Adam Asnyk „Jednego serca...” - opracowanie sonetu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Sonet o incipicie „Jednego serca...” został spopularyzowany dzięki jego brawurowemu wykonaniu muzycznemu przez Czesława Niemena. Później wiersz zaadaptowany do wykonania scenicznego wykonywali m.in. bracia Cugowscy. Taka popularność świadczy o uniwersalnym przesłaniu utworu oraz o wciąż aktualnej tematyce.
Wiersz opowiada o, znanej w każdej epoce i każdym zakątku świata, potrzebie miłości. Jest to pragnienie niezbywalne, a jego niespełnienie nierzadko prowadzi do wielkich dramatów i nieszczęść. Utwór utrzymany został w typowej dla Asnyka atmosferze żalu i melancholii. Nie ma tu miejsca na radość z obcowania z ukochaną osobą. Sonet nie porusza jednak tematyki miłości nieodwzajemnionej, ale mówi o tej, która istnieje tylko potencjalnie. Wyrażony jest więc ból wywołany potrzebą obdarzenia kogoś uczuciem przy jednoczesnym nieistnieniu takiej osoby.
Utwór rozpoczyna się eliptycznym wykrzyknikiem: „Jednego serca!”, który zostaje rozbudowany w drugim wersie: „ tak mało, tak mało,/ Jednego serca trzeba mi na ziemi!”. Widoczna jest tutaj antyteza podkreślająca niewielkie, w rozumieniu poety, potrzeby: na całej wielkiej, pełnej rozmaitych osób ziemi, jemu do szczęścia potrzebne jest tylko uczucie jednej jedynej dziewczyny. Nie została ona wymieniona imiennie, gdyż poeta nie ma na myśli żadnej konkretnej kobiety. Tęskni on za ideą, która miałaby się zrealizować w osobie nieznanej jeszcze dziewczyny.
Owe wykrzyknienie na początku pierwszej zwrotki i dalej – cały wiersz stanowi jedną wielką prośbę. Nie wiemy, do kogo zwraca się podmiot liryczny, ale ze względu na liczne odniesienia do retoryki chrześcijańskiej przypuszczać możemy, iż odbiorcą prośby miałby być Bóg. Wtedy sonet byłby rodzajem modlitwy. Wyrażenie „cichy między cichemi” nasuwa skojarzenie z językiem biblijnym, podobnie jak słowa w kolejnej zwrotce: „święty między świętemi”. Pojawiają się także symbole nieba i aniołów, co zbliża wydźwięk miłości, o którą prosi podmiot liryczny, do uczucia platonicznego.
Jednak nie bez przyczyny podmiot wspomina o ustach i białych dłoniach. Cielesny aspekt uczucia także jest ważny. Istotne jest to, iż związek dwojga ludzi zostaje uświęcony przez łączące ich uczucie – to dzięki ustom kobiety dowiedziałby się, co to wieczność, dzięki odbiciu w jej oczach zbliżyłby się do świętości. Miłość jest więc przedstawiona jako uczucie wzbogacające i sprawiające, iż życie człowieka staje się lepsze.
Po wstępnych marzeniach dotyczących spotkania wymarzonej kobiety następuje gorzki powrót do rzeczywistości. Rojenia o wszechogarniającym uczuciu, dzięki któremu podmiot liryczny czuby się naprawdę spełniony, pryskają jak bańka mydlana, kiedy uświadamia sobie, iż trzeba zejść na ziemię i znów zmierzyć się z samotnością.
Ostatnia zwrotka tworzy klamrę kompozycyjną z pierwszą. Powtórzone zostają słowa: „Jednego serca! Tak mało...”, jednak kończą się one smutną refleksją, iż widocznie to, o co prosi podmiot liryczny, to za wielka rzecz, aby mogła zostać spełniona.
W głosie podmiotu lirycznego słychać rozterkę, gdyż zdaje on sobie sprawę, iż wśród tylu kobiet na świecie potrzeba spotkania tylko jednej i że to nie jest duże wymaganie. Jednak z drugiej strony uświadamia sobie, iż – paradoksalnie – właśnie znalezienie tej jedynej, odpowiedniej towarzyszki życia może przypominać szukanie „igły w stogu siana.”
Sonet posiada smutną konkluzję, iż mimo tego, że miłość jest niezbywalna potrzebą człowieka, losy nie zawsze układają się tak, jak byśmy tego chcieli. Samotność, wyobcowanie, alienacja to problemy, z którymi boryka się niejeden mężczyzna i niejedna kobieta. Właśnie ze względu na aktualność tematu samotności sonet Asnyka jest wciąż tak popularny. Poeta wyraził bowiem ów problem nadzwyczaj plastycznie i przekonująco.
Podobne wypracowania do Adam Asnyk „Jednego serca...” - opracowanie sonetu
- Goethe „Faust” - Dlaczego Faust podpisał cyrograf? Wypracowanie
- „Szatan z siódmej klasy” Kornel Makuszyński - Adaś w niewoli u bandytów
- Konceptyzm - wyjaśnienie pojęcia, przedstawiciele, przykłady
- Tove Jansson - biografia, życiorys
- Krytyka stosunków społecznych na przykładzie utworów „Żeńcy” Szymona Szymonowica oraz „Krótkiej rozprawy między Panem, Wójtem a Plebanem” Mikołaja Reja
- Olga Tokarczuk „Bieguni” - recenzja książki
- Czy chciałbyś się zaprzyjaźnić z chłopcami z klasy Mikołajka? R. Goscinny, J.J. Sempe „Mikołajek”
- Patriotyczna twórczość Jana Kochanowskiego i Mikołaja Reja
- Zofia Nałkowska „Granica” - interpretacja tytułu i jego znaczenie metaforyczne
- Witold Gombrowicz - biografia, życiorys
- Juliusz Słowacki „Kordian” - Motyw kobiety w romantyzmie na podstawie „Kordiana” i wiedzy o epoce
- Ignacy Krasicki „Jagnię i wilcy” - interpretacja i analiza bajki
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” jako dramat społeczny - cechy
- Jak oceniasz Danusię? Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem”
- Krzysztof Kamil Baczyński „Dwie miłości” - interpretacja i analiza. Miłość do kobiety i miłość do Ojczyzny
- Goethe „Król Olch” , „Romantyczność” Adama Mickiewicza - cechy ballady na przykładzie utworów
- „bruLion” - charakterystyka czasopisma literackiego
- Balzac „Ojciec Goriot” - charakterystyka postaci
- Lewis Carroll „Alicja w Krainie Czarów” - charakterystyka postaci
- Pieter Bruegel „Walka karnawału z postem” - opis obrazu