Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Epilog - interpretacja, opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Epilog Pana Tadeusza powstał po napisaniu całego dzieła, jako jego uzasadnienie. Mickiewicz tłumaczy w nim konieczność napisania utworu krzepiącego i wzywającego do walki.
Dowiadujemy się z Epilogu, że poeta jest emigrantem i bardzo cierpi z powodu tęsknoty za ojczyzną i niemożliwości wzięcia udziału w walkach o jej wolność. Męczą go też i martwą ciągłe spory między tymi, którzy musieli wyjechać z kraju. Krytykuje postawę emigrantów, czyli jednocześnie dotyka oskarżeniem samego siebie. Ma do siebie i do innych emigrantów żal o ucieczkę od żołnierskich obowiązków, za wykorzenianie polskości z serca, za kłótliwość i niechęć do siebie nawzajem.
Ich postawa może być tłumaczona niepewną pozycją i niechęcią ze strony państw, w których przyszło im mieszkać, jednak poeta nie ma zrozumienia dla braku jedności i solidarności wśród tych, którzy z różnych przyczyn opuścili swój kraj.
Jednocześnie Mickiewicz wyraża swoją krytykę wobec władz i społeczeństw państw zachodnich, które nie dorastają do polskiej gościnności, odwagi i wierność tradycjom.
Epilog jest także konfrontacją sytuacji ojczyzny z realiami ukazanymi w utworze. Poeta odpowiada na zarzuty dotyczące przemilczenia trudnej prawdy o Polsce (m.in. zaborów) w ten sposób, że chciał uniknąć wgłębiania się w smutny temat, szukając sielankowych wspomnień o kraju swojego dzieciństwa.
Jego dzieło ma pokrzepiać serca, a nie drążyć ciężki temat „śmierci” ojczyzny. Napisanie go było możliwe tylko dzięki emigracji: umożliwiła ona poecie odcięcie się od brutalnej prawdy na temat ojczyzny i odnalezienie w pamięci cudownych lat dziecinnych, co przyniosło ukojenie i nadzieję na to, że Polska kiedyś znów będzie krajem niepodległym.
W dalszej części Epilogu Mickiewicz znów nawiązuje do idyllicznego obrazu kraju lat dziecinnych: do jego świętości, wspaniałości, krajobrazach. Dzięki spisanym wspomnieniom autor dzieła pragnie powrócić do ojczyzny. Wyraża w ten sposób swoją miłość do ojczyzny i żal spowodowany jej trudną sytuacją. Prorokuje także, że w przyszłości ojczyzna znów będzie wolna, a jego utwór, w którym spisał historię i obyczajowość czasów szlacheckich, będzie wywoływał wzruszenie u czytelników, a także stanie się źródłem i wzorem kultury i tradycji. Poeta wyraża nadzieję, że po odzyskaniu niepodległości jego dzieło znajdzie się w każdym domu.
Podobne wypracowania do Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Epilog - interpretacja, opracowanie
- Julian Tuwim „Strofy o późnym lecie” - interpretacja wiersza
- Opis stroju szlacheckiego
- Tadeusz Nowak - biografia, życiorys
- „Balladyna winna śmierci!” - mowa sądowa
- Jeremi Przybora - biografia, życiorys
- Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze” - charakterystyka Marty
- Bolesław Prus „Lalka” - charakterystyka mieszczaństwa żydowskiego w „Lalce” Prusa
- Czesław Miłosz „O książce” - interpretacja i analiza wiersza
- Józef Ignacy Kraszewski „Kwiat paproci” - streszczenie skrótowe baśni
- Mikołaj z Wilkowiecka „Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim” - streszczenie skrótowe, opracowanie, geneza
- Wisława Szymborska „Koniec i początek” - interpretacja i analiza wiersza
- Ekspansja mongolska w Europie. Czyngis Chan - śmierć wodza
- Jan Andrzej Morsztyn „Do tejże” - interpretacja, opracowanie
- Balzac „Ojciec Goriot” - opracowanie powieści
- Goethe „Cierpienia młodego Wertera” - miłości romantyczna na przykładzie „Cierpień młodego Wertera”
- Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy” - charakterystyka Maćka z Bogdańca
- Ewa Szelburg-Zarębina „Idzie niebo” - interpretacja i analiza wiersza
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - motyw wyobcowania w „Cudzoziemce”. Opracowanie
- Charles Dickens „Opowieść wigilijna” - charakterystyka Ebenezera Scrooge'a
- Kubizm - kubizm w malarstwie - obrazy, cechy