Stanisław Młodożeniec - charakterystyka twórczości
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Stanisław Młodożeniec rozpoczął swoją przygodę z literaturą jako redaktor tajnego pisemka szkolnego „Nasze”. Po powrocie do Polski z frontu wojny bolszewickiej 1917 roku zbliżył się do środowiska Formistów, w którym zaprzyjaźnił się z Tytusem Czyżewskim. Młodzi twórcy razem z Brunonem Jasieńskim założyli później Klub Futurystów „Katarynka”, w ramach którego organizowali wieczory artystyczne w krakowskich kawiarniach. Młodożeniec współredagował główne wystąpienia programowe tego ugrupowania, m.in. manifest „Nuż w brzuchu - jednodńufwka futurystuw”.
Właściwy debiut poetycki tego twórcy stanowił tomik „Kreski i futureski” opublikowany w 1921 roku. Po nim nastąpiły zbiory „Kwadraty”, „Niedziela”, „Futuro-gamy” i „Futuro-pejzaże”, spełniające założenia futuryzmu zarówno w kwestii stylistyki, jak i tematyki. Młodożeniec przeprowadził w nich szereg eksperymentów nad formą brzmieniową słowa i jej zależnością od znaczenia, a konkretnie - wyzwoleniem od tej zależności. Zawarte tutaj utwory w dużej mierze mają charakter zabawy z czytelnikiem, podejmując temat fascynacji młodego pokolenia „miastem-masą-maszyną” i zagadnieniami związanymi z postępem cywilizacyjnym, w którym upatrywali odzwierciedlenia przemian, jakie zachodziły w ludzkiej mentalności na początku XX wieku.
Debiut w charakterze prozaika przyniosło wydrukowane na łamach „Tygodnika Ilustrowanego” opowiadanie „Jak się w Pietrkowy serce rozszerzyło” z 1925 roku, zaś w kilka miesięcy później twórca otrzymał nagrodę w konkursie „Czasu” za nowelę „Wyścigi”. W tej części swojej twórczości Młodożeniec poruszał głownie tematy związane z wsią i problematyką chłopskiego losu, którym poświęcona została również powieść „Na Budzeniu”.
W późniejszym okresie, zwłaszcza po II wojnie światowej, zaangażował się w działalność publicystyczną, współredagując lub prowadząc szereg czasopism tworzonych przez polskie środowiska artystyczne poza granicami kraju. Udzielał się również w audycjach Radia Wolna Europa.
Pod koniec życia, po powrocie do Polski, zebrał najważniejsze ze swoich utworów w wydania zbiorowe, publikując „Wiersze wybrane”, cykl opowiadań „W dolinie małej wody” oraz tomik wierszy dla dzieci „Wiosenne obrazki”.
Podobne wypracowania do Stanisław Młodożeniec - charakterystyka twórczości
- Mitologia - wartości starożytnej mitologii
- Leon Kruczkowski - „Niemcy” jako dramat właściwy
- Vincent van Gogh „Słoneczniki” - opis obrazu, interpretacja
- Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - narrator, postawa narratora
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - charakterystyka Marlowa
- Tragizm jako kategoria estetyczna w utworze
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - arcydzieło czy kicz? Uzasadnij swoją odpowiedź
- Antoni Czechow „Człowiek w futerale” - charakterystyka bohaterów
- Jak żyć, aby osiągnąć pełnię człowieczeństwa - refleksje po przeczytaniu II części „Dziadów” Adama Mickiewicza
- George Orwell - biografia, życiorys
- Motyw zakładu Boga z diabłem w literaturze różnych epok - opracowanie
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - Rola Sonii w przemianie Raskolnikowa. Opracowanie
- Dlaczego warto chodzić do teatru?
- Cechy dramatu romantycznego ukazane na przykładzie „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego
- Jan Kochanowski „Miło szaleć, kiedy czas po temu...” - interpretacja i analiza utworu
- Olga Tokarczuk „Bieguni” - interpretacja, opracowanie książki
- Rewolucja społeczna w opinii Zygmunta Krasińskiego - „Nie-Boska komedia”
- Moja wymarzona praca. Opis
- Jan Brueghel „Na skraju lasu” („Ucieczka do Egiptu”) - opis obrazu, interpretacja
- Aleksander Dumas „Hrabia Monte Christo” - recenzja utworu