Edward Stachura „Życie to nie teatr” - Czy życie to nie teatr? - rozprawka w kontekście wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Świat jest teatrem – aktorami ludzie” możemy wyczytać w jednej z szekspirowskich sztuk. To zdanie stało się niemalże aforyzmem, we współczesnej polszczyźnie występuje jako postawa kilku związków frazeologicznych, np.: „każdy musi grać swoją rolę” czy przenośni: „teatr życia”, „na scenie życia” itd.
Antyczny topos świata jako teatru (wziął się on z rozważań stoików) bierze na warsztat Edward Stachura – poeta i prozaik należący do literackiego Pokolenia Współczesności (Pokolenie ’56). Wizerunek wiecznie młodego twórcy z gitarą, w traperach, podróżnika jest wciąż żywy dzięki gwałtownej przedwczesnej śmierci poety. Twórca wielokrotnie był utożsamiany z podmiotem lirycznych swoich wierszy, jednak Stachura dementował tę tezę.
Utwór „Życie to nie teatr” skonstruowany jest na bazie antycznej metafory: porównania życia ludzkiego do sceny teatralnej. W wierszu ma miejsce rozmowa dwóch osób, które mają skrajnie różne poglądy na życie. Jako pierwsze zostają przytoczone słowa bohatera lirycznego, który uważa, że: „życie to jest teatr”. Według tej osoby wszystkie nasze działania i aktywności są jedynie rodzajem pewnej gry. Bez względu na to, czy znajdujemy się na scenie życia sami, czy też przyglądają się nam widzowie, nasze działania są wynikiem założenia określonej maski: „[przy] otwartych i zamkniętych drzwiach – to jest gra”.
W odpowiedzi podmiot liryczny zaprzecza: „(...) życie to nie teatr – ja ci na to odpowiadam. Życie to nie tylko kolorowa maskarada”. Daje do zrozumienia, że w realnym życiu wszystko jest zarówno piękniejsze, jak i – niestety – straszniejsze niż w udawanej egzystencji, jaką możemy obserwować w teatrze: „(...) życie jest straszniejsze i piękniejsze jeszcze jest. Wszystko przy nim blednie, blednie nawet sama śmierć”. Następnie ma miejsce skonfrontowanie i porównanie tych dwóch skrajnych punktów widzenia. Bohater liryczny – osoba, która wypowiadała się jako pierwsza – wybiera się jutro na przyjęcie, na którym będzie: „spuchnięta atmosfera” (wymyślna personifikacja). Spotka tam osoby kierujące się takimi samymi zasadami jak on, wiecznie coś udające, ukrywające swoje prawdziwe uczucia pod starannym imagem artystycznym.
W wierszu dwukrotnie powtarzają się dwie strofy, w których ukryte jest przesłanie utworu. Jedna z nich charakteryzuje podmiot liryczny: „Ja duszę na ramieniu wiecznie mam,/ Cały jestem zbudowany z ran”. Ukazując światu swoje prawdziwe oblicze, mówiąc, co nas cieszy, a co boli, odkrywamy siebie i umożliwiamy drugiemu człowiekowi uszczęśliwienie nas, a jednoczenie dajemy mu pole do zadania ciosu. Jednakże warto podjąć to ryzyko, ponieważ: „Lecz kaleka nie ja jestem tylko ty./ Bo ty grasz”.
Ostatni wers, będący oskarżeniem, powtarza się w wierszu aż cztery razy. Podmiot liryczny podejmuje przez to próbę wpłynięcia na postawę współrozmówcy, który „prawdziwej nie uroni łzy”.
Bez względu na to, którą postawę reprezentujemy: ekshibicjonistyczną (autentyczną? przesadnie autentyczną?) czy skrytą, warto zatrzymać się nad następującym wersem: „Ty i ja – teatry to są dwa, ty i ja.” Poeta twierdzi, że każdy z nas gra określoną rolę na scenie swojego życia – jednak tylko od nas zależy, jak tę rolę zagramy i którą maskę zdecydujemy się włożyć do kolejnych scen. A może warto… A może warto zagrać chociaż kilka scen bez żadnej maski?
Podobne wypracowania do Edward Stachura „Życie to nie teatr” - Czy życie to nie teatr? - rozprawka w kontekście wiersza
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - charakterystyka księdza Piotra
- Hans Christian Andersen „Królowa Śniegu” - streszczenie
- William Szekspir „Romeo i Julia” - Czy historia Romea i Julii budzi współczucie czy jest ci obojętna? Wypracowanie
- Dramat szekspirowski - Cechy dramatu szekspirowskiego w oparciu o „Makbeta” Williama Szekspira
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Widzenie księdza Piotra - interpretacja i analiza fragmentu
- Witold Gombrowicz jako nauczyciel życia - rozwiń temat w oparciu o utwór „Ferdydurke”
- Tadeusz Gajcy - wiersze. Ogólna charakterystyka twórczości Gajcego
- Henryk Sienkiewicz „Ogniem i mieczem” - wydarzenia historyczne
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - charakterystyka porównawcza Snowballa i Napoleona
- Wisława Szymborska „Utopia” - interpretacja i analiza wiersza
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Dziennikarza
- Motyw dziecka w literaturze na przykładzie „Blaszanego bębenka” Grassa oraz innych dzieł literackich
- Jan Kochanowski „Pieśń V” („Pieśń o spustoszeniu Podola”) - interpretacja i analiza
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - problematyka. „Jądro ciemności” punktem wyjścia do rozważań o rozwoju cywilizacji ludzkiej, postępie, podboju...
- Julian Tuwim „Strofy o późnym lecie” - interpretacja wiersza
- Opis stroju szlacheckiego
- Tadeusz Nowak - biografia, życiorys
- „Balladyna winna śmierci!” - mowa sądowa
- Jeremi Przybora - biografia, życiorys
- Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze” - charakterystyka Marty