickiej woli prawosławie. Starzec Zosima z powieści nie chce postępować jak Chrystus, nie rości sobie praw do bycia Bogiem, on tylko naśladuje Chrystusa, chodząc wśród ludzi. Takie zachowanie daje mnichowi prawo, by błagać Boga o cud. Stary Zosima jest autentyczny, postępuje zgodnie z zasadami wiary i wciela je w życie. Katolicyzm to zdaniem Dostojewskiego zbiurokratyzowana machina, niewiele mająca wspólnego ze zbawieniem duszy, natomiast religia prawosławna to czysty autentyzm przekonań i zachowań.
Podobne wypracowania do Fiodor Dostojewski „Bracia Karamazow” - krytyka Kościoła i doktryny katolickiej zawarta w dziele Dostojewskiego. Opracowanie
- Opowiadanie o jesieni
- Marek Hłasko „Pętla” - charakterystyka Kuby
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - motyw matki w „Cudzoziemce”. Opracowanie
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - Mowa sądowa w obronie Balladyny - napisz mowę sądową
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie”, Zofia Nałkowska „Granica” - Cezary Baryka i Zenon Ziembiewicz - charakterystyka porównawcza
- Charles Baudelaire „Spleen II” - interpretacja i analiza utworu
- Manifest polskich romantyków - rozwiń pojęcie w oparciu o utwory Adama Mickiewicza „Oda do młodości” oraz „Romantyczność”
- Samuel Beckett „Czekając na Godota” - Człowiek Poszczególny a Człowiek Historyczny
- Jan Kochanowski „Na swoje księgi” - interpretacja i analiza fraszki
- Pozytywizm - praca u podstaw w pozytywizmie. Znaczenie hasła i jego wykorzystanie
- Antoni Czechow „Mewa” - charakterystyka bohaterów dramatu
- Stanisław Barańczak „Pan tu nie stał” - interpretacja, opracowanie
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren XIV” - interpretacja i analiza trenu
- Historia średniowiecznej miłości – Heloiza i Abelard
- Aleksander Fredro „Zemsta” - charakterystyka Papkina
- Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem” - Elza - czego dowiadujemy się o Elzie? Charakterystyka
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - Motyw wędrówki w „Przedwiośniu” Żeromskiego. Opracowanie
- Hans Christian Andersen „Dziewczynka z zapałkami” - streszczenie
- Franciszek Karpiński „Żale Sarmaty” - interpretacja, analiza, opracowanie wiersza
- Adam Mickiewicz „Lilije” - interpretacja i analiza ballady