Henryk Sienkiewicz „Pan Wołodyjowski” - miłość i wojna jako główne motywy „Pana Wołodyjowskiego”. Opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Pan Wołodyjowski” Henryka Sienkiewicza to trzecia część trylogii, opowiadającej o Rzeczpospolitej z drugiej połowy XVII wieku, czyli z czasów, kiedy Polska była jeszcze krajem silnym i niepodległym. Tak, jak we wcześniejszych częściach trylogii, głównymi motywami „Pana Wołodyjowskiego” są miłość i wojna.
Akcja powieści rozgrywa się w czasach wojen z Turcją, trwających w latach 1668-73. Wojny te były kolejnymi z całej serii - wcześniej konflikt kozacki i najazd szwedzki - które wyniszczyły ekonomicznie i wojskowo Rzeczpospolitą, a osłabiony kraj zdobył się jeszcze na jeden tryumf - zwycięstwo króla Jana III Sobieskiego na Turkami pod Wiedniem. Bohaterowie trzeciego tomu trylogii - Michał Wołodyjowski, jego żona Baśka, Ketling, Zagłoba, pełnią służbę na dalekiej wschodniej rubieży kraju w stanicy w Chreptiowie. Wołodyjowski jest znakomitym żołnierzem, podobnie jak jego przyjaciele, jego żywiołem jest wojna, dlatego w książce znajdziemy sporo opisów bitew i pojedynków. Kiedy niebezpieczeństwo tureckiej inwazji rośnie, Wołodyjowski razem z Ketlingiem wyruszają bronić twierdzy w Kamieńcu Podolskim. Przyjaciele przysięgają, że nie opuszczą bronionego zamku, nawet gdyby zdobył ją nieprzyjaciel. Kiedy turecki szturm przynosi powodzenie, bohaterowie wysadzają się w powietrze.
Po tym krótkim streszczeniu widać, że motyw wojny, bitew, potyczek, broni pojawia się niemal na każdej karcie powieści Sienkiewicza. Książka zaczyna się od pobytu Michała Wołodyjowskiego w klasztorze. Wielki żołnierz zamknął się tam, bo zmarła jego narzeczona, Anusia Borzobohata Krasieńska. Przyjaciele Wołodyjowskiego robią wszystko, by go z klasztoru wyciągnąć. Nie mogą pogodzić się z faktem, że tak znany dowódca, cenny strateg, znakomity szermierz spędzi resztę życia jako mnich. Prawie wszyscy bohaterowie „Pana Wołodyjowskiego” przywykli do wojny i żołnierskiego trybu życia. Dla nich pochody, marsze czy patrole to dzień powszedni, na tym polega między innymi służba w granicznej stanicy. Wojenne zdolności prezentują także kobiety, przynajmniej jedna - Basia, żona Michała. Uprowadzona przez zakochanego w niej Azję uwalnia się i wraca do męża.
Miłość to także niezwykle istotny motyw, nie tylko „Pana Wołodyjowskiego”, ale całej trylogii. Oś konstrukcyjna tych książek opiera się, oprócz naturalnie konfliktu zbrojnego, na walce dwóch bohaterów o jedną kobietę. Tak jest w każdej z powieści - a rywale są przedstawicielami dobra i zła. W „Ogniem i mieczem” o Helenę Kurcewiczównę stara się Jan Skrzetuski i Bohun, kozacki ataman, walczący u boku Chmielnickiego. W „Potopie” konkurentami do serca Oleńki Billewiczówny są Andrzej Kmicic i arystokrata, książę Bogusław Radziwiłł. W „Panu Wołodyjowskim” o Basieńkę walczą tytułowy bohater i Azja, syn przywódcy Tatarów. Konflikt między zwaśnionymi mężczyznami buduje całą akcję powieści - w każdej z nich czarny charakter (odpowiednio: Bohun, Radziwiłł i Azja) porywa pozytywnemu bohaterowi ukochaną. Oczywiście kobieta jest zakochana w pozytywnej postaci każdej z historii - w „Potopie” Basia kocha i głęboko szanuje Michała. Po wielu trudach i przeszkodach i nieraz przy pomocy przyjaciół, porwana odzyskuje wolność i bierze ślub ze swoim wybrankiem.
Podobnie jest w „Potopie”. Książka zaczyna się wątkiem nieszczęśliwej miłości, Michał rozpacza po stracie Anusi i wydaje się, że już nikt nie zdoła go pocieszyć. Ale Wołodyjowski to niezwykle kochliwy człowiek, po niedługim czasie zadurza się w Krzysi Drohojowskiej, narzeczonej Ketlinga. Pan Michał o tym nie wie i miłosne nieporozumienie kończy się nieomal pojedynkiem. Na szczęście wszystko udaje się wyjaśnić, ale Wołodyjowski znów jest nieszczęśliwy. Zaślepiony miłością do Krysi, bohater nie dostrzega uczucia Basi. Dziewczyna sama mu o tym mówi, to dość nietypowe jak na Sienkiewicza - zazwyczaj to mężczyźni starali się o kobiety i w pozostałych częściach trylogii tak właśnie było.
Szczęście Basi i Michała burzy Azja Tuhajbejowicz, zakochany w ślicznej Baśce. Negatywny bohater powieści ucieka się do porwania, na szczęście pani Wołodyjowska sama potrafi się uwolnić i wraca do męża.
Podobne wypracowania do Henryk Sienkiewicz „Pan Wołodyjowski” - miłość i wojna jako główne motywy „Pana Wołodyjowskiego”. Opracowanie
- Wanda Chotomska „Dzieci Pana Astronoma” - recenzja utworu
- Motywy faustyczne w literaturze - opracowanie zagadnienia
- Dzieje Ani Shirley - opowiadanie na podstawie „Ani z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery
- Jan Kochanowski „Czego chcesz od nas Panie”, Jan Kasprowicz „Święty Boże” - motyw Boga. Porównanie
- Antoni Czechow „Kameleon” - tragizm i komizm w opowiadaniu Czechowa
- List do Kreona - Napisz list do Kreona z prośbą o ułaskawienie Antygony
- „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - mechanizm ideologicznej tresury
- Juliusz Słowacki „Do matki”, Adam Mickiewicz „Do matki Polki”, „Do matki” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - interpretacja i analiza porównawcza
- Czy ludzkim losem ktoś lub coś rządzi? Odpowiedz na pytanie w oparciu o utwór Denisa Diderota „Kubuś Fatalista i jego pan”
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - charakterystyka Jana Passepartout
- Kraina dzieciństwa - Obraz krainy dzieciństwa w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza
- Barbara Kosmowska „Pozłacana rybka” - recenzja książki
- Opisz koledze swój najciekawszy sen
- Jaki powinien być prawdziwy przyjaciel?
- Adam Mickiewicz „Oda do młodości”, „Do młodych” Adama Asnyka - interpretacja i analiza porównawcza
- Tragizm - tragizm Makbeta i Antygony - porównanie
- Molier „Świętoszek” - „Świętoszek” jako dramat rodziny. Opracowanie
- Jaki jest sens cierpienia? - Czy cierpienie uszlachetnia? Wypracowanie
- Bolesław Leśmian „Urszula Kochanowska”: w Leśmianowskim teatrze wyobraźni. Omów temat na podstawie wiersza
- Gustav Klimt „Pocałunek” - interpretacja, opis obrazu