Człowiek renesansowy - „Fraszka” czy „klejnot drogi”? Rozwiń temat analizując „Pieśń III” („Księgi Wtóre”) i „Tren XI” Jana Kochanowskiego
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Oba utwory czarnoleskiego poety opowiadają w różny sposób o tym samym przedmiocie - cnocie. Wartość ta jest poddana nie tyle analizie, co ocenie. Autor wypowiada się, czy warto być cnotliwym, co przez tę cnotę rozumie i jak się do niej odnosi. Wiadomo jest, że poeta był jawnym zwolennikiem filozofii stoickiej, która mówiła o zachowaniu spokoju zarówno w wielkim szczęściu, jak i w ogromnym bólu. Przez pryzmat tejże filozofii wypowiada się w „Pieśni III” z „Ksiąg wtórych”. Zupełnie inny oddźwięk ma drugi utwór poety - „Tren XI” - z cyklu trenów poświęconych tragicznie i przedwcześnie zmarłej córce poety - dwuletniej Urszulce.
W „Pieśni III” Kochanowski podkreśla istotę cnoty. Jest to rzecz, której nikt nam nie zabierze. Cnota świadczy o nas samych. Jest ona tutaj skontrastowana z wartościami przyziemnymi - takimi jak bogactwo, szczęście, powodzenie (utożsamiane z niestałą Fortuną), poparcie ludzi, dla których liczy się jedynie dostatek, pieniądze, wysokie urzędy i godności. Tacy „przyjaciele” nie są nic warci. Kiedy przestanie ci się tak dobrze powodzić, zostawią cię, odwrócą się plecami i tyle będziesz mógł na nich liczyć. Tak długo masz przyjaciół, jak długo masz pieniądze. Cnota natomiast pozostanie twoją własnością i nikt jej nie zakwestionuje.
Prawdziwym skarbem człowieka według Kochanowskiego w „Pieśni III” jest cnota. Poeta czarnoleski przestrzega, aby istota ludzka nie zwracała zbytniej uwagi na swój los, bo jest on bardzo zmienny. W jednej chwili z największego bogacza można stać się największym biedakiem i to nawet bez naszej prywatnej działalności. Tutaj wystarczy koło Fortuny, która kapryśnie zarządza naszym życiem. To ona jedyna ma moc decydowania o tym, jaki los będzie dla nas odpowiedni. My możemy jedynie przyjąć jej wyroki ze spokojem, ubezpieczeni w cnotę.
Tak naprawdę nie można ufać niczemu, co ziemskie:
„Nie dufaj w złoto i w żadne pokłady,
Każdej godziny obawiaj się zdrady;
Fortuna, co da, to zasię wziąć może,
A u niej żadna dawność nie pomoże”.
Z kolei w „Trenie XI” znajdujemy zupełnie inny obraz cnoty. Pamiętać trzeba, że wiersz ten powstał po śmierci córki poety - Urszulki. Kochanowski przez długi czas nie mógł otrząsnąć się po zgonie dziecka. W trenie zanegował wartość cnoty. Podmiot liryczny pyta tutaj, po co komu cnota, skoro i tak nieszczęścia dotykają ludzi mężnych, cnotliwych, prawych w równym stopniu, co złoczyńców, barbarzyńców, czy zdrajców (przedstawiony w wierszu Brutus jest jednym z największych zdrajców świata - zdrajca własnego przyjaciela - Juliusza Cezara).
W obu wierszach widać różne postawy podmiotu lirycznego względem świata. W „Pieśni III” poeta jest wyraźnie pogodzony ze światem, czuje się szczęśliwy, kreuje się na wzorcowy przykład człowieka Renesansu - wszechstronnie wykształconego, stoickiego, harmonijnego, spokojnego. Ten obraz załamuje się w „Trenie XI”. Poeta nie jest w stanie pogodzić się z tragedią, jaka na niego spadła. Neguje wszystkie wartości, do których się wcześniej odwoływał. Nie wie, co robić i gdzie szukać odpowiedzi na pytanie: „dlaczego?”. Tren przepełniony jest smutkiem, natomiast „Pieśń III” w głównej mierze nadzieją i przestrogą. W pieśni Kochanowski wskazuje, jak powinno się żyć, w trenie zaś sam szuka odpowiedzi na te pytanie. Tragedia tak bardzo wstrząsnęła życiem Kochanowskiego, że dopuścił się zaprzeczenia samemu sobie. System wartości, który wcześniej sam ustanowił, upadł, przepadł.
Podobne wypracowania do Człowiek renesansowy - „Fraszka” czy „klejnot drogi”? Rozwiń temat analizując „Pieśń III” („Księgi Wtóre”) i „Tren XI” Jana Kochanowskiego
- Piotr Skarga „Kazania sejmowe” - interpretacja i analiza kazań
- Jan Kasprowicz „Akordy jesienne” - interpretacja i analiza wiersza
- Turpizm w twórczości Jana Andrzeja Morsztyna
- Markiz de Sade - biografia, życiorys
- Motyw samotności w literaturze - opracowanie
- Paulo Coelho „Alchemik” - alchemia, symbole alchemiczne
- Księga Hioba - Jaki był sens cierpienia Hioba? - opracowanie opowieści biblijnej
- Tomcio Paluch - streszczenie baśni
- Biblia - co to jest Biblia? Wyjaśnij, czym dla ciebie jest Biblia
- Leopold Staff „Curriculum vitae” - interpretacja i analiza wiersza
- Porównanie - co to jest porównanie? Definicja, rodzaje, funkcja porównań
- Fiodor Dostojewski - biografia, życiorys
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - charakterystyka bohaterów książki
- „Tren Fortynbrasa” - „Hamlet” - nawiązanie Zbigniewa Herberta do dramatu Szekspira
- Krzysztof Kamil Baczyński „Elegia o... (chłopcu polskim)” - środki stylistyczne i ich rola w wierszu
- Fowizm a ekspresjonizm. Dokonaj porównania na dowolnie wybranych przykładach
- Franciszek Karpiński - biografia, życiorys
- Motyw końca świata - apokalipsa w literaturze. Opracowanie
- Satyry i bajki Ignacego Krasickiego - problematyka
- Stanisław Przybyszewski „Dzieci szatana” - opracowanie utworu