Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Gospodarza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Gospodarz w dramacie Stanisława Wyspiańskiego to postać bardzo ciekawa. Jest on przedstawicielem inteligencji, który wziął ślub z chłopką. Staje się więc on niejako spoiwem między chłopami a ludnością z miasta. Posiada swoją chatę na wsi, w której odbywa się tytułowe wesele. Również samo jego określenie – Gospodarz - sugeruje, że w utworze pełni ważną rolę.
Charakteryzując Gospodarza, nie sposób pominąć zamiłowania do kultury chłopów. O jego ludomanii świadczy związek małżeński, który zawarł dziesięć lat przed opisywanymi wydarzeniami. W mieszkańcach wsi imponują mu siła fizyczna i duchowa. „A bo chłop i ma coś z Piasta, coś tych królów Piastów – wiele”, „bardzo wiele, wiele z Piasta; chłop potęgą jest i basta” - te słowa odzwierciedlają stosunek Gospodarza do ludzi, z którymi się zjednał. Dostrzega on w nich szlachetne dziedzictwo Piastów; wrażenie robią na nim chłopi modlący się w kościele, uprawiający pola – widzi w nich wielką godność. O respekcie, jakim darzy mieszkańców wsi, przekonuje jego obawa przed ponownym powstaniem, takim jak w 1846 r. Mówi, że: „To, co było, może przyjś”; sam wspomina jak zadźgano jego ojca. Ten niechlubny epizod w relacjach chłopi – panowie został jednak zapomniany i wybaczony przez tych drugich. Jego stosunek do ludności wiejskiej przepełniony jest wrażliwością i zrozumieniem, przez co bardzo kontrastuje chociażby z postawą Dziennikarza.
Gospodarz marzy o wolnej Polsce. Tęskni za dawną, uświęconą ojczyzną. Nie przejawia - jak inni - zwątpienia, ponieważ prowadzi go wiara w lud. To właśnie on zostaje wybrany przez Wernyhorę na zwierzchnika organizowanego powstania. Postać z zaświatów dostrzega w nim wartości, których nie mają inni. Jego przekonanie o wartości chłopów staje się przyczyną wręczenia mu złotego rogu. Zadanie to przerasta jednak Gospodarza. Całą odpowiedzialność kładzie on na barki Jaśka – młodego parobka, a sam udaje się na spoczynek. Staje się to symbolem słabości i niedojrzałości, niezdolności do podjęcia wielkiego czynu, charakterystyczna dla całej inteligencji. Gdy w końcu Gospodarz budzi się, zapomina o wszystkim i może tylko bezczynnie czekać. Nawet jego wrażliwość i zdolność do porozumienia z chłopami nie ratują go więc przed ostateczną kompromitacją.
W postaci Gospodarza uwidacznia się dysonans między wyidealizowanymi planami a rzeczywistością. Mimo, iż bohater ma pozytywny stosunek względem chłopów, potrafi się z nimi porozumieć, jest wrażliwy, potrafi zapomnieć dawne krzywdy dla wspólnego dobra i wciąż marzy o ojczyźnie - nie udaje mu się unieść odpowiedzialności. Manifestują się w nim więc podejście do ludu, które mogłoby doprowadzić do zjednoczenia sił w walce o Ojczyznę oraz właściwa inteligencji tamtych czasów niezaradność.
Podobne wypracowania do Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Gospodarza
- Interpretacja fragmentu z „Pamiętników” Jana Chryzostoma Paska - „Bitwa”
- Symbolizm w literaturze - Symbolizm w twórczości Charlesa Baudelaire'a. Opracowanie
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - opowieść o szklanych domach i jej funkcja artystyczna w powieści
- Olga Tokarczuk „Dom dzienny, dom nocny” - główne wątki
- Jan Kochanowski „O życiu ludzkim”, „Dar” Czesława Miłosza - interpretacja i analiza porównawcza
- Juliusz Słowacki „Beniowski” - streszczenie skrótowe
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Burza” - interpretacja i analiza sonetu
- Jan Kochanowski „Pieśni XI” („Stateczny umysł pamiętaj zachować”) - analiza wiersza - renesansowa recepta na dobre życie
- Eric Emmanuel Schmitt „Oskar i pani Róża” - recenzja utworu
- Polska rzeczywistość w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego
- Józef Wittlin - biografia, życiorys
- Literatura II wojny światowej – Motyw tyrtejski w literaturze wojennej (W. Broniewski, K.K. Baczyński)
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Ogród” - interpretacja i analiza utworu
- Miguel de Cervantes „Don Kichot” - charakterystyka Dulcynei
- Charles Baudelaire „Padlina” i obraz „Piękna z lustrem i śmierć” Hansa Baldunga - motyw przemijania w kontekście dzieł. Opracowanie
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - charakterystyka Ewy
- Legenda o Morskim Oku - streszczenie
- Stanisław Grochowiak „Pocałunek – krajobraz”, „W malinowym chruśniaku” Bolesława Leśmiana - interpretacja i analiza porównawcza
- Julian Tuwim „Bal w Operze” - interpretacja i analiza wiersza
- Symbolika III części „Dziadów” Adama Mickiewicza