Maria Konopnicka - charakterystyka twórczości i jej wpływu na kulturę
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Maria Konopnicka zadebiutowała w 1870 roku wierszem „Zimowy poranek”, który został opublikowany na łamach pisma „Kaliszanin”. W kilka lat później w „Tygodniku Ilustrowanym” ukazał się cykl wierszy zatytułowany „W górach”, w którym zaznaczył się obecny w całej twórczości tej artystki duch patriotyzmu. Utwory cieszyły się sporym uznaniem ze względu na kunszt wersyfikacyjny i bardzo plastyczne wykorzystanie elementów ludowych, które odegrały ogromną rolę w jej późniejszej twórczości.
Na przestrzeni lat 80-tych ukazały się trzy tomy „Poezji” (1881, 1883, 1887), gdzie znalazły się utwory o tematyce narodowowyzwoleńczej, nierzadko w otwarty sposób nawołujące do buntu przeciwko zaborcom. Konopnicka korzystała tutaj ze stylistyki wypracowanej w dobie romantyzmu, wzbogacając ją o elementy kształtujących się pod koniec XIX wieku prądów, głównie parnasizmu i symbolizmu. Ukoronowaniem jej twórczości poetyckiej był utwór o charakterze patriotycznym pt.: „Rota”, wydrukowany po raz pierwszy na łamach pisma dla kobiet wiejskich „Przodownica” w 1908 roku.
W latach 80-tych i 90-tych Konopnicka współpracowała również z pismem dla kobiet „Świt” oraz tygodnikiem emancypantek „Bluszcz”. W tym okresie bardzo mocno zaangażowała się w sprawy społeczne, interweniując w obronie słabszych i bezbronnych (m.in. w sprawie prześladowań dzieci w szkole we Wrześni). Dała się wówczas poznać także jako sprawny krytyk literacki, jej opracowania pojawiały się więc na łamach najważniejszych czasopism zajmujących się kulturą i sztuką – „Gazety Polskiej” i „Kuriera Warszawskiego”. Realizacją tego typu zainteresowań Konopnickiej stały się później osobne tomy eseistyczne wydawane w ostatnich latach XIX i pierwszych XX wieku: „Portrety piórem”, „Mickiewicz, jego życie i duch”, „Trzy studia” oraz „Szkice”.
Równocześnie z działalnością poetycką i publicystyczną rozwijała się twórczość nowelistyczna Konopnickiej, która przyniosła artystce największe uznanie wśród czytelników i krytyków literatury. W początkowej fazie ta część utworów pisarki pozostawała pod wpływem osiągnięć artystycznych Sienkiewicza i Orzeszkowej, później nabrała jednak własnego, charakterystycznego stylu, którego ukoronowaniem stała się nowela „Dym” wydana w 1893 roku. Od 1884 roku artystka zaczęła tworzyć książki dla dzieci, których wielkim osiągnięciem było wyeliminowanie ducha arbitralnego dydaktyzmu, zastąpionego przygodowością i odwołaniem się do specyficznej wrażliwości małych czytelników.
W swojej twórczości Konopnicka bardzo często poruszała kwestie związane z życiem najuboższych, najbardziej bezbronnych klas społecznych, w liryczny sposób obrazując ich codzienne życie i nierozerwalnie towarzyszącą mu niedolę. Zwracała uwagę na społeczne nierówności i proces zobojętnienia na ludzką krzywdę, tropiąc, piętnując i pragnąc zmienić jej przyczyny nie tylko za pomocą oręża w postaci słowa pisanego, ale również w postaci rzeczywistych działań, z których była znana w całym środowisku kulturalno-literackim końca XIX wieku. Działalność publicystyczna umożliwiła pisarce bezpośrednie zetknięcie się z problemami miejskiego i wiejskiego proletariatu, które zaangażowanej społecznie osoby nie mogły pozostawić obojętną. Zwłaszcza jej twórczość nowelistyczna posiada bardzo wyraźny charakter interwencyjny, który doskonale wpisywał się w wymagania, jakie stawiała przed twórcami literatura pozytywizmu.
Podobne wypracowania do Maria Konopnicka - charakterystyka twórczości i jej wpływu na kulturę
- Anatol Stern - biografia, życiorys
- Sławomir Mrożek „Lew” - streszczenie opowiadania
- Janusz Głowacki - biografia, życiorys
- List Goplany - Juliusz Słowacki „Balladyna” - List Goplany do czytelnika o jej nieszczęśliwym losie
- Antoni Malczewski „Maria” - opracowanie, interpretacja utworu
- Władysław Broniewski „Co mi tam troski” - interpretacja i analiza utworu
- George Orwell „Rok 1984” - Jednostka wobec systemu totalitarnego. Opracowanie tematu
- Mowa sądowa oskarżająca Izabelę Łęcką - napisz mowę sądową
- Tadeusz Różewicz „Cierń” – interpretacja i analiza wiersza
- Daniel Naborowski „Na toż” - interpretacja i analiza wiersza
- Zbigniew Herbert „W pracowni” - interpretacja i analiza wiersza
- Literatura średniowiecza - Motyw śmierci w literaturze średniowiecza - opracowanie
- Ignacy Krasicki „Wstęp do bajek” - interpretacja i analiza utworu
- Witkacy - funkcja i rola groteski w utworach Witkacego
- Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni” - opracowanie, problematyka powieści
- Czesław Miłosz jako moralista. Rozwiń temat w kontekście wiersza „Walc”
- Mikołaj Gogol - biografia, życiorys
- Napisz list do jednego z dzieci z Bullerbyn - Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”
- Adam Mickiewicz „Dziady” - uniwersalizm przesłania III części „Dziadów”
- Józef Czechowicz - wiersze - charakterystyka twórczości