Tadeusz Makowski „Jazz” - opis obrazu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Tadeusz Makowski, jeden z najwybitniejszych malarzy XX wieku, stworzył „Jazz” w 1929 roku. Dzieło należy do serii pięciu płócien przedstawiających motywy muzyczne. „Jazz” jest obrazem unikatowym, w czasie kiedy powstawał nie było drugiego dzieła o podobnej tematyce. Na obrazie wyraźnie widać indywidualny styl Makowskiego, który wykrystalizował się właśnie w okresie lat 30.
Uproszczonym, syntetycznym elementom obrazu artysta nadał geometryczne kształty oraz obrysował je konturem. Przynosi to skojarzenie z ekspresjonizmem i elementami kubizmu. Tematem obrazu jest kilka postaci sprawiających wrażenie, składających się z figur geometrycznych, kukiełek wystruganych z drewna. Każda z nich gra na instrumencie (trąbka, saksofon, skrzypce, bęben, tamburyn), zaś tłem obrazu są barwne plamy. Przyklejone, a raczej wystrugane na twarzach figurek uśmiechy, kojarzą się ze sztucznym uśmiechem cyrkowych klaunów. Pozornie ciemna kolorystyka obrazu, utrzymana w tonacjach brązów i żółci, rozświetlona jest przez – charakterystyczne dla artysty – snopy jasnego światła. Te specyficzne elementy iluministyczne są charakterystyczne malarstwa Makowskiego. Postać-kukła to również popularny wątek w jego twórczości, symbol ten ma ewokować groteskową wizję ludzkiego życia przypominającego maskaradę, świat masek i rekwizytów.
Zainteresowania Makowskiego scenografią teatralną przejawiły się w wykonywaniu kukiełek dla krakowskiego kabaretu „Zielony Balonik”. Geometryzacja postaci podkreśla ich uprzedmiotowienie. Kukły budują również nastrój niesamowitości i grozy.
W latach 20. artysta związany był z ekspresjonistycznymi malarzami, w tym między innymi z: Marcelem Gromairem, Edouardem Georgem, Pierrem Dubreuilem, Per Krohgiem i Julesem Pascinem. Ten okres był niezwykle istotny w całej twórczości Makowskiego, szczególnie ważny był 1928 rok. To wówczas krystalizuje się u malarza indywidualny styl obrazowania, który wyróżnia go na tle całej sztuki europejskiej. Syntetycznie ujętym formom twórca zaczął nadawać geometryzujący zarys. W tym czasie powstała seria dzieł przedstawiająca motywy muzyczne: „Chłopcy z fujarkami”, „Czworo dzieci z trąbą”, „Kobziarze”, „Trzej grajkowie” oraz omawiany „Jazz” .
Podobne wypracowania do Tadeusz Makowski „Jazz” - opis obrazu, interpretacja
- Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn” - cechy charakteru dzieci z Bullerbyn. Opis
- Tragedia antyczna - budowa i kompozycja tragedii greckiej
- Maria Konopnicka „Rota” - opracowanie utworu
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - charakterystyka Zołzikiewicza
- Portret kobiety w wierszu „Niestatek” („Oczy są ogień...”) Jana Andrzeja Morsztyna - charakterystyka
- Ponadczasowość utworu „Dywizjon 303” A. Fiedlera
- Archetyp matki - opracowanie, przykłady literackie
- Krytyka narodu, społeczeństwa i poszczególnych jednostek w „Kordianie” Słowackiego
- Goethe „Faust” - czy Faust zasłużył na zbawienie? Wypracowanie
- William Szekspir „Romeo i Julia” - charakterystyka Julii
- Konstanty Ildefons Gałczyński - biografia, życiorys
- Kazimierz Brandys - biografia, życiorys
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren XV” - interpretacja i analiza trenu
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - „Inny świat” jako zbiór opowieści biograficznych
- „Chłopcy z Placu Broni” Ferenc Molnar - opowiedz najciekawszą przygodę z lektury
- Czesław Miłosz „Nadzieja” - interpretacja i analiza wiersza
- Alfred Szklarski - biografia, życiorys
- Antoni Czechow - biografia, życiorys
- Małgorzata Musierowicz „Szósta klepka” - charakterystyka Celestyny Żak
- Jan Kochanowski „Tren XIX”, „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza - niepokoje matek i ich źródła. Opracowanie tematu