Pieter Bruegel „Walka karnawału z postem” - opis obrazu

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Walkę karnawału z postem” namalował niderlandzki artysta Peter Bruegel. Zainspirował go spór, który pojawił się w Kościele katolickim. Kościół nakazywał wiernym żyć tak, by osiągnąć zbawienie. Sposobem na to miało być umartwianie, asceza i odpusty. Inaczej sprawę widzieli twórcy reformacji. Ich przywódcą był Marcin Luter, który zaprotestował przeciwko nauce Kościoła.
Bruegel przedstawił tętniący życiem plac miejski. W otoczeniu wielu budynków widzimy tłum ludzi wykonujących różne czynności. Obraz podzielony jest na dwie części. Po lewej stronie znajduje się karczma, po prawej kościół. Lewa strona symbolizuje karnawał, a prawa post. Podobnie jest z postaciami. Wśród nagromadzonych osób można dostrzec grubego mężczyznę siedzącego na beczce oraz szczupłego, siedzącego na tronie ascetę.
Siedzący na beczce trzyma w ręku rożen z nabitym na niego prosięciem i kaczką. Dokoła beczki rozrzucone są kości i skorupki jajek. Autor kontrastuje przepych, rozpustę ze ścisłym, ascetycznym postem. Obok kościstego mężczyzny można dostrzec suchary, w ręku trzyma łopatę, na której leżą dwie ryby. Jest to symbol głodu. Sam jest wychudzony, w pasie zaś przepasany różańcem. Łopata i rożen mogą wskazywać na prowadzoną przez nich walkę.
Cała scena pokazana jest z lotu ptaka. Obok dwóch centralnych postaci znajdują się ich zwolennicy i towarzysze. Obok reprezentanta karnawału widzimy osoby otyłe, przebrane, z maskami na twarzach. Przy reprezentującym post człowieku zgromadzeni są ludzie wychudzeni, sprawiający wrażenie idących w procesji.
Obraz Bruegla bogaty jest w symbole i aluzje. Sceny przedstawione to zwykłe, codzienne czynności np. czerpanie wody ze studni, zwożenie plonów z pola. Widzimy także osobę, która spowiada się w kościele. Na obrazie widoczne są także rozrywki: tańce, gra na instrumentach.
Artysta przedstawił dwie koncepcje życia: zabawy i umartwiania się. Żadna z nich nie jest idealna. Karnawał zakłada beztroskie życie, post natomiast wprowadza w nie wiele ograniczeń. Żaden z nich jednak nie wprowadza równowagi. W życiu istnieją skrajności, które należy umieć wyważyć.
Podobne wypracowania do Pieter Bruegel „Walka karnawału z postem” - opis obrazu
- Adam Asnyk „Jednego serca...” - opracowanie sonetu
- Juliusz Słowacki „Kordian” - Motyw kobiety w romantyzmie na podstawie „Kordiana” i wiedzy o epoce
- Ignacy Krasicki „Jagnię i wilcy” - interpretacja i analiza bajki
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” jako dramat społeczny - cechy
- Jak oceniasz Danusię? Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem”
- Krzysztof Kamil Baczyński „Dwie miłości” - interpretacja i analiza. Miłość do kobiety i miłość do Ojczyzny
- Goethe „Król Olch” , „Romantyczność” Adama Mickiewicza - cechy ballady na przykładzie utworów
- „bruLion” - charakterystyka czasopisma literackiego
- Balzac „Ojciec Goriot” - charakterystyka postaci
- Lewis Carroll „Alicja w Krainie Czarów” - charakterystyka postaci
- Władysław Broniewski „Ballady i romanse” - interpretacja i analiza wiersza
- Abelard i Heloiza – słynni kochankowie w literaturze. Opracowanie
- Tadeusz Gajcy - biografia, życiorys
- Mikołaj Rej „Żywot człowieka poczciwego”, Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy” - porównanie obrazu życia ludzkiego w utworach
- Dramat współczesny - „Kartoteka” Tadeusza Różewicza
- Vincent van Gogh „Jedzący kartofle” - opis obrazu, interpretacja
- Barokowe spojrzenie na życie ludzkie ukazane na przykładzie wiersza Daniela Naborowskiego „Krótkość żywota” oraz innych utworów literackich tej epoki
- Jan Kochanowski „Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie...” - interpretacja i analiza pieśni
- Cyprian Kamil Norwid „W Weronie”, „Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie” - interpretacja i analiza porównawcza wierszy
- Edmund Niziurski „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa” - opracowanie utworu