„Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”, Charles Baudelaire „Taniec Śmierci” - motyw tańca śmierci (danse macabre). Porównanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” to dialog, umożliwiający nam lepsze zrozumienie sytuacji uczonego człowieka - Mistrza - który nie potrafi wyzbyć się nadziei, że Śmierć, która po niego przyszła, da mu jeszcze trochę czasu lub też - jeszcze jedną szansę.
Śmierć została tutaj przedstawiona jako kobieta, będąca w stanie zaawansowanego rozkładu, która przeraża swoim wyglądem i uświadamia marność ludzkiego żywota, zwłaszcza jego materialnej części. Piętnuje ona pogoń za doczesnymi wartościami, które w ostatecznym rozrachunku stają się mało ważne, wręcz marginalne. Śmierć jest nieuchronna - bohaterka utworu ma wiec za zadanie ostrzec tych, którzy jeszcze pozostali przy życiu i mają szansę się uratować przed potępieniem.
Śmierć w „Rozmowie” pokazuje jak niewiele znaczą różnice klasowe, pozycja społeczna osób, którym wydawało się, że są lepsze – pod wszelkimi względami - od innych. Umierający panowie, boją się tak samo jak służący, są poddawani sprawiedliwemu osądowi, stają przed koniecznością oceny całego życia, wszystkich uczynków (zarówno dobry, jak i złych), których suma złoży się na ich dalszy los.
Baudelaire w swoim „Tańcu ze Śmiercią” skupia się na wyglądzie kobiety - Śmierci. Próbuje przedstawić ją w piękny, choć przerażający, sposób. Zwraca uwagę na misterność i jakość wykonania stroju, który - choć upiorny - jest też niezwykły. Poeta sygnalizuje fakt, iż śmierć się uśmiecha, choć jest pozbawiona ludzkich uczuć i zrozumienia dla osób, po które przychodzi. Bez względu na to, jakie jest nasze życie, w oczach śmierci pozostajemy marni, mało znaczący, wręcz - właśnie - śmieszni. Pochłonięci swoimi doczesnymi namiętnościami, poświęcamy swoje życie na niewiele znaczące sprawy, które nie mają wpływu na Ostateczność. Czasem wręcz naśmiewamy się z Śmierci. Być może robimy to po to, aby ją oswoić, dodać sobie odwagi.
Należy jednak pamiętać, że - jak mówi znane przysłowie - „Kto się śmieje, ten się śmieje ostatni”. Śmierć porywa do szaleńczego, dramatycznego - ponieważ ostatecznego - tańca wszystkich ludzi. Zabawa, którą zakłada taniec, kończy się zaś w momencie, kiedy uświadamiamy sobie, iż śmiejemy się z samych siebie (wraz ze spersonifikowaną Śmiercią), z nas, którzy umarliśmy niepostrzeżenie.
Podobne wypracowania do „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”, Charles Baudelaire „Taniec Śmierci” - motyw tańca śmierci (danse macabre). Porównanie
- Motyw miłości w „Pieśni nad Pieśniami” - miłość sakralna a miłość świecka - porównanie
- Różne sposoby przedstawiania miłości na przykładzie „Pieśni nad Pieśniami” oraz „Hymnu o Miłości”
- „Antygona” - charakterystyka Antygony z elementami rozprawki
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Motyw śmierci w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Opracowanie
- Filozoficzne treści w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Motyw danse macabre w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Opracowanie
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - Wizerunek Śmierci w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
- Miron Białoszewski „Wywiad”, „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - motyw śmierci. Porównanie
- Taniec śmierci - Motyw danse macabre w literaturze i sztuce średniowiecznej. Opracowanie
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - obraz epoki średniowiecza w utworze - opis
- „Pieśni o Rolandzie” - charakterystyka Rolanda
- „Pieśni o Rolandzie”, „Legenda o św. Aleksym” - ideał rycerza a ideał ascety. Charakterystyka porównawcza Rolanda i św. Aleksego
- „Pieśń o Rolandzie” - charakterystyka średniowiecznego rycerza na podstawie „Pieśni o Rolandzie”
- „Ars moriendi” - sztuka umierania w literaturze i sztuce średniowiecza. Opracowanie zagadnienia
- „Pieśń o Rolandzie” - wzorzec idealnego rycerza na przykładzie Rolanda
- Motyw cierpienia w literaturze na przykładzie „Księgi Hioba” - opracowanie
- „Księgi Hioba” - charakterystyka Hioba
- Człowiek wobec losu - motyw przeznaczenia na podstawie „Króla Edypa” Sofoklesa
- Sofokles „Król Edyp” - Motyw władzy w „Królu Edypie” - opracowanie
- Motyw rodziny - „Antygona”, „Król Edyp” Sofoklesa - opracowanie