Niepokoje matki i ich źródła – rozwiń temat na podstawie „Trenu XIX” Kochanowskiego i „Dziadów” cz. III
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
Literatura zarówno polska, jak i światowa obfituje w rozmaite postacie matek. Motyw ten jest niezwykle ważny i pojawia się już w najwcześniejszych formach twórczości ludzkiej, jako że matka jest dawczynią życia. Stąd utożsamienie planety Ziemi z matką, obecność bogini matki w wielu religiach, Alma Mater (Matka Karmicielka) – dawne miano wyższych uczelni, Matka Boska jako matka wszystkich ludzi. Matka jest tą, która sprawuje opiekę nad swoim potomstwem, która troszczy się o nie i pomaga.
W działach literackich znaleźć można również obraz matki pełnej niepokoju o swoje dzieci, które swe źródło mogą mieć w różnych kwestiach.
W Trenie XIX albo Śnie Jana Kochanowskiego postać matki jest duchem, który nawiedził we śnie syna utrudzonego dniem pełnym zmartwień, razem z duszą niedawno zmarłej Urszulki. Jej wizyta, jak sama wyjaśnia, przywiodła ją do syna z dalekiej krainy, którego żale docierały aż tam. Nie mogła dłużej znieść cierpień, które trawiły ciało i umysł jej dziecka. Znając powód tych łez, zabrała ze sobą wnuczkę, by uspokoić targanego niepokojem czy jej dusza ma się dobrze. Ważne jest również, iż duch matki zapewnia podmiot liryczny o tym, że jego córeczka...
Podobne wypracowania
- Wywiad z Adamem Cisowskim jako detektywem - Kornel Makuszyński „Szatan z siódmej klasy”
- Wywiad z Ebenezerem Scroogem o przemianie - Charles Dickens „Opowieść wigilijna”
- Wywiad z Anią z Zielonego Wzgórza
- Wywiad z Juliuszem Słowackim na temat jego życia i twórczości
- Jak napisać dialog? Przykład dialogu
- Jak napisać reportaż? Przykład reportażu
- Reportaż o szkole: jak spędzamy czas w czasie szkolnej przerwy?
- Reportaż o szkole pt.: „Z życia naszej klasy, z życia naszej szkoły”
- Reportaż ze szkolnej wycieczki do kina
- Opis podróży - opisz swoją dowolną podróż
- Jakimi gospodarzami świata okazali się ludzie? - wpływ człowieka na środowisko, przykłady z rzeczywistości
- Ocena Polaków i Polski w romantyzmie - na podstawie III cz. „Dziadów” Mickiewicza oraz „Grobu Agamemnona” Słowackiego
- Ja i moja wymarzona wyspa - wypracowanie
- Pejzaż romantyczny - cechy charakterystyczne. Omów temat na podstawie wybranych utworów
- Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa” - opracowanie książki
- Sprawozdanie z wycieczki szkolnej do Warszawy - wycieczka do Warszawy
- Sprawozdanie z wycieczki szkolnej do muzeum
- Sprawozdanie z wycieczki szkolnej do Krakowa - wycieczka do Krakowa
- Sofokles „Antygona” - charakterystyka Antygony
- Antyk - charakterystyka epoki