Edward Stachura „Człowiek człowiekowi” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Edward Stachura był współczesnym poetą zajmującym się poezją śpiewaną. Jest to postać, która wymyka się wszelkim klasyfikacjom – trudno go przypisać do jakiegokolwiek nurty w literaturze bądź do konkretnego pokolenia literackiego. Niepokorny buntownik, pisarz i poeta, dla którego życie było wielkim dramatem. Mówiono o nim jako o podróżniku, autostopowiczu, komiwojażerze… przystojnym młodzieńcu z gitarą. Życie Stachury zostało gwałtownie przerwane w 1979 roku, kiedy poeta popełnia samobójstwo.
Każda strofa wiersza pt.: „Człowiek człowiekowi” zbudowana jest podobnie: pierwsze dwie przedstawia relację między dwoma osobami. Podmiot liryczny nie skupia się na przyjaznych cechach, rozważa tylko negatywne możliwości. W dwóch kolejnych wersach zmienia się charakter wiersza, podmiot liryczny wpada w ton moralizatorki i radzi czytelnikowi, żeby nie ulegał złym wpływom społeczeństwa, z jednej strony nawiązując do znanej starożytnej sentencji („Homo homini lupus est”), z drugiej – tworząc ciekawy neologizm: „Człowiek człowiekowi wilkiem, lecz ty się nie daj zwilczyć”.
W utworze opis relacji pomiędzy dwójką ludzi najpierw zarysowany jest za pomocą znanego powiedzenia. Następnie relacja ta zostaje porównana do szpady, zdrady, pumy, dżumy, łomu i gromu – te rzeczy, stany i zwierzęta stanowią jej symboliczne przedstawienie. Wymienione metafory mają na celu skłonienie czytelnika do refleksji nad jego zachowaniem stosunku do innych osób: czy czasami ludzkie zachowania nie przypominają bardziej zwierzęcych nawyków? Czy, dbając przesadnie o swoje interesy, nie zapominamy o bliźnich? W wierszu występują rymy żeńskie parzyste: pumą – dżumą, zgładzić – zdradzić. W ostatnich wersach poeta tworzy po raz kolejny neologizm, zabieg ten wykorzystuje brzmieniowe podobieństwo wyrazów: „z bliźnim się możesz zabliźnić”.
W wielu wierszach Stachura skupia się właśnie na owej relacji, jaka zawsze łączy ludzi, skoro człowiek to „zwierzę społeczne”. Jest ona również w wielu przypadkach problematyczna i paradoksalna – wystawia człowieka na niebezpieczeństwo („zwilczyć”), jednocześnie jednak przywołany powyżej neologizm cechuje się pewną ambiwalencją: „zwilczenie” doprowadza – w ostatecznym rozrachunku – do powstania „blizn” po ranach. Jednak to właśnie „bliźni” pozwala także „zabliźnić się” doznanemu obrażeniu.
Podobne wypracowania do Edward Stachura „Człowiek człowiekowi” - interpretacja i analiza wiersza
- Emil Zola „Germinal” - streszczenie skrótowe
- Opowiedz o reakcji młodych wilczków na pojawienie się Mowgliego - Rudyard Kipling „Księga dżungli”
- Opis twarzy
- Witkacy - twórczość. Charakterystyka twórczości Witkacego
- Motyw miłości - budująca i niszcząca siła miłości. Przedstaw problem na podstawie wybranych utworów literackich - wypracowanie
- Clive Staples Lewis „Opowieści z Narnii” - recenzja powieści
- William Szekspir „Romeo i Julia” - motyw miłości ukazany w dramacie Szekspira i w innych utworach literackich
- Owidiusz - biografia, życiorys
- William Szekspir „Hamlet” - „Hamlet” jako tragedia zemsty. Opracowanie
- William Szekspir „Hamlet” - Motyw szaleństwa w „Hamlecie” - opracowanie
- Antoni Libera - biografia, życiorys
- Michał Wołodyjowski - charakterystyka. Henryk Sienkiewicz „Pan Wołodyjowski”
- Miłość i śmierć - Motyw śmierci i miłości w twórczości Jana Andrzeja Morsztyna. Opracowanie
- Motyw zwierzęcia w literaturze - opracowanie na podstawie „Łyska z pokładu Idy” Morcinka i wybranych przykładów
- Mikołaj Rej „Żywot człowieka poczciwego” - interpretacja, opracowanie
- Jan Twardowski „Pisanie” - interpretacja i analiza utworu
- Eliza Orzeszkowa „Gloria victis” - charakterystyka głównych bohaterów
- Tragizm Edypa - Czy Edyp był postacią tragiczną? Rozprawka
- Władysław Reymont „Chłopi” - charakterystyka Agaty
- Adam Mickiewicz „Grażyna” - Krzyżacy w utworze, sposób ich przedstawienia