Molier „Świętoszek” jako dramat klasyczny - cechy
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
Molier tworzył we Francji w XVII wieku. Jest to okres rozwoju literatury klasycznej, a więc nawiązującej do wzorów antyku. Już renesans przyniósł odrodzenie się starożytnego modelu tragedii. Jednak komedia pozostawała nieco w cieniu. Molier nadał jej nową jakość, połączył antyczne wzorce z dorobkiem włoskiej commedia dell’arte oraz rodzimą tradycją ludowej farsy.
Komedia starożytna rozwijała się przez wieki, a jej kształt zmieniał się wielokrotnie. Początkowo stanowiła po prostu wesołą pieśń chóru. Z czasem nabrała charakteru dramatycznego, obejmowała już wystąpienia dwóch chórów, przekomarzających się ze sobą. Dopiero później zaczęto rozpisywać komedie na role aktorów. Wiedzę o rozwoju gatunku i jego wyznacznikach czerpiemy głównie z „Poetyki” Arystotelsa. W przeciwieństwie do tragedii, gatunku wysokiego, komedia służyła zabawie i rozrywce. Nie była więc obwarowana licznymi wymogami formalnymi. Mogła posługiwać się potocznym, rubasznym językiem, dozwolonie były wszelkie chwyty, sceny przemocy, nadzwyczajne zwroty akcji, wszelkie nieprawdopodobieństwa.
Molier odwoływał się głównie do twórczości Arystofanesa z Aten (komedia stara) oraz Plauta (komedia średnioattycka)....
Podobne wypracowania
- Czy zgadzasz się z opinią, że łatwiej zmienić świat niż siebie? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do przykładów literackich: „Hamlet” (William Szekspir), „Kordian” (Juliusz Słowacki), Judym („Ludzie bezdomni” Stefan Żeromski), „Lord Jim” (Joseph Conr
- Motyw śmierci - Śmierć jako motyw przewodni „Medalionów” Zofii Nałkowskiej. Opracowanie
- Adam Mickiewicz „Romantyczność” - interpretacja i analiza ballady
- Thomas Stearns Eliot - biografia, życiorys
- Tadeusz Borowski „U nas w Auschwitzu” - opis bohaterów
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”, Albert Camus „Dżuma” - Rieux i Edelman - ocena postaw lekarzy
- „Wenus z Milo” - opis rzeźby
- Antoni Czechow „Końskie nazwisko” - problematyka utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II - Motyw buntu w „Dziadach” cz. II - opracowanie
- Przyjaźń w życiu i książkach - opracowanie tematu
- Krzysztof Kamil Baczyński „Romantyczność” - interpretacja i analiza wiersza
- Edward Stachura - wiersze. Rozważania o życiu w poezji Edwarda Stachury
- William Szekspir „Makbet” - Rola czarownic w „Makbecie” - opracowanie
- Wiersze Tadeusza Różewicza - Ewolucja podmiotu lirycznego w wierszach Różewicza. Opracowanie
- Za co warto kochać życie?
- Opis ekspresjonistyczny - Obraz ekspresjonistyczny - Portret ekspresjonistyczny (przykład)
- Jarosław Iwaszkiewicz „Matka Joanna od aniołów” - charakterystyka postaci
- Czy świat potrzebuje tolerancji religijnej i rasowej? Rozwiń temat w oparciu o twórczość Marii Konopnickiej i własne obserwacje. Rozprawka
- Opowiadanie „Adaś Niezgódka opowiada o psim raju” - „Akademia Pana Kleksa” Jan Brzechwa
- Dorota Terakowska „Córka Czarownic” - problematyka powieści