Edgar Degas „Błękitne tancerki” - opis obrazu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Edgar Degas urodził się w 1834 r. w Paryżu. Ze stolicą Francji związany był do końca życia (1917) i to właśnie tam rozpoczął swą działalność twórczą. Jako malarz był reprezentantem impresjonizmu. Szczególnie ciekawie potrafił ukazywać postaci znajdujące się w ruchu („Lekcja tańca”, „Primaballerina”). Na skutek zaangażowania w pracę artystyczną znacznie pogorszył się jego wzrok. Już w latach 80. Degas zaczął malować akwarele, które nie wymagały wielkiej ostrości tego zmysłu.
Obraz „Błękitne tancerki” powstał ok. 1890r., był więc dziełem ze schyłkowego okresu twórczości Degasa. Na płótnie ukazany został kwartet tańczących baletnic. Kolorystyka dzieła jest bardzo subtelna i delikatna. W centrum kompozycji znajduje się plama błękitu (sukienki tancerek). Tło stanowi mieszanina jasnych odcieni zieleni, brązu i pomarańczowego oraz noszonego przez kobiece postacie odcienia niebieskiego. Jaskrawe barwy kontrastują ze kolorem skóry tancerek - niemal śnieżną bielą.
Degas na swoim obrazie w mistrzowski sposób przedstawił zawieszone w ruchu artystki. Oglądając to płótno można mieć wrażenie, że za ułamek sekundy odwieczne koło tańca ponownie zacznie się obracać. Osadzone gdzieś wśród drzew baletnice tworzą wyłom w jednolitej strukturze kolorystycznej otoczenia. Błękit tworzy opozycję do kolorów charakterystycznych dla natury.
„Błękitne tancerki” można oglądać jako przedstawienie szczególnej potęgi ruchu i tańca, który tak bardzo fascynował Degasa. Kolor przypisany tytułowym postaciom symbolizuje szczęście, uduchowienie, spokój oraz wolność. Być może właśnie barwa będących w ruchu tancerek ma przywodzić na myśl wszystko to, co człowiek może odnaleźć wtedy, kiedy wchodzi w taneczny trans.
Podobne wypracowania do Edgar Degas „Błękitne tancerki” - opis obrazu, interpretacja
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - „Inny świat” jako zbiór opowieści biograficznych
- „Chłopcy z Placu Broni” Ferenc Molnar - opowiedz najciekawszą przygodę z lektury
- Czesław Miłosz „Nadzieja” - interpretacja i analiza wiersza
- Alfred Szklarski - biografia, życiorys
- Antoni Czechow - biografia, życiorys
- Małgorzata Musierowicz „Szósta klepka” - charakterystyka Celestyny Żak
- Jan Kochanowski „Tren XIX”, „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza - niepokoje matek i ich źródła. Opracowanie tematu
- J.M. Barrie „Przygody Piotrusia Pana” - charakterystyka Wendy
- Olga Tokarczuk „Dom dzienny, dom nocny” - moje wrażenia z lektury
- Krystyna Siesicka „Zapałka na zakręcie” - charakterystyka Mady
- Dan Brown - biografia, życiorys
- Krzysztof Kamil Baczyński „Elegia o... (chłopcu polskim)” - interpretacja, analiza i opracowanie elegii
- Jan Matejko „Bitwa pod Grunwaldem” - opis, interpretacja obrazu
- Alina i Czesław Centkiewiczowie „Zaczarowana zagroda” - problematyka
- Krzysztof Kamil Baczyński „Samotność” - Stan duszy człowieka opuszczonego - opis, opracowanie
- Bolesław Leśmian „Piła” - interpretacja i analiza utworu
- Tragedia antyczna - cechy tragedii greckiej
- Edward Stachura „Zobaczysz” – interpretacja i analiza wiersza
- Ignacy Krasicki „Filozof i chłop” - interpretacja i analiza bajki
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - charakterystyka Raskolnikowa