Opis stroju szlacheckiego
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Szlachta przez całe wieki nadawała ton polityce państwa polskiego. Warstwa ta stała się tak bogata i potężna, że – w pewnym sensie – zupełnie oderwała się od reszty społeczeństwa. Tworzyła własną kulturę i obyczajowość, której ważną częścią były także stroje. Przyjrzyjmy się tradycyjnemu strojowi siedemnastowiecznego polskiego szlachcica.
Najważniejszymi częściami ubioru były żupan i kontusz. Pierwsza część garderoby to nic innego jak prosta, długa, obcisła męska suknia o niewysokim kołnierzu. Wśród szlachty dominowała wersja w kolorze czerwonym, żółty nosili mieszczanie. Żupan przewiązywano cienkim pasem, u którego zapięta była polska szabelka – karabela. Kontusz nakładano na żupan. Najczęściej miał on kolor kontrastujący z tą częścią ubioru. Jego cechą charakterystyczną były rozcięte rękawy (rozszerzane przy dłoniach). To wszystko spinano pasem kontuszowym – bardzo wytwornym i ozdobnym elementem garderoby (niektóre pasy miały nawet 4 metry długości!).
Z powodu dosyć rozbudowanych górnych części ubioru, hajdawery (spodnie) były mało widoczne. Dlatego nie przykładano do nich specjalnej uwagi – były zrobione z prostego materiału, w pasie spinało się je sznurkiem, a nogawki chowano do butów. Szlacheckie obuwie przypominało wyglądem dzisiejsze kozaki. Charakterystyczne były dla niego obcas i podkówka. Wysokie cholewy nakładano na spodnie, przez co ich kolor był bardzo widoczny, a miał on niebagatelne znaczenie. Biedniejsza szlachta nosiła czarne buty, bogatsza mogła pozwolić sobie na żółte lub czerwone.
Bardzo ważnym elementem stroju była czapka. Składała się z główki (wierzchu) oraz futrzanej otoczki. Często ozdabiano ją piórami mocowanymi na bogato zdobionych broszkach. Największą zaletą tej części ubioru było to, że doskonale chroniła przed chłodem. Podobne zadanie miała delia – obszerna peleryna o futrzanym kołnierzu.
Warto jeszcze wspomnieć o bardziej intymnych elementach szlacheckiej garderoby. Bielizna składała się najczęściej z koszuli i gaci. W tamtych czasach nie noszono skarpet, a stopy owijano onucami (tkanina lniana) lub wkładano pończochy.
Podobne wypracowania do Opis stroju szlacheckiego
- Tadeusz Gajcy - wiersze. Ogólna charakterystyka twórczości Gajcego
- Henryk Sienkiewicz „Ogniem i mieczem” - wydarzenia historyczne
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - charakterystyka porównawcza Snowballa i Napoleona
- Wisława Szymborska „Utopia” - interpretacja i analiza wiersza
- Edward Stachura „Życie to nie teatr” - Czy życie to nie teatr? - rozprawka w kontekście wiersza
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Dziennikarza
- Motyw dziecka w literaturze na przykładzie „Blaszanego bębenka” Grassa oraz innych dzieł literackich
- Jan Kochanowski „Pieśń V” („Pieśń o spustoszeniu Podola”) - interpretacja i analiza
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - problematyka. „Jądro ciemności” punktem wyjścia do rozważań o rozwoju cywilizacji ludzkiej, postępie, podboju...
- Julian Tuwim „Strofy o późnym lecie” - interpretacja wiersza
- Tadeusz Nowak - biografia, życiorys
- „Balladyna winna śmierci!” - mowa sądowa
- Jeremi Przybora - biografia, życiorys
- Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze” - charakterystyka Marty
- Bolesław Prus „Lalka” - charakterystyka mieszczaństwa żydowskiego w „Lalce” Prusa
- Czesław Miłosz „O książce” - interpretacja i analiza wiersza
- Józef Ignacy Kraszewski „Kwiat paproci” - streszczenie skrótowe baśni
- Mikołaj z Wilkowiecka „Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim” - streszczenie skrótowe, opracowanie, geneza
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Epilog - interpretacja, opracowanie
- Wisława Szymborska „Koniec i początek” - interpretacja i analiza wiersza