Barokowe spojrzenie na życie ludzkie ukazane na przykładzie wiersza Daniela Naborowskiego „Krótkość żywota” oraz innych utworów literackich tej epoki
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
W baroku diametralnie zmienia się koncepcja życia. Po epoce renesansu, kiedy to stawiano na ład, harmonię i spokój, poeci zaczęli zauważać, iż taka wizja świata nie przystaje do jego realnego obrazu. Twórcy zaczęli skupiać się na swoim wnętrzu, analizując postawy, działania człowieka oraz ich konsekwencje.
Silnym piętnem na barokowej twórczości odcisnęły się niepokoje dotyczące wyborów między życiem doczesnym a wiecznym. Pokusy ziemskie były uznawane za elementy odciągające od zbawienia, więc słaby człowiek, wodzony na pokuszenie, prowadzić musiał nieustanną walkę. Chyba jeszcze nigdy wcześniej tak dobitnie nie uzmysławiano sobie skończoności życia doczesnego, stąd popularność elementów wanitatywnych i przewodni w wielu utworach temat śmierci.
Daniel Naborowski był jednym z przedstawicieli metafizycznego nurtu poezji barokowej. Jego „Krótkość żywota” jest wierszem celnie i dobitnie oddającym ówczesne niepokoje egzystencjalne. Już sam tytuł wskazuje na uświadomienie sobie efemeryczności życia.
Człowiek przedstawiony jest w wierszu jako pojedynczy trybik w wielkiej machinie czasu, a poszczególne życie trwa tyle, co mgnienie. Słynne „dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt” określające charakter ludzkiej egzystencji, na stałe wpisało się w kanon cytatów diagnozujących życie.
Podmiot liryczny podkreśla nieustanne działanie czasu, który z każdą chwilą przybliża nas do śmierci. W stosunku do teraźniejszości, używa nawet czasu przeszłego, by podkreślić, iż tak naprawdę nie jesteśmy w stanie uchwycić aktualności, gdyż nawet, jeśli o niej pomyślimy, natychmiast staje się przeszłością.
Niewesołą diagnozę życia ludzkiego stawia także Mikołaj Sęp–Szarzyński. Ten oryginalny przedstawiciel wczesnego baroku w utworze pt. „O wojnie naszej, jaką wiedziemy z szatanem, światem i ciałem” przedstawia egzystencję człowieka jako nieustanną walkę z pokusami świata doczesnego. Ciało jest przybytkiem szatańskim, gdyż to za jego sprawą musimy dokonywać ciągłych wyborów między uczynkami moralnymi i niemoralnymi. Jednak podmiot liryczny swoją nadzieję upatruje w Bogu, dzięki którego łasce będzie w stanie poradzić sobie z wszelkimi przeciwnościami losu. Jako „wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie” potrzebuje siły, która pomagałaby mu walczyć z grzechami i znajduje ją właśnie w osobie Boga.
Żal, chęć pokuty i rozterki wewnętrzne to także motywy sonetu I Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego, pt.: „O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego”. Śmierć przedstawiana jest tutaj jako nieustannie podążające za podmiotem lirycznym widmo, uświadamiające mu nieuchronność końca. Fakt ten prowokuje do spojrzenia wstecz na swoje życie i przypomnienia sobie wszystkich popełnionych grzechów. „Niestałe dobra” to czynniki, które odwodzą nas od prawdziwego szczęścia, a więc Boga. Podmiot żałuje błędów młodości i przestrzega przed zbytnim przywiązywaniem się do rozkoszy ziemskich.
Barokowa wizja życia ludzkiego zawsze była spojrzeniem w perspektywie śmierci. Świadomość jej nieuniknioności mobilizowała poetów do propagowania takiego stylu życia, który zapewniłby nagrodę w niebie. Jednak natura ludzka nie daje się tak łatwo przezwyciężyć – stąd owe wielkie batalie i wojny, które człowiek prowadzi właściwie sam ze sobą i własną niedoskonałością.
Podobne wypracowania do Barokowe spojrzenie na życie ludzkie ukazane na przykładzie wiersza Daniela Naborowskiego „Krótkość żywota” oraz innych utworów literackich tej epoki
- „bruLion” - charakterystyka czasopisma literackiego
- Balzac „Ojciec Goriot” - charakterystyka postaci
- Lewis Carroll „Alicja w Krainie Czarów” - charakterystyka postaci
- Pieter Bruegel „Walka karnawału z postem” - opis obrazu
- Władysław Broniewski „Ballady i romanse” - interpretacja i analiza wiersza
- Abelard i Heloiza – słynni kochankowie w literaturze. Opracowanie
- Tadeusz Gajcy - biografia, życiorys
- Mikołaj Rej „Żywot człowieka poczciwego”, Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy” - porównanie obrazu życia ludzkiego w utworach
- Dramat współczesny - „Kartoteka” Tadeusza Różewicza
- Vincent van Gogh „Jedzący kartofle” - opis obrazu, interpretacja
- Jan Kochanowski „Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie...” - interpretacja i analiza pieśni
- Cyprian Kamil Norwid „W Weronie”, „Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie” - interpretacja i analiza porównawcza wierszy
- Edmund Niziurski „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa” - opracowanie utworu
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - streszczenie skrótowe
- Stefan Żeromski „Wierna rzeka” - charakterystyka Salomei Brynickiej
- „Legenda o świętym Aleksym” - Charakterystyka św. Aleksego
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - reportaż – jeden dzień w porcie rybackim
- Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa” - charakterystyka Pana Kleksa
- Ernest Hemingway - biografia, życiorys
- Opisz bitwę na Placu Broni - „Chłopcy z Placu Broni” Ferenc Molnar