Bolesław Prus „Lalka” - charakterystyka mieszczaństwa żydowskiego w „Lalce” Prusa
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
W powieści „Lalka” Bolesław Prus zobrazował Polskę jako kraj wielonarodowościowy. W opisanej Warszawie zauważamy obecność mieszczaństwa niemieckiego oraz żydowskiego. Polacy utrzymywali dobre relacje z przedstawicielami innych narodowości, a Niemcy i Żydzi czuli się w Polsce swobodnie, prowadzili własne interesy często wspólnie z Polakami, którzy szanowali ich odmienność, religię oraz kulturę, chociaż – oczywiście - zdarzały się także wyjątki.
Bolesław Prus w swojej powieści skupił się szczególnie na mniejszości żydowskiej. Pomiędzy losy głównych bohaterów autor wplótł historie Żyda Henryka Szlangbauma i jego ojca. Stary Szlangbaum prowadził kantor w Warszawie, natomiast Henryk - podobnie jak Stanisław Wokulski - w młodości brał udział w powstaniu styczniowym i został zesłany na prace do Irkucka na Syberię. Po powrocie do Polski zmienił nazwisko na Szlagowski. Pracował u Wokulskiego za dosyć wysokie wynagrodzenie. Szybko ponownie poczuł się Żydem i wrócił do prawdziwego nazwiska. Dzięki swojej przedsiębiorczości zrobił zawrotną karierę finansisty, w końcu przejmując udziały Wokulskiego i kupując jego sklep.
Dla Szlangbauma ważna była religia. Nie ochrzcił się i nie wyrzekł swojej wiary, by zasymilować się i zyskać większą sympatię Polaków. Twierdzi, że: „jako meches byłbym wstrętny i dla chrześcijan, i dla Żydów”.
W powieści pojawiają się również fragmenty, mówiące o tym, że nie wszyscy Polacy szanowali mieszczaństwo żydowskie. Byli tacy, którzy potępiali Żydów, uważali ich za złodziei i kłamców, uważając, że Żyd wszędzie się „wkręci” dzięki swojemu sprytowi i zagarnie pieniądze przeznaczone dla Polaków. Taką postawę przyjęli subiekci w sklepie Wokulskiego na wieść o nowym pracowniku: „mruknął Lisiecki do Klejna: - Co tu, u diabła, tak czosnek zalatuje, panie Klejn?... Zaś w kwadrans później, nie wiem już z jakiej racji, dodał: - Jak te kanalie Żydy cisną się na Krakowskie Przedmieście! Nie mógłby to parch, jeden z drugim, pilnować się Nalewek albo Świętojerskiej? Szlangbaum milczał, tylko drgały mu czerwone powieki”. Młodego Szlangbauma bronił zarządca sklepu, Ignacy Rzecki, upominając subiektów: „Otóż Szlangbaum jest w całym znaczeniu porządnym obywatelem, a mimo to wszyscy go nie lubią, gdyż – ma nieszczęście być starozakonnym”. Postawę antysemicką reprezentował także Lisiecki : „Zerwać z Żydami - wtrącił półgłosem Lisiecki. - Bardzo dobrze robi szef wycofując się z tych parszywych stosunków. Nieraz aż wstyd wydawać reszty, tak pieniądze zalatują cebulą”.
Kiedy Szlangbaum przejął sklep po Wokulskim, zaczął wprowadzać rewolucyjne zmiany, które były skierowane – bardzo niesprawiedliwie - przeciwko Rzeckiemu. Śledził swojego pracownika i oskarżył go o kradzież towaru. Był bezwzględny, chciwy i zależało mu jedynie na pieniądzach. Chwytał każdą okazję, dzięki której mógłby pomnożyć swój majątek. Był lichwiarzem i oszustem. Jak więc widać, nie tylko ze strony Polaków Żydów spotykały nieprzyjemności, ale bywało też odwrotnie.
Prus pokazuje zatem, podobnie jak czyni to w przypadku społeczeństwa polskiego, zróżnicowanie także wśród mieszczaństwa żydowskiego.
Podobne wypracowania do Bolesław Prus „Lalka” - charakterystyka mieszczaństwa żydowskiego w „Lalce” Prusa
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Dziennikarza
- Motyw dziecka w literaturze na przykładzie „Blaszanego bębenka” Grassa oraz innych dzieł literackich
- Jan Kochanowski „Pieśń V” („Pieśń o spustoszeniu Podola”) - interpretacja i analiza
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - problematyka. „Jądro ciemności” punktem wyjścia do rozważań o rozwoju cywilizacji ludzkiej, postępie, podboju...
- Julian Tuwim „Strofy o późnym lecie” - interpretacja wiersza
- Opis stroju szlacheckiego
- Tadeusz Nowak - biografia, życiorys
- „Balladyna winna śmierci!” - mowa sądowa
- Jeremi Przybora - biografia, życiorys
- Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze” - charakterystyka Marty
- Czesław Miłosz „O książce” - interpretacja i analiza wiersza
- Józef Ignacy Kraszewski „Kwiat paproci” - streszczenie skrótowe baśni
- Mikołaj z Wilkowiecka „Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim” - streszczenie skrótowe, opracowanie, geneza
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Epilog - interpretacja, opracowanie
- Wisława Szymborska „Koniec i początek” - interpretacja i analiza wiersza
- Ekspansja mongolska w Europie. Czyngis Chan - śmierć wodza
- Jan Andrzej Morsztyn „Do tejże” - interpretacja, opracowanie
- Balzac „Ojciec Goriot” - opracowanie powieści
- Goethe „Cierpienia młodego Wertera” - miłości romantyczna na przykładzie „Cierpień młodego Wertera”
- Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy” - charakterystyka Maćka z Bogdańca