Julian Tuwim „Bal w Operze” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Bal w Operze” to ostra satyra, wymierzona w rzeczywistość polityczną i społeczną II Rzeczpospolitej. Poemat powstał w 1936 roku, a z powodu ostrego, czasem wręcz wulgarnego języka i śmiałej obyczajowo tematyki spotkał się z niezbyt przychylnym przyjęciem. Utwór opowiada o wystawnym balu w tytułowej operze: przygotowaniach do uroczystości, uczestnikach, kolejnych etapach balu aż do iście apokaliptycznego zakończenia, kiedy to wszyscy uczestnicy, służba i tajniacy zostają porwani prosto do piekła. W ostrych słowach Tuwim piętnuje zachowanie elit dwudziestolecia międzywojennego, poświęcających czasa na rauty i przyjęcia.
„I Dzisiaj wielki bal w Operze.
Sam Potężny Archikrator
Dał najwyższy protektorat,
Wszelka dziwka majtki pierze
I na kredyt kiecki bierze,
Na ulicach ścisk i zator,
Ustawili się żołnierze”.
Imprezie takiej rangi muszą towarzyszyć konieczne przygotowania - zmobilizowano więc tajniaków do ochrony wybitnych osobistości. Jednocześnie do balu przygotowują się także dziwki i uliczne męty - czując okazję do zarobku. Tuwim odmalowuje najniższe ludzkie instynkty, skłonność do chwalenia się bogactwem, wystawnego życia, pokazywania w dobrym towarzystwie, obżarstwo, opilstwo i swobodę seksualną. W pewnym momencie bal przeradza się w orgię, podobną do zabaw organizowanych w starożytnym Babilonie. Uczestnicy balu, opisani przez poetę, są odpychający i okropni. To karykatury ludzkie, poświęcające czas swojej fizjologii i spełnieniu zachcianek.
„I już - wziąć, i już - udami
I już - da mi! da mi! da mi!”
Przy bufecie: mlaskanina i żłopanina, pośród uczestników balu krążą robaczywe pieniądze. Nie ma miejsca na piękno i uczucia wyższe. Wszystko zastępuje ideolo - czyli zestaw zużytych haseł, jakie wbija się do głowy ludziom. Wydarzenia na balu toczą się bardzo szybko, to nieustanny proces jedzenia, picia, zaspokajania potrzeb seksualnych, wydalania i robienia interesów. Uczestnicy nie zdają sobie sprawy z upływu czasu, aż nagle, nadchodzi koniec świata. Wszyscy zostają porwani do piekła.
W utworze nie brak przytyków do kleru katolickiego - w opisie wywożenia nieczystości po balowiczach trasa tego przejazdu odbywa się ulicami, których nazwy są parodią wartości i przesłania chrześcijaństwa (fikcyjny prorok Ezdrasz, Dziewice itd.)
„Bal w Operze” ma budowę wiersza białego, bez strof, z nieregularnym układem rymów. Podmiot liryczny jest typu wszechwiedzącego, pośredniego. To wnikliwy obserwator, patrzący z boku na przebieg wydarzeń.
Podobne wypracowania do Julian Tuwim „Bal w Operze” - interpretacja i analiza wiersza
- Polska rzeczywistość w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Gospodarza
- Józef Wittlin - biografia, życiorys
- Literatura II wojny światowej – Motyw tyrtejski w literaturze wojennej (W. Broniewski, K.K. Baczyński)
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Ogród” - interpretacja i analiza utworu
- Miguel de Cervantes „Don Kichot” - charakterystyka Dulcynei
- Charles Baudelaire „Padlina” i obraz „Piękna z lustrem i śmierć” Hansa Baldunga - motyw przemijania w kontekście dzieł. Opracowanie
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - charakterystyka Ewy
- Legenda o Morskim Oku - streszczenie
- Stanisław Grochowiak „Pocałunek – krajobraz”, „W malinowym chruśniaku” Bolesława Leśmiana - interpretacja i analiza porównawcza
- Symbolika III części „Dziadów” Adama Mickiewicza
- Antoni Czechow „Mewa” - problematyka dramatu
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - przemiana wewnętrzna Marka Winicjusza
- Emil Zola „Nana” - interpretacja powieści
- Miron Białoszewski - biografia, życiorys
- Władysław Broniewski „Żołnierz polski” - interpretacja i analiza wiersza
- Juliusz Verne - biografia, życiorys
- Groteska w „Małej apokalipsie” Tadeusza Konwickiego
- Władysław Reymont „Chłopi” - naturalizm w „Chłopach” Władysława Reymonta
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Któż nam powróci” - interpretacja, opracowanie wiersza