Leopold Staff „Wysokie drzewa” - interpretacja, środki stylistyczne
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz „Wysokie drzewa” stanowi jeden z najbardziej rozpoznawalnych i lubianych utworów Leopolda Staffa. Pochodzi on ze zbioru z 1932 roku i stanowi jego wiersz tytułowy. Wydany niedługo przed wojną cykl powraca do stylistyki młodopolskiej z jej symbolizmem, fascynacją zjawiskami przyrodniczymi i słabością do impresjonistycznych opisów.
Elementem klasycyzującym wiersza jest jego konstrukcja zasadzająca się na klarownym podziale na trzy czterowersowe strofy zbudowane z regularnego 13-zgłoskowca ze średniówką po siódmej sylabie, zakończonego dokładnymi rymami żeńskimi o układzie ABAB. Każda ze strof stanowi jedno wielokrotnie złożone zdanie, a dodatkowej kunsztowności całemu tekstowi nadaje umieszczenie go w klamrach powtarzających na początku i na końcu ten sam wers: „O, cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa!”. Eksklamacja wprowadza nas w tematykę utworu, którą będzie opis tytułowych „bohaterów” i uzasadnienie pewnego rodzaju tezy, jaka została tutaj postawiona.
W pierwszej strofie drzewa zostają przedstawione jako: „W brązie zachodu kute wieczornym promieniem,/ Nad wodą, co się pawich barw blaskiem rozlewa,/ Pogłębiona odbitych konarów sklepieniem”. Bez trudu odnajdujemy tutaj analogię do dzieł sztuki tworzonych przez człowieka, oto bowiem wytwory natury są „kute w brązie” i odbijają się w wodzie „konarów sklepieniem”. Drzewa stanowią najdoskonalszą rzeźbę i najpiękniejszą świątynię, zostały bowiem stworzone przez największego mistrza – potężną i twórczą naturę. Dla podmiotu lirycznego posiadają tym samym wymiar sakralny, nabierają cech obiektu religijnego kultu.
Kolejna strofa przynosi malowniczy opis otaczającego drzewa krajobrazu: „Zapach wody, zielony w cieniu, złoty w słońcu,/ W bezwietrzu sennym ledwo miesza się, kołysze,/ Gdy z łąk koniki polne w sierpniowym gorącu/ Tysiącem srebrnych nożyc szybko strzygą ciszę.”. Doskonałość natury i jej wszechogarniające piękno, oddziałujące na wszystkie zmysły naraz, zostało ukazane za pomocą synestezji (zielony i złoty zapach wody), a także personifikacji koników polnych, które „srebrnymi nożycami szybko strzygą ciszę”.
W tym fragmencie najsilniej zaznacza się franciszkańska wizja świata, czyniąca z elementów natury współbraci człowieka i jego towarzyszy w cichej, przepełnionej spokojnym szczęściem kontemplacji. Taka wizja znajduje swoją kontynuację również w ostatniej, podsumowującej wiersz strofie: „Z wolna wszystko umilka, zapada w krąg głusza/ I zmierzch ciemnością smukłe korony odziewa”.
Podkreśleniu ulega majestatyczny spokój świata przedstawionego, gdzie wszystkie elementy współpracują ze sobą, tworząc idealną harmonię w czasie i przestrzeni. Kiedy drzewa udają się na spoczynek, z ich koron „widmami rośnie wyzwolona dusza”. Podmiot liryczny odnajduje więc w kontakcie i całkowitym zespoleniu z naturą błogi spokój i wolność – wolność od codziennych problemów, skomplikowanych przemyśleń i zgiełku towarzyszącego ludzkiemu życiu.
Konstrukcja i stylistyka wiersza Leopolda Staffa podkreślają harmonię i majestatyczne piękno przedstawionego w nim świata. Język cechuje pewnego rodzaju pomnikowość, pełna godności powaga, a jednocześnie bogactwo metafor, kunsztownych epitetów i porównań, które mają za zadanie oddać nie tylko wizualne piękno krajobrazu, ale również towarzyszące mu wrażenia dotykowe i słuchowe, przede wszystkim zaś podniosły, pełen tajemniczego uroku patos.
Podobne wypracowania do Leopold Staff „Wysokie drzewa” - interpretacja, środki stylistyczne
- Mój wymarzony dom - opowiadanie
- Bohater romantyczny jako wielka indywidualność - rozwiń temat na przykładzie dzieła Adama Mickiewicza „Konrad Wallenrod” oraz innych utworów romantycznych
- Magia i tajemnica przedmiotów. Analiza porównawcza powieści „Lalka” Prusa oraz „Prawiek i inne czasy” Tokarczuk
- Stanisław Brzozowski - cechy twórczości
- Tadeusz Różewicz „Matka powieszonych” - interpretacja i analiza wiersza
- Andrzej Szczypiorski - biografia, życiorys
- Jan Kochanowski „Odprawa posłów greckich” jako dramat o sprawach państwa
- Adam Mickiewicz „Księgi Narodu Polskiego i Pielgrzymstwa Polskiego” - mesjanizm w dziele Mickiewicza
- Tadeusz Różewicz „Warkoczyk” - interpretacja i analiza wiersza
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - symbolizm w powieści i jego rola
- Julian Przyboś „Notre Dame” - interpretacja i analiza utworu
- Jerzy Andrzejewski „Popiół i diament” - problematyka moralna podjęta w powieści
- Mikołaj Sęp-Szarzyński „O wojnie naszej, którą wiedziemy (...)” - interpretacja i analiza sonetu IV
- Opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza - „Panny z Wilka” i „Brzezina”. Analiza porównawcza opowiadań
- Henryk Sienkiewicz „Ogniem i mieczem” - charakterystyka Jana Skrzetuskiego
- Motyw ogrodu w literaturze - opracowanie
- Mikołaj Rej „Krótka rozprawa między Panem, Wójtem a Plebanem” - obraz wsi w utworze Mikołaja Reja
- Film a książka - „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”. Recenzja książki Nancy Kleinbaum
- Juliusz Słowacki „Smutno mi, Boże” - interpretacja i analiza wiersza
- Henryk Sienkiewicz „Sachem” - znaczenie tytułu noweli. Opracowanie