Tadeusz Gajcy - biografia, życiorys
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Urodził się 8 lutego 1922 r. w Warszawie, w rodzinie o węgierskich korzeniach. Najwybitniejszy, obok Baczyńskiego, poeta pokolenia Kolumbów, walczył podczas II wojny światowej jako żołnierz Armii Krajowej, uczestniczył w Powstaniu Warszawskim w sierpniu 1944 r., podczas którego zginął (najprawdopodobniej 16 sierpnia).
Już jako młody człowiek pisał wiersze, jednak zaczął traktować własną twórczość poważnie dopiero jako 16 latek.
Ukończył szkołę oo. Marianów w Warszawie, w 1941 r. zdał maturę i rozpoczął studia z polonistyki na tajnych kompletach Uniwersytetu Warszawskiego, które jednak po roku porzucił.
Podczas wojny działał w konspiracji, jako członek prawicowej Konfederacji Narodu, był jednym z twórców jej pisma „Sztuka i Naród” oraz jego ostatnim redaktorem. Na łamach tego podziemnego almanachu debiutował w 1942 r., wierszem „Wczorajszemu”, po czym regularnie drukował tam swoje wiersze i fragmenty prozy, pod pseudonimami (Karol Topornicki, Roman Oścień, Topór), a także artykuły zgodne z poglądami Konfederacji, m.in. negujące sztukę międzywojenną (za wyjątkiem Czechowicza i Miłosza) oraz emigracyjną. Podkreślał mesjańską rolę Polski, popierał poezję zagrzewającą do walki. Nie był jednak w swoich poglądach tak skrajny, jak to głosiła KN, zapewne dlatego, że jego spojrzenie było bardziej literackie niż ideologiczne.
Od 1942 r. pracował jako reporter „Nowej Polski - Wiadomości Codziennych”.
Pierwszy zbiór wierszy Gajcego „Widma” (wydany w 1943 r. pod pseudonimem Karol Topornicki) zawierał utwory debiutanckie, wpisujące się nurt liryki tyrtejskiej. To poezja będąca swoistą kontynuacją katastrofizmu, jednak o niepospolitej formie: w przeciwieństwie do dzieł o tematyce wojennej innych autorów, nie opisuje brutalnej rzeczywistości wprost, lecz za pomocą obrazów symbolicznych i wizji apokaliptycznych, z elementami groteski. Gajcy chętnie posługiwał się także konwencją snu, która ułatwiała mu łączenie realizmu z baśniowością.
Kolejny tom „Grom powszedni” (1944 r., również ukazał się pod pseudonimem) zdradza już wypracowaną przez Gajcego wizję poezji, której przewodnią myślą była mistyczna ofiara w imię patriotyzmu, a także dylematy rozgrywające się między miłością a nienawiścią, oraz oswajanie śmierci.
Gajcy został dwukrotnie nagrodzony przez Biuletyn Literacki, za utwory: „Uderzenie”, „Śpiew murów” i „Rapsod o Warszawie”.
Po śmierci Gajcego zebrano jego pisma, które ukazywały się uprzednio na łamach „Sztuki i Narodu”, a także te, których wcześniej nie drukowano, a które zachowały się jedynie jako rękopisy: ludowa szopka „Misterium Niedzielne” oraz dramat „Homer i Orchidea”.
Podobne wypracowania do Tadeusz Gajcy - biografia, życiorys
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” jako dramat społeczny - cechy
- Jak oceniasz Danusię? Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem”
- Krzysztof Kamil Baczyński „Dwie miłości” - interpretacja i analiza. Miłość do kobiety i miłość do Ojczyzny
- Goethe „Król Olch” , „Romantyczność” Adama Mickiewicza - cechy ballady na przykładzie utworów
- „bruLion” - charakterystyka czasopisma literackiego
- Balzac „Ojciec Goriot” - charakterystyka postaci
- Lewis Carroll „Alicja w Krainie Czarów” - charakterystyka postaci
- Pieter Bruegel „Walka karnawału z postem” - opis obrazu
- Władysław Broniewski „Ballady i romanse” - interpretacja i analiza wiersza
- Abelard i Heloiza – słynni kochankowie w literaturze. Opracowanie
- Mikołaj Rej „Żywot człowieka poczciwego”, Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy” - porównanie obrazu życia ludzkiego w utworach
- Dramat współczesny - „Kartoteka” Tadeusza Różewicza
- Vincent van Gogh „Jedzący kartofle” - opis obrazu, interpretacja
- Barokowe spojrzenie na życie ludzkie ukazane na przykładzie wiersza Daniela Naborowskiego „Krótkość żywota” oraz innych utworów literackich tej epoki
- Jan Kochanowski „Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie...” - interpretacja i analiza pieśni
- Cyprian Kamil Norwid „W Weronie”, „Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie” - interpretacja i analiza porównawcza wierszy
- Edmund Niziurski „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa” - opracowanie utworu
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - streszczenie skrótowe
- Stefan Żeromski „Wierna rzeka” - charakterystyka Salomei Brynickiej
- „Legenda o świętym Aleksym” - Charakterystyka św. Aleksego