Ludowe fascynacje Adama Mickiewicza. Rozwiń temat
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Początek XIX wieku przyniósł w polskiej literaturze wielką rewolucję estetyczną i ideową, która poddawała w wątpliwość wartość dotychczasowych osiągnięć twórczych, uznawanych przez młodych, zbuntowanych artystów za nieprzystające do wymogów nowoczesnego świata. Jednym z celów krytyki stała się sublimacja sztuki i jej oddalenie od swojskości ludowych obyczajów i wierzeń, w których romantycy dostrzegli naturalny, nie skażony żadnymi naleciałościami zagranicznych nowinek głos polskiej ziemi, w czasach zaborów szczególnie drogi i na nowo fascynujący.
Jednym z elementów konstytutywnych literatury romantycznej stały się wobec tego inspiracje ludową kulturą i obyczajowością, które odegrały niebagatelne znaczenie m.in. w twórczości Adama Mickiewicza. Zaważyły one na kształcie tekstu uznawanego za jeden z „pierwiosnków” nowej epoki w polskiej sztuce – utworu „Romantyczność”, który stał się niejako wykładnią założeń polskiego romantyzmu zarówno dzięki nowatorskiej formie, specyficznej kreacji bohaterów, jak i podjęciu tematyki lekceważonej wcześniej przez literatów. Dzieło opowiada o wiejskiej dziewczynie, która po utracie ukochanego traci zmysły, przemawiając do ducha widzianego jedynie przez siebie; lud wierzy w prawdziwość jej wizji dzięki stałemu, bliskiemu kontaktowi ze światem zmarłych, stając w jej obronie przed sceptycznym „mędrcem ze szkiełkiem i okiem”.
Fascynacja ludowością przyczyniła się także do powstania dzieła cenionego najwyżej w dorobku Mickiewicza – „Dziadów”. Już sam tytuł dramatycznej tetralogii nawiązuje do zjawiska mocno kojarzącego się z wsią, zupełnie zapomnianego i deprecjonowanego przez mieszkańców wielkich miast, jakim był zwyczaj odprawiania obrzędów ku czci zmarłych połączonych nierzadko z próbą nawiązania kontaktu z ich światem. Mickiewicz odnalazł w mistycyzmie tego obyczaju inspirację do refleksji o bardzo szerokim kontekście społeczno-filozoficznym, poczynając od wizji nowego ideału miłości potężniejszej niż śmierć (w cz. IV), aż po model nowoczesnego, romantycznego patriotyzmu, wolnego od logicznej kalkulacji, zależnego w pełni od emocji i „czucia” wybitnej jednostki, która dla swojej ojczyzny gotowa jest oddać życie doczesne w przekonaniu o sprawiedliwym rozliczeniu win i zasług po śmierci.
Tryb życia wsi i kojarzona z nią sielankowość zaważyły również niewątpliwie na kształcie naszej narodowej epopei, „Pana Tadeusza”, którego akcja właściwa w całości toczy się w wiejskim majątku szlacheckim. W tle czytelnik ma okazję obserwować malownicze krajobrazy i przyglądać się pracy rolników, sam zaś dworek żyje w zgodzie z prastarymi obyczajami płynącymi z głębokiej, niemal naiwnej ludowej religijności, i trybu życia narzucanego przez naturę. Takie czynniki składały się w ujęciu Mickiewicza na obraz „raju utraconego”, którym w świadomości wielu Polaków w XIX wieku była właśnie wieś ze swoim spokojem, prostotą i swego rodzaju magią ludowych obyczajów, wierzeń i tradycji.
Podobne wypracowania do Ludowe fascynacje Adama Mickiewicza. Rozwiń temat
- Czy „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza jest apologią zdrady? Rozprawka
- H.Ch. Andersen „Księżniczka na ziarnku grochu” - streszczenie baśni
- Bracia Grimm „Kopciuszek” - streszczenie baśni
- Bracia Grimm „Czerwony Kapturek” - streszczenie baśni
- Konrad Wallenrod jako bohater bajroniczny. Rozwiń temat
- Przedstaw dylematy Konrada Wallenroda i wypowiedz się na temat jego moralnych wyborów
- Mira Jaworczakowa „Oto jest Kasia” - charakterystyka Kasi
- Adam Mickiewicz „Konrad Wallenrod” - opracowanie utworu
- Czy „Pan Tadeusz” uszczęśliwił Skawińskiego („Latarnik”)? Rozprawka
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - dzieje Kmicica
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - dzieje Andrzeja Radka
- Adam Mickiewicz jako „mistrz malowania słowami”. Rozprawka
- Adam Mickiewicz jako wieszcz narodowy - czy Mickiewicz zasłużył sobie na miano wieszcza? Rozprawka
- Czy „Pan Tadeusz” powinien pozostać w szkolnym kanonie lektur obowiązkowych? Rozprawka
- Adam Mickiewicz „Konrad Wallenrod” - dzieje Konrada Wallenroda
- Romantyczne pojmowanie poety jako wieszcza narodowego. Rozwiń temat
- Bolesław Prus „Lalka” - dzieje Wokulskiego
- Dzieje Tezeusza - streszczenie
- Tomek Sawyer - opis postaci z cytatami
- Reklama telewizyjna - opis reklamy, która Ci się nie podoba