Grupy poetyckie 20-lecia międzywojennego - Kwadryga

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Grupa literacka o nazwie Kwadryga powstała w Warszawie w 1927 roku w ramach tzw. II awangardy skupionej wokół czasopisma „Kwadryga”, którego redaktorem i wydawcą był Władysław Sebyła, jeden z twórców polskiego katastrofizmu. Stanął on również na czele stowarzyszenia skonstruowanego na bazie rówieśniczego środowiska, funkcjonującego na przełomie lat 20. i 30. na Uniwersytecie Warszawskim, doprowadzając do utworzenia nowej formacji kulturalnej. Pierwotnie wchodziła ona w skład Koła Literackiego utworzonego z inicjatywy Stanisława Ryszarda Dobrowolskiego, jednak po kilku miesiącach młodzi twórcy postanowili utworzyć własny, niezależny program.
W skład Kwadrygi weszło jedenastu twórców, których połączyła idea wyartykułowania pewnego rodzaju odmienności artystycznej na tle dwóch dominujących w okresie międzywojennym grup: Skamandrytów i Awangardy Krakowskiej. Szczególny sprzeciw w tym kręgu budziły rozwiązania wprowadzone do poezji przez Juliana Tuwima, choć w późniejszym okresie twórcy Kwadrygi zbliżyli się do jego stylistyki, wprowadzając zaledwie nieznaczne zmiany. Patronami artystycznymi grupy w całym okresie jej działalności byli Cyprian Kamil Norwid i Stanisław Brzozowski, dosyć wyraźny wpływ na stylistykę wierszy pisanych w ramach tej grupy miała także twórczość Stanisława Witkiewicza ojca.
Pomimo ostrej krytyki Skamandra poeci Kwadrygi mieli wiele wspólnego z tą grupą literacką. W 1930 roku zaczęli organizować spotkania z publicznością wzorowane na tych, które w warszawskich kawiarniach urządzali Tuwim, Słonimski i Iwaszkiewicz. Kwadryga nie stworzyła również usystematyzowanych założeń formalnych dla swojej poezji, ograniczając się jedynie do narzucenia jej eklektycznej formy. Treść zwróciła się natomiast w stronę zagadnień społecznych, przede wszystkim ku krytyce zachodzących w społeczeństwie nierówności – czy to na poziomie płci, majętności, pochodzenia, czy też pełnionej funkcji. W poezji kwadrygantów bardzo często pojawiały się również wątki pacyfistyczne, jak i apologia kultu pracy i antyurbanizm.
W 1931 roku doszło do rozłamu polityczno-ideowego wewnątrz grupy, zaś czasopismo „Kadryga” zaczęło notować straty, wobec czego podjęto decyzję o zaprzestaniu jego wydawania. Ten rok uznaje się również za graniczny dla funkcjonowania całej formacji.
Do najważniejszych przedstawicieli Kwadrygi należeli: Władysław Sebyła, Mieczysław Bibrowski (pomysłodawca i założyciel grupy i pisma), Stefan Flukowski, Włodzimierz Słobodnik, Lucjan Szenwald, Zbigniew Uniłowski, Stanisław Ryszard Dobrowolski, Nina Rydzewska, Konstanty Ildefons Gałczyński (przejściowo).
Podobne wypracowania do Grupy poetyckie 20-lecia międzywojennego - Kwadryga
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - charakterystyka Raskolnikowa
- „Szewcy” Witkacego - postulat Czystej Formy
- Boccaccio „Dekameron” - „Sokół” - opis noweli. Cechy noweli „Sokół”
- Ryszard Kapuściński „Cesarz” - motyw władzy w „Cesarzu” Kapuścińskiego. Opracowanie
- Jarosław Iwaszkiewicz „Panny z Wilka” - charakterystyka bohaterek opowiadania
- Kordian jako bohater-idealista doby romantyzmu - rozwiń temat na podstawie utworu Juliusza Słowackiego „Kordian”
- Tolkien „Władca Pierścieni” - charakterystyka Aragorna
- Wiersze Daniela Naborowskiego - Motyw wanitatywny w twórczości Daniela Naborowskiego. Opracowanie
- Dorota Terakowska „Tam, gdzie spadają anioły” - opracowanie
- Julian Ursyn Niemcewicz „Powrót posła” - komedia polityczna i obyczajowa. Problemy polityczne, społeczne, obyczajowe w „Powrocie posła”
- Bolesław Prus „Placówka” - stylizacja gwarowa w „Placówce” Bolesława Prusa
- Goethe „Faust” - Dlaczego Faust podpisał cyrograf? Wypracowanie
- „Szatan z siódmej klasy” Kornel Makuszyński - Adaś w niewoli u bandytów
- Konceptyzm - wyjaśnienie pojęcia, przedstawiciele, przykłady
- Tove Jansson - biografia, życiorys
- Krytyka stosunków społecznych na przykładzie utworów „Żeńcy” Szymona Szymonowica oraz „Krótkiej rozprawy między Panem, Wójtem a Plebanem” Mikołaja Reja
- Olga Tokarczuk „Bieguni” - recenzja książki
- Czy chciałbyś się zaprzyjaźnić z chłopcami z klasy Mikołajka? R. Goscinny, J.J. Sempe „Mikołajek”
- Patriotyczna twórczość Jana Kochanowskiego i Mikołaja Reja
- Zofia Nałkowska „Granica” - interpretacja tytułu i jego znaczenie metaforyczne