Vincent van Gogh „Słoneczniki” - opis obrazu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Słoneczniki” to jeden z najsłynniejszych obrazów holenderskiego mistrza malarstwa, powstały w 1888 roku. Vincent van Gogh przebywał wówczas w Arles na południu Francji. Malarz był zafascynowany południowym krajobrazem, w liście do brata Theo pisał: „We wszystkim widać barwy starego złota, brązu, miedzi, a do tego zielonkawy lazur rozgrzanego do białości nieba”. We wszystkich obrazach okresu arlezjańskiego można odnaleźć fascynujący artystę żółty kolor.
„Słoneczniki” powstały w technice olej na płótnie. Na obrazie widzimy dwanaście słoneczników w dużym wazonie. Niezwykłe jest przede wszystkim odwzorowanie naturalności kwiatów, co uzyskał van Gogh dzięki zastosowaniu impastowej faktury. Udało mu się również uzyskać unikalny, świetlisty kolor płatków, w którym przewagę zyskują żółcienie, wzmocnione jeszcze bladoniebieskim tłem.
Kwiaty odmalowane przez van Gogha mają swój niepowtarzalny charakter – wyraźnie widać, że artysta pragnie przedstawić esencję, istotę malowanego obiektu. Jednocześnie z obrazu można odczytać stan emocjonalny i odczucia samego artysty. Wskazuje na to przede wszystkim różnorodność i chaos faktury tła, która składa się z wyraźnych, urywanych pociągnięć pędzlem lub różnobarwnych plam. Uważny widz patrzący na słoneczniki van Gogha, poczuje promieniujące z nich ciepło. Obraz jest kolejnym dowodem na fascynację malarza słońcem, van Gogh był przekonany, że wszystkie barwy natury są zależne od jego natężenia.
Współcześnie obraz można podziwiać w monachijskim muzeum Nowa Pinakoteka. Dzieło prezentowane jest jako część większej kolekcji obrazów van Gogha przedstawiających motyw słoneczników. Cykl obrazów ze słonecznikami van Gogh malował z myślą o swoim przyjacielu – malarzu Paulu Gauguinie, który miał odwiedzić go w Arles i wspólnie z nim malować. Van Gogh w podzięce dla przyjaciela chciał ozdobić jego pokój obrazami z motywem kwiatów. Swój proces twórczy szczegółowo opisywał w listach do brata Theo. Fragmenty poświęcone „Słonecznikom” wskazują, jak wiele serca i uwagi malarz wkładał w stworzenie tej serii obrazów.
Van Gogh pisał: „Pracuję każdego ranka od wschodu słońca. Kwiaty bowiem szybko więdną, a całość powinna być namalowana jednym ciągiem (...) Teraz jestem przy czwartych słonecznikach. Jest to wiązanka z czternastu kwiatów na żółtym tle, podobna do martwej natury z pigwami i cytrynami, którą kiedyś malowałem. Ponieważ obraz ten jest jednak znacznie większy, sprawia osobliwe wrażenie i wydaje mi się, że tym razem został namalowany z większą prostotą (...)”.
Podobne wypracowania do Vincent van Gogh „Słoneczniki” - opis obrazu, interpretacja
- „Opowiadania z Doliny Muminków” Tove Jansson - opowiedz dowolną przygodę, która wydarzyła się w Dolinie Muminków
- Julian Przyboś - charakterystyka twórczości Juliana Przybosia
- Zofia Nałkowska „Granica” - „Granica” jako powieść polityczna. Opracowanie
- Bogini Nike - Motyw Nike w literaturze
- Idea Nadczłowieka - Fryderyk Nietzsche. Nadczłowiek według Nietzschego
- Moja wymarzona szkoła. Opis
- Leopold Staff „Deszcz jesienny” - interpretacja i analiza wiersza
- Adam Asnyk „Ach, jak mi smutno” - interpretacja i analiza wiersza
- Mitologia - wartości starożytnej mitologii
- Leon Kruczkowski - „Niemcy” jako dramat właściwy
- Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - narrator, postawa narratora
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - charakterystyka Marlowa
- Tragizm jako kategoria estetyczna w utworze
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - arcydzieło czy kicz? Uzasadnij swoją odpowiedź
- Antoni Czechow „Człowiek w futerale” - charakterystyka bohaterów
- Jak żyć, aby osiągnąć pełnię człowieczeństwa - refleksje po przeczytaniu II części „Dziadów” Adama Mickiewicza
- George Orwell - biografia, życiorys
- Stanisław Młodożeniec - charakterystyka twórczości
- Motyw zakładu Boga z diabłem w literaturze różnych epok - opracowanie
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - Rola Sonii w przemianie Raskolnikowa. Opracowanie